مادلین آلبرایت وزیر خارجه پیشین آمریکا، جنگ این کشور با عراق و افغانستان، ادامه دشمنی واشنگتن با تهران و مواضع کاخ سفید درباره برنامه هسته ای ایران را از عوامل عمده تخریب چهره آمریکا توسط دولت جرج بوش خواند.

به گزارش ایرنا آلبرایت در مصاحبه با هفته نامه آلمانی اشپیگل گفت: این پرسش در اذهان بوجود آمده که چقدر طول خواهد کشید تا آمریکا مجددا حیثیت از دست رفته خود را بیابد. از دیدگاه من زمان زیادی برای این کار لازم است و همچنین بسیار سخت خواهد بود تا واشنگتن حیثیت از دست رفته را مجدداً بازیابد.

آلبرایت در پاسخ به این پرسش که چهره آمریکا در جهان بخاطر تجاوز به عراق به ویژه کشتار شهر حدیثه، تخریب شده، گفت: واقعاً این مساله احساس بدی است، اگر دمکرات ها بر مسند قدرت بودند اجازه نمی دادند چنین شود.

وی درباره اینکه آمریکا در چارچوب توجیه مبارزه با تروریسم به عراق یورش برد ولی اکنون شرایط ناامیدکننده ای بر این کشور حاکم است، گفت: ما در عراق برنده نیستیم.

همچنانکه دونالد رامسفلد وزیردفاع اعتراف کرد نمی توانیم بگوییم بیش از آنچه موجب خلق تروریسم شده ایم با این پدیده مبارزه کرده ایم. اکنون عراق به میدان مساعدی برای پرورش مخالفان آمریکا تبدیل شده است.

وزیر خارجه پیشین آمریکا همچنین در مورد ناآرامی های اخیر در افغانستان اظهار داشت: آنچه در دو هفته اخیر رخ داده، بسیار بد است و این نکته را ثابت می کند که اقدامات لازم صورت نگرفته، زیرا جنگ در افغانستان هنوز تمام نشده است.

آلبرایت با متهم کردن حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان به ناتوانی در اداره امور این کشور، افزود: ما اقدامات کافی در افغانستان انجام نداده بودیم که به عراق حمله کردیم و اکنون نیز در این دو منطقه گرفتار مشکلات هستیم.

وزیر خارجه پیشین آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا حمله به عراق اشتباه بود، گفت: ما نسبت به این مساله که بغداد سلاح کشتار جمعی دارد با بوش هم عقیده بودیم اما هرگز فکر نمی کردیم عراق تهدیدی بالقوه باشد،زیرا بغداد در تحریم بود، مناطق پرواز ممنوع عراق را به صورت گسترده بمباران می کردیم و صدام را در قفس محبوس کرده بودیم. بنابراین برای من قابل درک نیست چرا حمله به عراق و اقدامات بعدی انجام شد.

هنوز پنتاگون هیچ برنامه زمانی برای عقب نشینی نیروهای ائتلاف از عراق و استفاده از طرح های سازمان های بین المللی در این زمینه ندارد.

آلبرایت در پاسخ به این پرسش که آیا اختلاف های کنونی با ایران با ادبیات منجر به تجاوز به عراق، همخوانی دارد گفت: حقیقتاً فکر نمی کنم هیچ فردی در دولت آمریکا خواهان جنگ با ایران باشد.
از دیدگاه من، با درک شرایط کنونی عراق هیچ فردی فکر نمی کند ورود به جنگ آسان باشد.
البته آمریکا گزینه اقدام نظامی  را رد نکرده، اما به عقیده من شرایط ایران با عراق مشابه نیست.

کد خبر 107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز