همشهری آنلاین: آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم از کسانی که میلیاردها تومان از بیت‌المال بلعیده‌اند، چشم‌پوشی کنیم و در عین حال مدعی باشیم که دستگاه قضایی عدالت را رعایت می‌کند

به گزارش ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی و سازمان‌های تابعه استان همدان مبارزه با مفاسد اقتصادی را از امور ذاتی دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: انگیزه‌ای برای تبلیغاتی شدن مبارزه با مفاسد اقتصادی نداریم. مبارزه با مفاسد اقتصادی از امور ذاتی دستگاه قضایی است که این رسیدگی باید آزادانه باشد. دستگاه قضایی باید در فضای طبیعی و عادی قضاوت کند. از هر طرفی که جوسازی و فضاسازی صورت گیرد به نفع دستگاه قضایی نیست توقع ما این است که مسائل قضایی را با تبلیغات نیامیزیم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با بیان اینکه استقلال قاضی در قانون اساسی مطرح شده و عقل این موضوع را تایید می‌کند، خاطرنشان کرد: ولی عملا فشارهای زیادی وجود دارد که گاهی این استقلال را مورد خدشه قرار می‌دهد.

وی اظهار امیدواری کرد که دستگاه قضایی با پایبندی قضات و مسئولانش به جایگاهی برسد که فردی توهم این امر را نکند و حتی چنین چیزی به ذهنش نیز خطور نکند.

رئیس دستگاه قضا خطاب به قضات گفت: در استقلال قضات و رای عادلانه پافشاری کنید.

وی قضات را به دقت در صدور آرا و متقن بودن آنها و توجه افزون‌تر به حق مظلومان و اینکه کار قضا را عبادت بدانند و چهره دستگاه قضایی و قضات مجاهد را به درستی نشان دهند، ملزم کرد.

آملی لاریجانی در ابتدای این دیدار درباره وضعیت نیروهای انسانی قوه قضائیه اظهار کرد: درصدد هستیم با سیستم IT آمار دقیقی از شعب به دست آوریم و بر اساس آن به تقویت و ترمیم نیروی انسانی بپردازیم.

وی با یادآوری اینکه در همه‌ استان‌ها وضعیت نیروهای انسانی یکسان نیست، خاطرنشان کرد: اینکه در بیشتر استان‌ها با کمبود نیرو مواجه هستیم قابل قبول است.

وی نیروی انسانی را جزء اولین دغدغه‌هایی برشمرد که در قوه قضائیه وجود دارد و گفت: هنگامی که اشتغال قاضی بیش از حد معمول باشد، فرسودگی و فشار عصبی سبب می‌شود که قاضی نتواند به خوبی به پرونده‌ها رسیدگی کند بنابراین تقویت نیروی انسانی و بهبود وضعیت قضات از واجبات دستگاه قضایی است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تاسیس موسسه آموزشی و پژوهشی برای تربیت قاضی در شهر قم ادامه داد: در این راستا از میان روحانیون و طلاب بهره برده می‌شود و به موازات آن برنامه‌ای برای جذب قاضی از دانشگاه‌ها نیز داریم.

آملی لاریجانی با اعلام اینکه در چند روز اخیر پیش نویس شرایط جذب قاضی بررسی شد، اظهار امیدواری کرد که هر سال دستگاه قضایی بتواند اقدام به جذب قاضی کند. در عین حال نمی‌توان دستگاه قضایی را برای ورود هر فردی باز گذاشت طبیعتا باید سخت‌گیری صورت گیرد تا وضعیت بیش از پیش بهبود یابد.

اطاله دادرسی از دیگر مشکلاتی بود که رئیس قوه قضائیه در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضایی و سازمان‌های تابعه استان همدان به آن اشاره کرد و در این راستا خاطرنشان کرد: شاید تعبیر اطاله نادرست باشد بسیاری از موارد، طولانی شدن دادرسی است و بخشی از این مشکل در اختیار دستگاه قضایی نیست. نباید توقع داشت که اطاله دادرسی به زودی حل شود ولی می‌توان دو اقدام را انجام داد نخست اقدامات علمی برای کاهش اطاله دادرسی و دیگری اتوماسیون اداری است.

آملی لاریجانی در خصوص اعمال ماده 18 نیز یادآور شد: نظر ما نیز بر این بود که ماده 18 اشکالی نداشت ولی آیین نامه‌ای که برای این مسئله تدوین شد وجهی نداشت. این آیین‌نامه دستگاه قضایی را فلج کرده بود. در مواردی حتی شاهد بودیم که دو بار درخواست ماده 18 شده بود.

کد خبر 106743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز