همشهری آنلاین: سعید جلیلی در خصوص شرکت رییس‌جمهور در اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی و این که چرا ایران در این سطح در این اجلاس شرکت کرده است؟ گفت:

این رفتارها را زمانی می‌توانیم درک کنیم که باور داشته باشیم تفکر بسیجی اصالت دارد.

به گزارش ایسنا دبیر شورای امنیت ملی ایران در سخنانی در نشست اعضای شورای عمومی بسیج دانشجویی دانشگاههای استان تهران با اشاره به پیام امام خمینی (ره) در سال 67 به بسیجیان اظهار داشت: در سال 67 پس از پذیرش قطعنامه ظرفیت خوبی که در 8 سال دفاع مقدس شکل گرفته بود، این سوال جدی را ایجاد کرد که از این به بعد ما چه تکلیفی داریم؟

وی گفت: در دوران دفاع مقدس هر کس که می‌توانست به سهم خود و توانایی‌اش تکلیفی را انجام می‌داد؛ هم به لحاظ نرم افزاری و هم به لحاظ سخت افزاری تقسیم کار مناسبی وجود داشت. حضرت امام خمینی (ره) در سال 67 در پیامی که برای بسیج صادر کردند به ظرفیتی که توانسته بود 8 سال دربرابر دشمن مقاومت کند تحت عنوان "تفکر بسیجی" اشاره کردند.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان با اشاره به یکی از ملاقات‌های دیپلماتیک‌اش با خاویر سولانا گفت: یکی از سوال‌هایی که وی مطرح می‌کرد این بود که شما چرا نیستید؟ چگونه نیستید؟ چرا موفق ایستاده‌اید؟ و اصلا چرا توانسته‌اید بایستید؟ در همان جا بنده گفتم تا امروز شما اذعان دارید که ایران بمب هسته‌ای ندارد و می‌گویید که نگرانید که در آینده به این سمت برود. بنابراین اگر امروز ظرفیتی داریم آن ظرفیت بمب‌هسته‌ای نیست.

جلیلی ادامه داد: اما شما با تمام ظرفیت در 30 سال گذشته در مقابل ایران ایستاده‌اید. چرا موفق نشدید؟

جلیلی با اشاره به دیدارش با پرودی نخست وزیر سابق ایتالیا درتهران گفت: پرودی سوال می‌کرد که در غرب اگر به یک دولت و حزبی فشار بیاورند بعد از مدتی آن دولت و حزب سقوط می‌کند و یا رییس می‌شود اما شما در این 30 سال چگونه این همه فشار را در ابعاد مختلف از سوی قطب‌های مختلف قدرت تحمل کردید و نه تنها متوقف نشدید بلکه به جلو هم حرکت کردید.

وی افزود: سهم این بحث بسیار اهمیت دارد که چه ظرفیتی چنین قدرتی را ایجاد می‌کند و می‌تواند کارآمدی را به دنبال داشته باشد. این ظرفیت همان تفکر بسیجی است که اگر ظهور پیدا کند آثار مطلوب و خاص خود را دارد. تفکر بسیجی ترجمان همان توصیه‌ اکید قرآنی‌ است که اگر ایمان و عمل صالح با هم جمع شود می‌تواند حیات طیبه را رقم بزند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ظلم بزرگ به تفکر بسیجی این است که این مولفه را به زمان و مکان خاص مثلا دوران دفاع مقدس و یا جبهه‌های جنگ محدود کنیم. این تفکر باید در عرصه‌های مختلف ظهور پیدا کند.

جلیلی با بیان اینکه امروز مهمترین وظیفه بسیج دانشجویی تفکر بسیجی است، گفت: اما نه به این معنا که این تفکر را قاب کنیم و یا روی میز بگذاریم و هر چند وقت یک بار از آن یاد کنیم.

وی ادامه داد: این را باید در حیات جامعه و عرصه‌های مختلف جریان داد. بسیج دانشجویی به عنوان یک تشکل باید دو آسیب مهم را از خودش دور کند. اولین آسیب انحراف از چارچوب‌های اسلام ناب است باید هرگونه زاویه گرفتن‌ها از این چارچوب را مراقب بود. آسیب دوم انفعال در عرصه عمل و اقدام است. معتقدم اگر این نوع آسیب حرکت دانشجویی را تهدید نکند آن حرکت خود به خود در جهت اهدافی که بیان کردم خواهد بود. از آنجایی که حرکت دانشجویی حرکتی آرمان‌خواهی است، اگر این دو آسیب را نداشته باشد می‌تواند در محیط جامعه و دستگاههای مختلف کشور تاثیر داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: وظیفه اصلی حرکت بسیج دانشجویی آن است که در جامعه گفتمان بسازد که همه دستگاه‌ها و جامعه در جهت آن گفتمان حرکت کنند.

جلیلی گفت: وظیفه بسیج دانشجویی گفتمان‌سازی در عرصه‌های مختلف جامعه است و این نگاه به روند اوضاع جامعه باید با مبانی تفکر بسیجی و اسلام ناب باشد. بسیج دانشجویی باید به جامعه و دستگاه‌های مختلف خطر افتادن در انفعال و انحراف را گوشزد کند؛ این رسالت مهم دانشجویی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که اگر عدالت‌خواهی، استکبار ستیزی و یا هر مفهوم آرمانی دیگری را دنبال می‌کنید ابتدا باید گفتمان آن را پیاده کنید، گفت: بسیاری از حرکت‌ها در جامعه امروز ناشی از گفتمانی است که حرکت دانشجویی آن را دنبال کرده و آثارش در حال تحقق است. اگر به این کار ایمان داشته باشید آن وقت مدلی در جهان عرضه می‌شود که در جاهای دیگر شما آن را نمی‌بینید، مثلا در حوزه‌ امنیت ملی که از کارویژه‌های تمامی دولتها و در تمام مکاتب مختلف امری پذیرفته شده است، این مساله را می‌بینیم.

اما تفاوتها در این حوزه در ساز و کاری است که امنیت را ایجاد می‌کند. برخی نگاه‌ها امنیت را با ساز و کار اقتصادی، پلیسی و غیره می‌بینند اما تفکری که ما آن را دنبال می‌کنیم مبنای امنیت پایدار را عدالت و ایمان می‌داند. یعنی اگر رفتاری ناعادلانه داشته باشیم امنیت پایدار نخواهیم داشت.

 جلیلی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوربه نیویورک و شرکت ایران در عالی‌ترین سطح در اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی گفت: برخی می‌پرسند چرا رئیس‌جمهور در چنین سطحی در این اجلاس شرکت کرده‌ است؟ و یا مبنای برخی مناسباتی که امروز صورت می‌گیرد چیست؟ این رفتار و نگاه را زمانی می‌توانیم داشته باشیم و درک کنیم که قبل از همه چیز تفکر بسیجی ظهور کرده باشد و به آن باور داشته باشیم که این تفکر اصالت دارد.

وی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم مناسباتی در دنیا شکل گرفت، اما مبنای مناسبات بین کشورها قدرت نظامی و هسته‌ای بود؛ از این رو کسانی که توانستند این ظرفیت را برای خودشان ایجاد کنند این امتیاز را برای خود قائل شدند که حرف آخر را درباره‌ مناسبات بین ملتها بزنند. کسانی که این ظرفیت را برای خودایجاد کردند امروز پس از 60 سال نمی‌خواهند آن را از دست بدهند و هرگونه حرکت در تضاد با این خواست را یا از بین می‌برند و یا آن را تضعیف می‌کنند. هر چند از انجام اقدام سخت افزاری در مقابل این حرکتها ابایی ندارند.

جلیلی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران که عمده‌اش بر پایه‌ی جمهوریت قوی است، پشتیبانی قوی دارد و آن اندیشه‌ی ناب دینی و اسلام نابی است که امام خمینی (ره) منادی آن بود و امروز مقام معظم رهبری با صلابت آن را دنبال می‌کنند؛ حتما عده‌ای از این ظرفیت خوش‌شان نمی‌آید.

 دبیر شورای عالی امنیت ملی ، گفت: بعد از انقلاب اسلامی به طور جدی این مسئله در بسیاری از مسائل مطرح شد که کشورهای قدرتمند خود را در موضع مدعی و ما را در موضع متهم قرار می‌دادند. در گفتمان بین‌الملل این مسئله را مطرح می‌کردند که خطری به نام سلاح‌های کشتار جمعی وجود دارد و متهم آن هم کشوری مثل ایران است و این نگرانی و خطر باید رفع شود و یا در بحث تروریسم روند صلح و یا حقوق بشر ما را در جایگاه متهم می‌شناسند و سوال این است که چه رویکردی باید در این باره داشته باشیم؟

جلیلی گفت: اگر دچار انحراف و انفعال شوید، اگر فعال هم برخورد کنید، فعال بودنتان اینگونه است که می‌خواهید از خودتان رفع اتهام کنید. تفکر بسیجی می‌گوید شما باید در موضع مدعی بنشینید. نباید مقهور فضاسازی بین‌المللی از سوی چند قدرت خاص شوید.

وی با اشاره به سفر اخیرش به ژاپن، خاطر نشان کرد: در این سفر اولین چیزی که برای هیروشیما نوشتم این بود که پیام هیروشیما خلع سلاح آمریکاست. همین الان قدرت‌های هسته‌ای به دنبال ارتقاء سلاح‌هایشان هستند در حالی که ایران را به خاطر چندین سانتریفیوژ متهم می‌کنند. این در حالی است که رسما اعلام می‌کنند که چند هزار کلاهک هسته‌یی دارند. نه تنها اینها متهمند که مجرم هسته‌یی هستند، اما در جایگاه مدعی نشسته‌اند و ما را برای مصرف صلح‌آمیز انرژی هسته‌یی متهم می‌کنند. بنابراین باید با موضع مدعی وارد عرصه‌ بین‌الملل شد. رژیم صهیونیستی رسما اعلام می‌کند که 200 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و هیچ‌کس سوال نمی‌کند آنها را از کجا آورده و چه کسانی در اختیارش قرار داده‌اند. امروز جای متهم و مدعی باید عوض شود. در کنفرانس خلع سلاح بین‌المللی در تهران پیام ما این بود که ما مدعی خلع سلاح هستیم نه شما و این پرسش مطرح شد که چرا ماده‌ی شش ان. پی. تی اجرا نشده است؟ از اینرو در کنفرانس بازنگری در ان. پی. تی در بالاترین سطح شرکت کردیم که بگوییم ما مدعی خلع سلاح هسته‌یی هستیم و مدعی اصلی آمریکاست و باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای مستقل جهان با این حرکت ایران همنوایی می‌کنند.

جلیلی خاطر نشان کرد: نباید مقهور تعاریف عده‌ای خاص شویم. مثلا در بحث تروریسم آنها تعریفی که ارایه می‌دهند در جهت منافع خودشان است؛ اگر کسی با منافع سلطه‌طلبانه برخی قدرت‌ها مبارزه کند به آن می‌گویند تروریست و هر کس آن را حمایت کند می‌شود حامی تروریسم. این در حالی است که اگر بدون اجازه‌ی شورای امنیت به کشوری مثل عراق حمله کنید و یک میلیون نفر کشته شوند و کشوری تحت اشغال قرار گیرد اشکالی ندارد و تروریسم محسوب نمی‌شود. در حالی که تروریسم در معنای عربی آن ارعاب یعنی ترساندن. چه چیزی بالاتر از ترساندن یک ملت است؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، همچنین به تروریسم رسانه‌ای در دنیا اشاره کرد و گفت: آنها با این تروریسم فضای رسانه‌ای می‌سازند که ملت‌ها را بترسانند.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان، با اشاره به اولین سفرش به همراه رییس‌جمهور در شهریور 84 به نیویورک، گفت: 10 روز از دولت نهم می‌گذشت که به نیویورک سفر کردیم. در آنجا تیم مذاکره‌کننده‌ قبلی هسته‌یی کشورهای 1 + 5 از جمله سولانا و وزرای خارجه‌ی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان حضور داشتند و به صراحت گفتند که شما (ایران) تعلیقی که تا آن روز انجام شده است را باید ادامه دهید و بعد تعطیل کنید و بعد تمام دستگاه‌هایتان را تخریب کنند و اساسا شما نباید دانش هسته‌یی داشته باشید، اما وقتی از موضع مدعی وارد بحث شویم آثار خوبی به همراه خواهد داشت. امروز بعد از چند سال می‌بینید که در چه ظرفیتی قرار داریم. الان بحث آنها این است که در خصوص تبادل سوخت چگونه عمل شود.

وی گفت: در یکی از گفت‌وگوهایم با سولانا عنوان می‌کرد که ما از ابتدا نمی‌خواستیم شما یک سانتریفیوژ داشته باشید حالا سه هزار تا دارید. همین قدر کافی است و دیگر ادامه ندهید. اما ما کار را متوقف نکردیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به مقاومت در منطقه، گفت: زمانی مطرح می‌شد که مقاومت پیروز نمی‌شود اما امروز این تفکر شکل گرفته و آثار خود را نشان داده است.

جلیلی در پاسخ به اینکه وظیفه امروز ما چیست؟ گفت: شناخت این موقعیت، ارتقاء این ظرفیت، حفظ و پیشبرد آن وظیفه ماست.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان، با اشاره به فتنه‌ای که پس از انتخابات از آن به ظلم بزرگ به نظام نامبرده شد، خاطرنشان کرد: برای نظام ظرفیتی ایجاد شده است که عده‌ای از آن خوش‌شان نمی‌آید. بعد از 30 سال انتخاباتی برگزار می‌شود که در آن 85 درصد مشارکت می‌کنند. این همان ظرفیتی است که آنها از آن نگرانند.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های برخی قدرت‌ها این است که دموکراسی دو باند دارد یکی مشارکت و دیگری رقابت است. در این انتخابات رقابت به گونه‌ای بود که نمی‌توانستند آن را انکار کنند و خودشان اذعان کردند که رقابت‌ها در انتخابات اخیر حیرت‌آور است. این به دلیل ظرفیت نظام است. در جمهوری اسلامی ایران اسلامیت و جمهوریت هر دو با یکدیگر هستند. اسلامیت حاکم در ایران مستحق یک جمهوریت قوی است که قابل انکار نیست. همچنین ظرفیتی که در منطقه مسائل بین‌الملل و دفاع از حق هسته‌یی‌مان به وجود آمده است نیز شامل ظرفیت نظام است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، تاکید کرد: ظلم بزرگ به نظام خدشه‌وارد کردن به این ظرفیت بزرگ است. نظام جمهوری اسلامی ایران که عمده‌اش بر پایه‌ی جمهوریت قوی است، پشتیبانی قوی دارد و آن اندیشه ناب دینی و اسلام نابی است که امام خمینی (ره) منادی آن بود و امروز مقام معظم رهبری با صلابت آن را دنبال می‌کنند؛ حتما عده‌ای از این ظرفیت خوش‌شان نمی‌آید. اینکه بی. بی. سی فارسی از قبل اعلام می‌کند که از عصر انتخابات برنامه‌هایش را 24 ساعته می‌کند به چه معناست؟

وی ادامه داد: در گفت‌وگوهای ژنو وظیفه‌ ما بود که با اتکا و منطق روشن از ظرفیت نظام دفاع شود. ما این بحث را داشتیم که در چارچوب حقوق‌مان نه تنها بر موضع مدعی هستیم بلکه حقوق‌مان را کامل می‌خواهیم. نه تنها نطنز را حفظ و گسترش می‌دهیم بلکه تاسیسات دیگری را هم می‌سازیم و علاوه بر تولید سوخت برای تولید برق به غنی‌سازی برای سوخت راکتور تهران تا 20 درصد می‌پردازیم.

جلیلی یکی از مهمترین بحث‌ها که مقام معظم رهبری 10 سال است اشاره دارند را توجه به جنبش نرم‌افزاری، کرسی‌های نظریه‌پردازی و پاسخ به شبهات خواند و افزود: اگر جایی ایرادی هست باید رفع شود و ما برای رفع مشکلات مسئله‌ای نداریم. ما امروز در عرصه‌های مختلف ظرفیت خوبی داریم و جا دارد که آسیب‌ها و ایرادهای گذشته را رفع کنیم. حرکت دانشجویی نقش بسیار موثری در این عرصه دارد.

همچنین مجری برنامه در پایان سخنان جلیلی از طرف جمع بسیج دانشجویی به دبیر شورای عالی امنیت ملی ماموریتی داد تا وی برعهده بگیرد مبنی بر اینکه در اولین دیدار سعید جلیلی با مقام معظم رهبری سلام دانشجویان را به ایشان برساند و بگوید که فرزندانش آماده‌اند هر حرکتی را در نطفه خفه کنند.

کد خبر 106655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز