یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور گفت: حضور ایران در اجلاس بازنگریNPT گام مهمی در کمک به کشورها و ملت‌ها برای شناخت بهتر موضوع امنیت جهانی و تصمیم‌گیری مناسب‌تر است.


به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمود احمدی نژاد پیش از عزیمت به نیویورک برای شرکت در اجلاس بازنگری معاهده NPT درباره اهداف این سفر گفت: بزرگترین تهدید برای امنیت جهانی تولید و انباشت سلاح های اتمی است و بیش از 60 سال است که تهدید اتمی تمام مناسبات جهانی را شدیدا تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود چهل سال قبل معاهده ای منعقد شد که کشورهای زیادی از جمله جمهوری اسلامی به آن پیوستند که بر اساس آن 3 ماموریت مهم برعهده آژانس بین المللی انژری اتمی قرار داده شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: خلع سلاح کسانی که بمب اتم ساخته و آن را ذخیره کرده اند، جلوگیری از توسعه و اشاعه سلاح اتمی و بستر سازی و کمک به کشورهای عضو برای استفاده درست از انرژی اتمی و عمومی کردن آن ماموریت هایی بود که بر عهده آژانس بین المللی انرژی اتمی گذاشته شده که متاسفانه  آژانس در 40 سال گذشته در انجام آن موفق نبوده است.

وی گفت: در 40 سال گذشته برخلاف ماموریت های آژانس بین المللی انرژی اتمی هم خلع سلاح اتفاق افتاده هم از اشاعه جلوگیری نشده و کشورهای جدیدی به بمب اتم دست پیدا کرده اند و هم کسی نتوانست از حق قانونی برای بهره مندی از فناوری و تولید سوخت هسته ای استفاده کند.

احمدی نژاد افزود: تاکنون چندین نشست به منظور بازنگری در معاهده منع گسترش سلاح اتمی و اصلاح نقاط ضعف برگزار شده اما آنگونه که باید و شاید تغییری در روند آن اتفاق نیفتاده است.

وی اجلاس بازنگری در معاهده NPT که قرار است در سازمان ملل برگزار شود را نشست مهمی ارزیابی کرد و گفت: از مدتها قبل کمیته های فرعی این نشست تشکیل شده که بازنگری اساسی در معاهده انجام شود تا شاید اهدافی که برای تاسیس آژانس مد نظر بود، محقق گردد.

رئیس جمهور گفت: امروز بمب اتم به عامل زورگویی، استیلا و توسعه طلبی برخی دولت ها و کشورها تبدیل شده است و آنان به بهانه جلوگیری از توسعه سلاح اتمی فشارهای گوناگونی برکشورهای مستقل وارد می کنند.

وی خاطر نشان کرد: ملت ایران در موضوع امنیت جهانی و سلاح اتمی که بزرگترین خطر برای امنیت بشری است راه حل ها و پیشنهادات بسیار روشن و عملیاتی دارد و لازم بود که در این اجلاس، در بالاترین سطح حضور پیدا  می کردیم تا دیدگاه ها و پیشنهادات ملت ایران را به گوش جهانیان برسانیم.

احمدی نژاد گفت: اگر اجلاس موفق شود اصلاحات اساسی در معاهده ایجاد کند، گام اساسی در ایجاد امنیت جهانی صورت خواهد گرفت البته انتظار نداریم همه مسائل جهان با یک نشست حل و فصل شود اما حضور ایران گام مهمی در کمک به کشورها و ملت ها برای شناخت بهتر این موضوع و تصمیم گیری مناسبت تر است.

وی تصریح کرد: دولت ها و ملت ها حق دارند که در عرصه های مهم بین المللی حضور تعیین کننده و مشارکت فعال داشته باشند.

کد خبر 106450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز