شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

یکی از برهان‌هایی که اهل منطق از آن استفاده می‌کنند برهان خلف است

که شرح ساده آن این است که از گزاره « اکنون روز است» می‌توان خلافش را نیز نتیجه گرفت و گفت«اکنون شب نیست».

اما به نظر می‌رسد این اواخر شهروندان خوش‌ذوق ما نیز این برهان را مورد استفاده قرار داده و برای نمونه به جای اینکه بگویند «برچشم بد لعنت» می‌گویند «بر چشم خوب رحمت».

بگذریم از اینکه نوشته‌ها و نقاشی‌های پشت خودرو‌ها می‌تواند حواس راننده‌‌های دیگر را پرت کند و موجب تصادف آنها شود. به هر حال، چند نمونه استفاده شهروندی از برهان خلف را یادآور می‌شویم.

برای نمونه راننده‌های مسافربر به جای اینکه 25 تومان از کرایه مسیر را به علت نبود پول خرد، از مسافر بگیرند، می‌توانند خودشان متحمل این ضرر شوند و 25 تومان کمتر کرایه بگیرند یا در مسیری که حق‌تقدم با هیچ‌یک از راننده‌های گیر افتاده در مسیر کوچه تنگ نیست به جای جنگ و دعوا با طرف مقابل، می‌توان یک لبخند چاشنی تعارف و دنده‌عقب‌گرفتن خود کرد. 

هنوز درگیر صف‌های نان هستیم

همین‌که وارد نانوایی می‌شوی چندتا خریدار نان را می‌بینی که هر جور که دلشان خواسته پشت میز شاطر ایستاده‌اند. خُب اول از همه می‌پرسید که آخر صف کجاست؟ یکی می‌گوید این 2تایی بدون صف است، 10تایی این طرف است و بیشتر از اینها آن طرف. در هر قسمتی که بایستید دیری نمی‌گذرد که متوجه می‌شوید هیچ نظم و ترتیبی بین 2تا‌یی‌ها و 10‌تایی‌ها و ... نیست.

هرکی زودتر از هر صف نان اول را بردارد، نوبت اوست. یکی همین طوری نان‌هایی را که روی میز انداخته می‌شوند جمع می‌کند و بقیه که دور و بَرش پراکنده‌اند به دستان او زل می‌زنند تا بفهمند کِی نوبتشان می‌رسد.

بالاخره با کلی ناراحتی به خاطر دعوای سر نوبت چند مشتری تعدادی نان گرفته و از نانوایی خارج می‌شوید و تصمیم می‌گیرید بیشتر به سراغ خرید نان‌های صنعتی بروید. آیا در قرن21 هنوز به آن سطح نرسیده ایم که دست‌کم به‌خاطر گرفتن نان سر سفره‌مان در صف نانوایی با هم نجنگیم؟ 

ممنوعیت معامله با سارقان!

سارقان کیف‌قاپ این روزها از روش‌های جدیدی برای خلافکاری‌هاشان استفاده می‌کنند. یکی از این موارد که تعدادی از خوانندگان با آن مواجه شده‌اند فروختن اموال مالباخته به خود او پس از سرقت است! این سارقان پر رو پس از سرقت کیف و خارج‌کردن پول و اموال گرانقیمت داخل آن در تماس تلفنی با مالباخته یا بستگان او اعلام می‌کنند حاضرند در مقابل گرفتن پول مدارک مالباخته را به او بازگردانند.

حتی در مواردی دیده شده است کیف قاپ‌ها در تماس با مالباخته با شکایت از کم‌بودن پول نقد داخل کیف نرخ‌های خود را برای تحویل مدارک بالاتر می‌برند! این در حالی است که معامله با خلافکاران علاوه‌بر اینکه آنها را تشویق به ادامه کارشان می‌کند خطر جدیدی را برای مالباختگان به دنبال دارد.

در مواردی دیده شده است که چنین افرادی در قرار خود با خلافکاران بار دیگر در دام سارقان افتاده‌اند و بخش دیگری از اموال خود مانند خودرو را هم از دست داده‌اند. در چنین مواردی با در جریان قرار دادن ماموران نیروی انتظامی به دستگیری سارقان کمک کنید تا جلوی حوادث مشابه گرفته شود.  

زباله را به سطل برسانید

فرهنگ‌سازی صورت گرفته درباره پاکیزه نگه‌داشتن شهر و محیط زیست باعث شده که تعداد افرادی که با ریختن آشغال‌های خود منظره سطح شهر را زشت می‌کنند، کمتر شود. در بیشتر مناطق تفریحی مانند کوهستان‌ها هم حتی این روزها سطل‌های زباله نصب شده تا پاکیزه نگه‌داشتن این محیط ساده‌تر باشد.

با‌وجود‌این دیده می‌شود که برخی افراد با اینکه زباله‌های خود را در پایان تفریح یک روز تعطیل داخل یک کیسه پلاستیکی جمع می‌کنند اما آن‌را در همان محل به امید کسی دیگر برای جمع‌آوری آن رها می‌کنند.

کد خبر 106382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز