مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت – حمید ضیایی‌پرور: مقام معظم رهبری در 23مرداد 85 در دیدار با رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور بر لزوم ترسیم نقشه جامع علمی کشور و تهیه برنامه‌های عملیاتی زمان دار در راستای تحقق اهداف چشم‌انداز درخصوص علم و فناوری تاکید فرمودند

و تدوین آن را از وظایف و مسئولیت‌های مراکز علمی و پژوهشی بیان کردند. تهیه نقشه جامع علمی کشور پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 85 توسط مسئولان ذیربط مطرح شد. ابتدا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری عهده‌دار تدوین نقشه علمی شدند و در همین راستا پیش‌نویس سند اول توسعه علمی کشور توسط مرکز تحقیقات سیاست علمی تدوین شد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اقدام به تهیه نقشه علمی در بخش سلامت کرد و طراحی نقشه جامع علمی کشور در بخش سلامت را از سوی کمیته‌های راهبردی تخصصی این وزارتخانه مطرح کرد اما شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در سال 86 با راه‌اندازی 3کمیسیون مهندسی فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور و تحول در نظام آموزش کشور کار تدوین نقشه جامع علمی کشور را رسما بر عهده گرفت.

طی 2سال گذشته خبرهای متعددی در باره نحوه پیشرفت و تصویب بخش‌های مختلف این نقشه توسط مسئولان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است. چندین بار وعده وفا نشده،  چندین بار خبرهای ضد‌ونقیض و چندین بار هم عبور از زمان اعلام شده باعث سردرگمی جامعه علمی کشور و تحقق نیافتن این وعده‌ها شده است.

گروه دانش و سلامت روزنامه همشهری در گزارش پیش رو مروری مستند بر این وعده‌ها و اظهارات دارد:

9/2/88: دکــتـر محمدرضا مخبر دزفولی: کار تلفیق نهایی نقشه جامع علمی کشور ظرف مدت 2ماه انجام می‌شود و نقشه جامع علمی کشور بعد از مدت مقرر به‌عنوان مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قابل ابلاغ خواهد بود.

19/2/88: وزیــر علوم اعلام کرد: بررسی نسخه پیشنهادی وزارت علوم برای نقشه جامع علمی کشور در دستور کار شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

6/4/88: بــابــک نگاهداری، معاون ارتباطات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از نهایی شدن 30 درصد نقشه و تکمیل احتمالی آن طی یک ماه آینده خبر داد.

10/6/88: محمدرضا مخبر دزفولی: نقشه جامع علمی کشور تا یک ماه آینده تدوین و نهایی می‌شود.

7/7/88: دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از رونمایی نقشه جامع علمی کشور طی هفته‌های آینده خبر داد و گفت: رونمایی از نقشه جامع را در برنامه‌ای اختصاصی خواهیم داشت.

8/7/88: بابک نگاهداری معاون ارتباطات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از بررسی آخرین فصل از نقشه جامع علمی کشور در جلسه نهم مرداد کمیته منتخب نهایی‌سازی‌ نقشه خبرداد.

15/7/88: معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه هم‌اکنون نقشه جامع علمی کشور مراحل نهایی خود را طی می‌کند، از بررسی و تصویب نگاشت نهادی نقشه جامع علمی طی 2جلسه آینده خبر داد.

18/8/88: محمدرضا مخبردزفولی گفت: کار تهیه نقشه جامع علمی کشور به اتمام رسیده و هم‌اکنون این نقشه نهایی شده و طی 3 یا 4 هفته آینده در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حضور رئیس‌جمهوری رونمایی می‌شود.

25/8/88: محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی: کار تدوین نقشه جامع علمی کشور به اتمام رسیده و شورا به‌زودی آن‌را تصویب خواهد کرد و از این سند مهم کشور با حضور رئیس‌جمهوری رونمایی خواهد شد.

25/8/88: محمدباقر لاریجانی:  نقشه جامع علمی کشور طی چند روز آینده در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب خواهد شد.

24/9/88: دبیر شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز امیدواری از اینکه نقشه جامع علمی کشور ظرف 2ماه آینده نهایی و رونمایی می‌شود، گفت: در نشستی با مسئولان نظام نقشه جامع علمی کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد تا اصلاحات اعمال شود.

7/11/88: دکترمحمدرضا مخبر دزفولی با بیان اینکه نقشه جامع علمی کشور از نظر کمیته نهایی‌سازی‌ نقشه به اتمام رسیده است، گفت: این نقشه تدوین نهایی شده و در اختیار اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و رؤسای 3قوه قرار گرفته است و به‌زودی آخرین نظرات به‌خصوص نظر رؤسای قوا را خواهیم گرفت و سیر ابلاغ را طی خواهد کرد.

17/11/88: منصور کبگانیان، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی:  این نقشه تا پایان سال از سوی شورا نهایی می‌شود.

27/11/88: رئیس‌جمهور: نقشه جامع علمی کشور اصلش تهیه شده و در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است. در این زمینه بودجه و امکانات می‌خواستند که افزایش داده‌ایم و امیدواریم خبرهای خوشی در این زمینه داده شود.

27/1/89: مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت از ابلاغ نقشه جامع علمی کشور  در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

30/1/89: مهدی نژادنوری،  معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم: نقشه جامع علمی پس از تایید در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به دفتر مقام معظم رهبری تقدیم شده و در حال بازنگری و ارائه نواقص موجود است که نهایتا پس از تایید معظم له به رؤسای قوا ابلاغ خواهد شد.

8/2/89: دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: سند نهایی نقشه جامع علمی کشور در جلسه ‌آتی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب خواهد شد. محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پس از جلسه سه‌شنبه شب این شورا گفت: متن سند نهایی نقشه جامع علمی کشور، در جلسه ‌آینده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و با تصویب نهایی برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ ‌خواهد شد.

کد خبر 106191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز