چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

محدثه قیدی: طی سالیان گذشته شوراهای شهر و روستا که در آغاز کار با شور و توان تازه‌واردان برای پردازش ایده‌های نو مدیریتی و ایجاد کوچک‌ترین نهاد مردم‌سالاری دینی به عرصه آمده بودند، از مقاومت‌های گاه و بی‌گاه بدنه دولت به مرور دچار سرخوردگی و یاس شدند.

در این بین اصلاح قانون شوراها در جهت محدودترشدن اختیارات این نهاد و همچنین مخالفت‌های مداوم مقامات استانی با شهرداران پیشنهادی که در نهایت به معطل‌ماندن امور مردم منجر می‌شد، از مشکلات بزرگ شوراهای شهر، به‌خصوص در مراکز استان‌ها، طی سال‌های اخیر بود.  البته در این سال‌ها اعضای شوراهای شهر، از بیم اینکه مبادا این نهال جوان و شکننده گرفتار تندبادی بی‌رحم شده و در فضای غبارآلود از سوءتفاهم‌ها  بخشکد، به تحمل، این راه دشوار را پیمودند.

چند روز مانده به سالروز آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر و روستا، رئیس شورای شهر تهران در نمازجمعه تهران حاضر شد تا از تأثیر شوراها در مدیریت کشور بگوید. مهدی چمران در حالی در آن جایگاه حاضر شده بود و از اهمیت شوراها می‌گفت که پس از گذشت 11سال از فعالیت شوراهای شهر و روستا، هنوز بسیاری از مدیران دولتی شوراها را تشریفاتی و دست‌وپاگیر می‌دانند؛ از این‌رو عجیب نبود اگر چمران سخنان خود درباره این نهاد را اینگونه آغاز کند: شوراها عوامل مهم و سرنوشت‌سازی هستند و می‌‌توانند بر وحدت ملی بیفزایند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عضویت در شورا در قانون ما شغل نیست گفت: کسانی که قدم به عرصه خدمت می‌گذارند به‌طور قطع باید نیتی صادق و خالص برای خدمت به مردم داشته باشند؛ اگرچه اختیارات شوراها ناقص بوده ولی تحول خوبی در شهرها و روستاها به‌وجود آمده است.

به گفته چمران، شوراها دلبستگی مردم به کشور و دین خود را مضاعف کردند. او ادامه داد: شورا موضوع جدیدی نیست و در تاریخ کهن ما و در قرآن و روایات ریشه عمیقی دارد ضمن اینکه در نهج‌البلاغه و کتاب‌های دیگری از امیرالمؤمنین حدود 70 مورد درباره شورا و مشورت ذکر شده و همواره مورد تأکید بوده است.

چمران خاطرنشان کرد: بنابراین شورا با ریشه‌ای عمیق ساماندهی جدیدی یافته ضمن اینکه در این تجربه ده‌ساله، راهی طولانی طی شده است و تجربیات خوبی را اندوخته‌ایم. او با تأکید بر اینکه شوراها باید مورد توجه خاص مسئولان باشند، تصریح کرد: شوراها می‌توانند در جلب رضایت مردم مؤثر باشند بنابراین باید از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی مورد توجه خاص قرار گیرند. چمران افزود: ما نباید شوراها را به‌عنوان یک شوخی نگاه کنیم چرا که افزودن به اختیارات شوراها باعث چابک‌ترشدن بدنه دولت می‌شود و در واقع مدیریت بسیاری از بخش‌ها به دست مردم سپرده می‌شود؛ این امر نیز جز مردم‌سالاری دینی نیست.

وی ادامه داد: اگر چه شوراها در کشور ما تجربه موفقی است ولی به‌دلیل کمبود امکانات و نبود درآمدهای پایدار تحول به‌وجود آمده مورد انتظارمان نبوده است ولی امیدواریم با کمک دولت، مجلس و مردم تحول‌های بیشتری به‌خوبی شکل گیرد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: هر چه دولت کوچک‌تر باشد توانمند‌تر می‌شود و می‌تواند بهتر وظایف خود را انجام دهد.  مسائلی مانند آب، برق و خدمات اینچنینی وظایفی است که باید به‌عهده شوراها گذاشته شود که امیدواریم با رویکردی که دولت و مجلس شورای اسلامی دارند این امر محقق شود. 

وی تصریح کرد: تهران امروز با 10سال گذشته کاملاً متفاوت است. اگر پروژه‌های عمرانی در نقاط مختلف شهر انجام می‌شود به‌علت بزرگی شهر ممکن است تنها مردمی که از آن قسمت عبور می‌کنند تغییرات را متوجه شوند اما تغییرات زیادی در این شهر رخ داده است. چمران خاطرنشان کرد: تغییرات خوبی به کمک شهرداران و با همکاری مردم در تهران صورت گرفته که قطعاً به این تغییرات راضی نیسیتم چرا که در آغاز کار هستیم و باید شهر را بهتر از این بسازیم. وی افزود: خدمات‌رسانی صادقانه و خالصانه به دور از سیاست‌زدگی، اصولی است که در شورای شهر تهران بر آن پافشاری و بر مبنای آن کار خود را آغاز کرده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه دوره اول شورای اسلامی شهر تهران به‌علت مسائل سیاسی منحل شد، اظهار داشت: در دوره‌های بعدی شورا این مسئله وجود نداشت و کارهای تخصصی و علمی انجام شد و طی مدت کوتاهی شاهد تحولات بسیاری در شهر شدیم. وی افزود: خدمت صادقانه و خالصانه در دوره فعلی شورا مورد تأکید است ضمن اینکه اداره امور محلی یک امر تخصصی و علمی به شمار می‌آید. چمران خاطرنشان کرد: در واقع مسائل شهری در مجلس کوچک‌تری بررسی می‌شود؛ البته ممکن است هر فردی برای خود روش سیاسی خاصی داشته باشد که در آن حرفی نیست ولی نباید آن را با خدمات اجتماعی درهم آمیخت.

کد خبر 106130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز