یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

رئیس انجمن علمی روانپزشکان کرج گفت: هیچ سازمانی در کشور بر انجام روش درمانی هیپنوتیزم نظارت ندارد.

ناصر حاجیان مطلق در گفت‌وگو با مهر در کرج افزود: در حال حاضر هیچ سازمان دولتی یا غیردولتی نظارت کاملی بر انجام روش درمانی هیپنوتیزم ندارد که این امر بسیار نامطلوب است و در این زمینه مشکلاتی ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: به‌دنبال این امر، مشکلاتی ایجاد می‌شود که مشخص نبودن تعرفه‌ها و هزینه‌های انجام روش‌های درمانی هیپنوتیزم، بخشی از این مشکلات است.

این روانپزشک بیان کرد: به‌دنبال وجود مشکل یادشده، هر یک از متخصصانی که در زمینه هیپنوتیزم فعالیت می‌کنند، هر میزان که دلشان بخواهد از بیمار هزینه و پول ویزیت برای انجام هیپنوتیزم می‌گیرند که این امر، مشکلات بیماران را افزایش می‌دهد.

حاجیان مطلق اظهار داشت: لازم است در اسرع وقت، یک سازمان مشخص، متولی نظارت بر انجام هیپنوتیزم شود و تعرفه‌ها نیز در این زمینه مشخص و ثابت باشد تا هیچ روانپزشکی نتواند از بیمار خود در قبال انجام عمل هیپنوتیزم، هزینه ناعادلانه و غیرمنطقی دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: هر نوع کار درمانی زیرنظر وزارت بهداشت یا نظام پزشکی انجام می‌شود و بهتر است متولی نظارت بر هیپنوتیزم نیز از میان این دو دستگاه باشد. حاجیان مطلق افزود: البته صرف مشخص شدن متولی نظارت در این زمینه کافی نیست و دستگاه متولی باید نه تنها در حرف بلکه در عمل نیز بر انجام عمل هیپنوتیزم در کشور توسط متخصصان نظارت داشته باشد و قیمت‌ها را مشخص کند.

وی یادآور شد: ناعادلانه بودن هزینه‌های هیپنوتیزم باعث می‌شود بسیاری از بیماران نتوانند این عمل را انجام دهند که این امر، ضرورت نظارت بر قیمت‌ها در این زمینه را بیش از پیش آشکار می‌کند.

این روانپزشک درخصوص اعتبار روش درمانی هیپنوتیزم نیز بیان کرد: این روش اگر به درستی انجام شود، تاثیرات درمانی دارد البته به شرط آنکه توسط متخصص انجام گیرد. وی افزود: همچنین لازم است این امر حتما براساس روش‌های علمی انجام شود تا نتیجه مطلوب را به همراه داشته باشد.

هیپنوتیزم عبارت است از یک نوع حالت روانی مخصوص که تحت تلقینات شخص خواب‌کننده توسط شخص خواب‌شونده پذیرفته می‌شود.

عده‌ای هیپنوتیزم را تمرکز و توجه شدید روی موضوع یا نقطه‌ای خاص می‌دانند. هیپنوتیزم یک واقعیت است که در عین شگفت‌انگیزی پدیده‌ای عادی است.


اگر چه می‌تواند برای عده‌ای وسیله تفریح و جلب توجه شود ولی در کل، پدیده‌ای است علمی که مفید و سودمند است.

البته گاهی هیپنوتیزم ممکن است مورد سوءاستفاده برخی افراد نیز قرار گیرد و از این نظر بیماران باید مراقب باشند.

کد خبر 105889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز