جمعه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

سال‌ها پیش امکانات نبود و می‌گفتند «‌بار کج به منزل نمی‌رسد» اما این رو‌ز‌ها بار‌کج که سهل است، بار‌ معلق، بار خطرناک و اضافه‌بار هم به منزل می‌رسد

آن‌‌هم ارزان‌تر از بار معمولی. همان‌طور که در تصویری که  محمد کریمی برای ما ارسال کرده مشاهده می‌کنید برای جابه‌جایی چنین باری باید عقل، منطق، وجدان و بالاخره قانونمداری را کنار گذاشت و فقط در قید سود بیشتر بود.

فقط کافی است یکی از تسمه‌های این وانت پاره شود تا راننده و سرنشینان خودرو‌های پشتی دچار حادثه ناگواری شوند. بار‌ها مشاهده شده است که این تخلف حتی در بزرگراه‌ها نیز انجام می‌شود.

از سوی دیگر، میزان بالای این تخلف نیز نشان‌دهنده ناکافی بودن جرایم در‌نظر‌گرفته شده برای آن است؛ به طوری که اغلب راننده‌ها جریمه احتمالی را روی کرایه بار می‌کشند و صاحب بار نیز به دلیل صرفه‌اقتصادی این نوع بار زدن، آن را قبول می‌کند.

صندلی کودک

بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان خودرو‌ها در حالی اجباری می‌شود که فرهنگ رانندگی در این زمینه همچنان یک گام از قوانین عقب‌تر است. برای نمونه، برخی والدین در حالی کمربند ایمنی می‌بندند که کودکان آنها آزادانه در خودرو به این سو و آن‌سو می‌روند. نوزادان و خردسالانی هم که باید در صندلی‌های ویژه قرار بگیرند کم‌تعدادند و اغلب در صندلی کنار راننده یا در آغوش مادر دیده می‌شوند؛

حال آنکه در آغوش گرفتن کودک و بستن کمربند برای خود هیچ مبنای درستی ندارد. از سوی دیگر، برخی کودکان نیز تنها در خودرو رها می‌شوند و والدین آنها برای خرید و رسیدگی به کار‌های خود خودرو و کودک را ترک می‌کنند. تمام این موارد خطرات بالقوه‌ای در خود دارند که توجه به آنها مستلزم دقت بیشتر است.

توجه به سطل‌های زباله

نصب سطل‌های زباله جدید، دیگر شهروندان را از پاره شدن کیسه‌های زباله و بوی بد رها کرده است و همه از اینکه شب‌ها جای زباله آنها مشخص است، راضی هستند. با‌وجود‌این مشاهده شده است که در نزدیکی برخی مجتمع‌های مسکونی پر‌جمعیت به دلیل کم بودن تعداد سطل‌ها حجم زیادی از زباله هر شب در کنار جایگاه سطل قرار می‌گیرد که باعث بازگشت مشکلات قدیمی می‌شود.

علاوه بر این، هر چند روی این سطل‌ها نسبت به جابه‌جایی آنها از محل خود هشدار داده شده است اما بازهم مشاهده می‌شود که برخی این سطل‌ها را برای راحتی خود به جای دیگر منتقل می‌کنند. عده‌ای از شهروندان هم در تماس با روزنامه نکته‌ای را درباره شست‌وشوی سطل‌ها گوشزد کرده‌اند.

این شهروندان با تشکر از شست‌وشوی مرتب سطل‌‌ها اعلام کرده‌اند بهتر است این کار پس از تخلیه کامل سطل‌ها انجام شود تا تاثیر بیشتری داشته باشد. در مواردی مشاهده شده است که زباله داخل سطل‌ها برای شست‌وشو تخلیه و مجدد به داخل آنها بازگردانده می‌شود.

دنده عقب ممنوع!

تا چند سال پیش کسی فکر نمی‌کرد مسائلی مانند سوار نکردن 2 مسافر روی صندلی جلو فراگیر شود اما حالا همه به آن عادت کرده‌اند. مسئله‌ای که هنوز بسیاری را در هنگام رانندگی آزار می‌دهد دنده عقب‌های غیر قانونی عده‌ای  از رانندگان است.

برخی راننده‌ها  عادت کرده‌اند وقتی به دلیل حواس‌پرتی یا بلد نبودن نشانی از یک خروجی عبور می‌کنند در هر موقعیتی حتی تاریکی شب مشکل‌شان را با دنده عقب رفتن در بزرگراه حل کنند. حتی دیده شده است که برخی رانندگان این کار را برای وارد شدن به دوربرگردان‌ها در خط سرعت بزرگراه‌ها انجام می‌دهند که می‌تواند تصادفات مرگباری را به دنبال داشته باشد.

کد خبر 105754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز