شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

آزاده مختاری: روی نیمکت بیمارستان نشسته بود و خون از دستانش چکه می‌کرد. رنگ بر چهره نداشت، نه از ترس و دلهره که اصلا ترس معنایی در زندگی سعید نداشت‌!

 او را همه محل به قلدری می‌شناختند، همیشه آغازگر تمام درگیری‌های خیابانی محل، او بود و البته پیروز ولی این‌بار کمی اوضاع فرق کرده بود. چاقوی رقیب تیزتر بود! مجروح حادثه او بود. او روی زمین غرق خون افتاده بود و دیگری به خیال خود برنده میدان و از ترس پلیس فراری از میدان.

«چاقو‌کش فراری اسمش ساسان است. از بچه‌های بالاست! تنها نبود، با چند تا ازهم محلی‌هایش آمده بود که مثلا با سعید که رقیب عشقیش بود گلاویزشود، که شد.»شاهدان درگیری این توضیحات را درحالی به افسران پلیس که برای بررسی موضوع به بیمارستان آمده بودند می‌گفتند که دوستان عصبانی سعید در گوشه‌ای از بیمارستان ایستاده بودند و نقشه انتقام می‌کشیدند.

هنوز سعید از اتاق عمل خارج نشده بود که به یکی از کلانتری‌های بالای شهر خبر رسید، 3 جوان با چوب و چماق به ‌خودرو یکی از ساکنان محل حمله کرده‌اند و هرچه شیشه داشت شکسته‌اند و در یک چشم به‌هم زدن ناپدید شده‌اند.مالک خودرو ساسان بود و ماموران شک نداشتند مهاجمان از نوچه‌های سعید هستند.

چرا چاقوکشی

ارتقای سطح آگاهی جامعه مهم‌ترین عامل در جهت کاهش میزان استفاده از چاقو و چاقوکشی است. این را یکی از مقامات انتظامی می‌گوید و ادامه می‌دهد: «ایراد ضرب و جرح در بین جوانان و نوجوانان فراوان است. اینگونه جرائم بیشتر در سنین 16 تا 20 سالگی در میان نوجوانان و جوانان دیده می‌شود، زیرا در این سنین نوجوانان در اوج بلوغ و بحران‌های جوانی هستند و می‌دانیم که اغلب نوجوانان به‌خصوص پسران در این سن و سال افرادی پرخاشگر، خشن و زود رنج می‌شوند و به کمترین بهانه‌ای از کوره  می روند و با طرف مقابل به زد و خورد می‌پردازند.»

به اعتقاد این مقام پلیسی، در شرایط عادی این موضوع در هر جامعه‌ای کم و بیش در بین جوانان و نوجوانان وجود دارد ولی بعضی عوامل اجتماعی و فرهنگی می‌توانند به‌عنوان محرک در افزایش میزان خشونت‌ها در بین جوانان تاثیر‌گذار باشند. وی بر این باور است که از جمله شرایط خاص اجتماعی و خانوادگی، نوع برنامه‌های تلویزیونی و... است که پخش برنامه‌های خشن از طریق تلویزیون به‌عنوان یک رسانه  تاثیر عمیقی بر جوان و نوجوانان دارد.

همه چیز زیر سر اقتصاد

اکرمی جامعه‌شناس نیز معتقد است: «مردم جامعه ما معتقد هستند که مشکلات اقتصادی و چند شغله بودن در اداره زندگی، افراد و خانواده‌ها را کم‌حوصله کرده است و وقت کافی برای رسیدن به امور خانوادگی و به‌خصوص جوانان و نوجوانان خود را ندارند و به این دلیل ما شاهد نزاع‌ها و چاقوکشی‌های خیابانی به ویژه از سوی جوانان و نوجوانان هستیم.

اگر راه‌ها و روش‌های شروع برای رسیدن به هدف مهیا نباشد، گروهی از افراد به‌زودی راه‌هایی غیرمجاز و نامشروع را برای رسیدن به هدف‌های خود انتخاب می‌کنند.»
این جامعه‌شناس نزاع را هر گونه ستیز، کشمکش و درگیری بین 2 نفر یا بیشتر می‌داند که با درجاتی از خشونت کلامی و جسمانی همراه است و می‌گوید: «رابطه بین استفاده از چاقو در نزاع‌ها و قتل نزدیک و حاصل کوته فکری و در مواردی عصبانیت شدید افراد است.

 در اغلب موارد نزاع‌های فردی و دسته‌جمعی که اتفاق می‌افتد خسارت بدنی، ضرب و جرح عمیق به‌دنبال دارد و در نزاع‌های فردی و جمعی خشن منجر به قتل می‌شود که به طور قطع بین این دو رابطه وجود  دارد.»

گرم و سرد

قاضی صفر‌خاکی نیز می‌گوید: «در مقررات مربوط به محاربه بحث‌هایی مطرح است و در همان مقررات، سلاح را به 2 دسته سلاح سرد و سلاح گرم تقسیم کرده‌اند؛ سلاح گرم یا آتشین مثل انواع سلاح‌هایی که با آن شلیک می‌کنند و سلاح سرد هم همان چاقو و قمه است.

قانون در بحث محاربه هر 2 را سلاح می‌داند اما درباره حمل و نگهداری سلاح گرم در قانون تشدید مجازات قاچاق سلاح و مهمات برای آن حبس شدیدی در نظر گرفته است و آن را جرم می‌داند اما درباره سلاح سرد و حمل و نگهداری آن هیچ قانونی وجود ندارد.»

 وی می‌افزاید: «طبق ماده 664 قانونی مجازات اسلامی هر‌کس هر نوع وسیله‌ای برای ارتکاب جرم تهیه کند یا بسازد مجرم و شایسته مجازات است مثلا خرید یا حمل چاقو جرم نیست اما اگر چاقو را برای زورگیری یا قتل حمل کند، می‌شود او را مجازات کرد.»

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر استفاده از چاقو حالتی سنتی دارد و از دیرباز در عرف جامعه بوده است و افراد برای دفاع شخصی از چاقو استفاده می‌کردند و بسیاری افراد در جیب خود چاقو حمل می‌کرده‌اند و این موضوع همچنان هم ادامه دارد.

همچنین خرید و حمل چاقو راحت‌تر و ارزان‌تر است و حالا آن موضوع یعنی داشتن چاقو در جیب لباس گاه باعث می‌شود حتی در یک درگیری به ظاهر کوچک و پیش پا افتاده، شخصی وسوسه شود یا به‌طور ناخودآگاه و در هنگام عصبانیت از چاقو استفاده کند و یک نزاع ساده تبدیل به جنایتی خونین شود. یا اینکه مجرمان بهترین وسیله برای اخاذی یا ترساندن مردم را استفاده از چاقو بدانند و با آن از مردم زورگیری و سرقت انجام دهند.»

 در هر حال از آنجا که  وضع قانون یا ماده قانونی که مربوط به حمل و نگهداری یا خرید و فروش چاقو باشد بسیار سخت است، تا به‌حال چنین قانونی وضع نشده است. در هر حال نمی‌توان گفت که وجود چاقو در سطح جامعه امنیت اجتماعی افراد جامعه را تهدید می‌کند اما در جامعه وجود بعضی افراد بزهکار می‌تواند امنیت افراد را به مخاطره بیاندازد. چاقو مثل بسیاری از اشیای دیگر جزو وسایل زندگی است. آنچه مهم است، استفاده صحیح از آن به هنگام عصبانیت است.

همشهری استانها

کد خبر 105276

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز