چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه حوادث: اعضای یک شرکت هرمی وقتی متوجه شدند وعده‌های سرشاخه‌ شرکت پوچ و توخالی بوده است، تصمیم گرفتند هر طوری شده سرمایه خود را پس بگیرند.

آنها برای این کار سرشاخه شرکت را گروگان گرفتند اما طمع سیرنشدنی آدم‌ربایان باعث شد به دام پلیس بیفتند. شامگاه 21 فروردین امسال، زن جوانی به کلانتری 136 فرجام رفت و از ربوده شدن همسرش توسط چند مرد ناشناس خبر داد.

این زن به ماموران گفت: صبح دیروز همسرم برای انجام کاری از خانه خارج شد اما از همان زمان ناپدید شد و دیگر به خانه برنگشت. هر چه با تلفن همراهش تماس می‌‌گرفتم، خاموش بود و هیچ‌کدام از دوستانش هم خبری از او نداشتند.

من که حسابی نگرانش شده بودم تصمیم گرفتم ماجرا را به پلیس اطلاع دهم اما صبح امروز فرد ناشناسی با من تماس گرفت و مدعی شد شوهرم را گروگان گرفته است. این مرد گفت که اگر به دستوراتش عمل نکنم، او را خواهد کشت و بعد گوشی را به‌شوهرم داد. او هم حرف‌های مرد ناشناس را تایید کرد و از من خواست هر چه زودتر 25 میلیون تومان به یک حساب بانکی واریز کنم.

زن جوان ادامه داد: شوهرم چنان با ترس و لرز حرف می‌زد که فهمیدم اسیر آدم‌ربایان خشنی شده است. برای همین مبلغ مورد نظر را  به حساب آدم‌ربایان واریز کردم. اما با گذشت چند ساعت خبری از شوهرم نشد و من احتمال می‌دهم که آدم‌ربایان قصد دارند مبلغ بیشتری از ما اخاذی کنند.

شروع تحقیقات

بعد از اظهارات این زن، ماجرا به دادسرای جنایی تهران گزارش شد و پرونده در اختیار کارآگاهان پایگاه چهارم آگاهی تهران قرار گرفت. با شروع تحقیقات پلیسی، ماموران به بررسی شماره حسابی پرداختند که آدم‌ربایان در اختیار زن جوان قرار داده بودند اما در این مرحله هیچ سرنخی به دست نیامد.

آنها در ادامه تحقیقات به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد آدم‌ربایان از قبل با گروگان خود اختلاف حساب داشته و انگیزه آنها از آد‌م‌ربایایی تسویه حساب مالی بوده است.
با این اطلاعات، جست‌وجو برای شناسایی آدم‌ربایان وارد مرحله‌ای تازه شد تا اینکه عصر 22 فروردین سرنخ مهمی در اختیار پلیس قرار گرفت.

دستگیری در خانه شاکی

آن روز درحالی‌که همسر مرد ربوده شده برای انجام کاری خانه را ترک کرده بود، آدم‌ربایان تصمیم گرفتند گروگان خود را به خانه‌‌اش منتقل کنند تا بتوانند در آنجا نقشه اخاذی خود را ادامه دهند. اما خیلی زود پلیس در جریان حضور آنها در خانه شاکی قرار گرفت و آنجا را محاصره کرد.

ماموران در جریان یک عملیات ضربتی موفق شدند گروگانگیران را دستگیر و مرد ربوده شده را که آثار کبودی روی صورتش نمایان بود، آزاد کنند.

آدم‌ربایی در نیمه‌شب

بعد از دستگیری متهمان، مرد ربوده شده در جریان تحقیقات گفت: نیمه شب 21 فروردین، در حال بازگشت به خانه بودم که در بزرگراه شهید باقری، آدم‌ربایان سد راهم شدند. آنها بعد از کمی مشاجره ضربه‌ای به سرم زدند و مرا بیهوش کردند.

ساعتی بعد وقتی به هوش آمدم متوجه شدم خودرو در بزرگراه قم در حرکت است اما آدم‌ربایان به محض اینکه فهمیدند به هوش آمده‌ام، آنقدر کتکم زدند که دوباره بی‌هوش شدم. چند ساعت بعد، این بار در اصفهان به هوش آمدم و مردان خشن بعد از اینکه حسابی کتکم زدند با همسرم تماس گرفتند و مجبورم کردند از او بخواهم 25 میلیون تومان به حسابشان واریز کند.

شاکی ادامه داد: بعد از واریز شدن این مبلغ، آدم‌ربایان کارت عابربانکم را که 15 میلیون تومان موجودی داشت از من گرفتند. سپس به زور رمز آن را به دست آوردند و توانستند همه این مبلغ را در چند مرحله به حساب‌های خود منتقل کنند. اما این پایان کار آنها نبود.

آدم‌ربایان که به‌نظر می‌رسید حسابی وسوسه شده‌اند دسته چکم را به همراه یک فقره چک 100 میلیون تومانی از داخل کیفم برداشتند. بعد روی هر برگ از چک‌ها مبلغ 60 میلیون تومان نوشتند و مجبورم کردم که آنها را امضا کنم.

اما این کار هم نتوانست به طمع آنها پایان دهد. برای همین مرا به خانه‌ام منتقل کردند تا مجبورم کنند همه اسناد و مدارک مربوط به املاکم را به نام آنها کنم که خوشبختانه ماموران وارد عمل شدند و همه آنها را دستگیر کردند.

انتقام از سرشاخه

بعد از اظهارات شاکی، ماموران موفق شدند تعدادی از چک‌های مسروقه را که در جیب یکی از آدم‌ربایان بود کشف کنند. به این ترتیب بازجویی از متهمان شروع شد و یکی از آنها در تشریح ماجرا گفت: ما قصد گروگانگیری نداشتیم. مدت‌ها بود که با شاکی اختلاف مالی داشتیم و فقط می‌خواستیم با او تسویه‌حساب کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته، زمانی که ما به‌دنبال کار می‌گشتیم با یک شرکت هرمی آشنا شدیم. شاکی هم یکی از سرشاخه‌های همین شرکت بود که در جلساتی که برای ما برگزار می‌شد درباره سودآوری شرکت و ثروتمند شدن اعضای آن سخنرانی می‌کرد.

این مرد چنان با آب و تاب از رسیدن به ثروت میلیاردی حرف می‌زد که همه ما وسوسه شدیم و تمامی سرمایه خود را در اختیار این شرکت هرمی قرار دادیم اما با گذشت چند ماه فعالیت، هیچ سودی عایدمان نشد. این بود که تصمیم گرفتیم سرمایه‌مان را پس بگیریم ولی شاکی حاضر نبود که پولمان را پس بدهد.

این در حالی بود که هیچ سند و مدرکی هم نداشتیم که بتوان با استناد به آن  از سرشاخه‌های شرکت شکایت کرد. برای همین تصمیم گرفتیم خودمان مستقیما وارد عمل شویم و پولمان را پس بگیریم.

بعد از اعترافات متهمان مشخص شد که 2 نفر از آنها پیش از این هم به اتهام فعالیت در شرکت‌های هرمی از سوی پلیس امنیت اصفهان دستگیر شده بودند اما توانسته بودند با سپردن وثیقه آزاد شوند.

آنها نیز در بازجویی‌ها گفتند: ما به خاطر فعالیت و عضوگیری در شرکتی که شاکی سرشاخه آن بود دستگیر شدیم. بعد از اینکه با سپردن وثیقه آزاد شدیم تصمیم گرفتیم هر طوری شده پولمان را از این مرد پس بگیریم تا آن را به زیرمجموعه‌هایمان پرداخت کنیم و از آنها رضایت بگیریم.

پس از این اظهارات، قاضی روشن، بازپرس شعبه 3 دادسرای جنایی تهران برای تمامی 7 متهم پرونده قرار قانونی صادر کرد و آنها برای انجام تحقیقات تکمیلی به اداره 11 «ویژه مبارزه با آدم‌ربایی» پلیس آگاهی تهران انتقال یافتند.

تبهکاری‌های هرمی

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: متأسفانه در این پرونده همسر شاکی به جای اینکه ماجرا را از همان ابتدا به پلیس اطلاع دهد به دستور آدم‌ربایان عمل کرده و 25 میلیون تومان به حساب آنها واریز کرده بود که این امر باعث شد به طمع متهمان افزوده شود و آنها تصمیم بگیرند اخاذی‌های خود را ادامه بدهند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر جرایم مختلفی از جمله سرقت، زورگیری، قتل و آدم‌ربایی در شهرهای بزرگ کشور به وقوع پیوسته که انگیزه آنها تسویه حساب‌های درون‌گروهی شرکت‌های هرمی بوده است.

این در حالی است که پلیس بارها و بارها نسبت به مجرمانه بودن فعالیت این شرکت‌ها و پوچ و توخالی بودن وعده‌های آنها هشدار داده است.  وی از جوانان خواست فریب وعده‌های این شرکت‌ها را نخورند چرا که هدف این شرکت‌ها چیزی جز کلاهبرداری نیست و سرنوشت اغلب آنها به آدم ربایی، سرقت از دفاتر این شرکت‌ها توسط اعضا، زورگیری از نفرات بالا دستی و حتی قتل و مسائل سوء اخلاقی منجر می‌شود.

کد خبر 105133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز