دکتر علینقی مشایخی: مباحث و کشمکش‌های اخیر در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها، سایه‌انداختن حاشیه بر متن است که برای قضاوت در مورد آن باید به چند مسئله توجه کرد.

اول اینکه فرایندی در حکومت هست که چیزی که قانون شد، باید اجرا شود. حالا ممکن است قانون اشتباه تنظیم شده باشد یا مسئله داشته باشد، ولی آن فرایند اصلی یعنی اجرای قانون را نباید به‌هم زد.

هر چیزی که قانون شد برای احترام به ارکان حکومت و حکومت‌داری باید اجرا شود و اگر این چارچوب به هم بخورد صدماتش خیلی بیشتر از این است که یک قانون اگر اشتباه هم هست اجرا شود. بنابراین یک نکته‌این است که وقتی طرح یا لایحه‌ای قانون شد برای احترام به ارکان حکومت باید پیاده شود حتی اگر اشتباه داشته باشد.

دوم اینکه بحث یارانه‌ها و هدفمند کردن یارانه‌ها برای اقتصاد کشور ضرورت بسیار حیاتی دارد و باید اجرا شود و حیف است که اجرای آن حتی با سرعت‌های مختلف (که محل اختلاف فعلی دولت و مجلس است)، تحت‌الشعاع دعواهای سیاسی و کشمکش‌ها قرار گیرد. اگر هدفمند کردن یارانه‌ها به وادی کشمکش‌های سیاسی وارد شود ممکن است که اصل آن لوث شود.

سومین مسئله که نگرانی اصلی از آن برمی‌خیزد، این است که تمهیدات اجرایی این طرح چه با آن چیزی که مجلس تصویب کرده چه با آن ارقامی‌که دولت می‌گوید آیا فراهم شده است؟ یعنی فرض کنید الان 40هزار میلیارد تومان درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها تصویب شده، خب، از فردا قرار است چگونه عمل شود؟

آیا معلوم است که به چه اقشاری قرار است پول (یارانه نقدی) داده شود؟ آیا این یارانه نقدی مشخص است؟ آیا تصمیم‌گیری شده که اول پول می‌دهند و بعد قیمت‌ها را زیاد می‌کنند یا اول قیمت‌ها را زیاد می‌کنند و بعد پول می‌دهند؟ مهم‌تر از 20هزار میلیارد تومان مصوب مجلس و 40هزار میلیارد تومان مدنظر دولت، این است که تمهیدات اجرایی چقدر برای چنین کار بزرگی طراحی و فراهم شده است.

البته ممکن است تمهیدات اجرایی این طرح فراهم شده باشد و ما خبر نداریم یا مطرح نشده که چه کارهایی می‌خواهند بکنند. اگر به‌این نکته پرداخته نشود یا روی آن بحث نشود ممکن است که هر کدام از سناریوها که اجرا شود طرح با مسائل مهمی‌برخورد بکند.

بنابراین من فکر می‌کنم که الان باید کانون بحث، فراهم کردن تمهیدات اجرایی باشد.
مسئله چهارم که به نوعی یک پیشنهاد است، اینکه حال اگر تمهیدات اجرایی فراهم و اجرای طرح شروع شد ممکن است 3ماه پس از اجرا ارزیابی‌ها نشان دهد که می‌توان سرعت را بیشتر کرد.

آنگاه دولت می‌تواند به مجلس اصلاحیه بدهد. به‌نظر من این نکات از این کشمکشی که الان شروع شده، مهم‌تر است. بنابراین اگر تمهیدات اجرایی درست فراهم شود و اجرای همین مصوبه مجلس به خاطر اینکه قانون شده شروع گردد، آن وقت بعد از 3ماه اگر مشاهده شد که مشکلی ایجاد نشده، دولت می‌تواند به مجلس اعلام کند: «این کار را ما کردیم و خیلی هم مسائل جدی پیش نیامد؛ بنابراین اجازه بدهید سرعت را بیشتر کنیم، یک اصلاحیه بدهیم برای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که مثلا سرعت را دو برابر کنیم.»

کد خبر 104658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز