دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سال تئاتری 1389 طبق سنت چندساله اخیر، با سکوت شروع شد

خواب زمستانی و حالا بهاری سالن‌های تئاتر که چند روزی پیش از آغاز سال جدید شروع شده بود تا اواسط فروردین‌ماه طول کشید و حالا استوانه پیر تئاتر شهر با خمیازه کشداری سر از خواب برمی‌دارد اما برخلاف وعده‌های قبلی، میزبان نمایش ایتالیایی «دکتر فرانکشتاین» نخواهد بود.

تبلیغات گسترده مرکز هنرهای نمایشی برای اجرای نمایش دکتر فرانکشتاین محصول کشور ایتالیا از سال گذشته شروع شد و بعد از تعطیلات هم خبر اجرای آن در سالن چهارسو به گوش رسید، اما حالا ایسنا آورده که اجرای نمایش دکتر فرانکشتاین در ایران به زمان دیگری موکول شده است.

پیش از این مرکز هنرهای نمایشی، لغو نمایش «مفتش بزرگ» را به دلایل مختلف تجربه کرده بود ولی لغو اجرای نمایش دکتر فرانکشتاین که پیش از این در جشنواره اجرا شده بوده، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. مرکز هنرهای نمایشی دلیل عدم‌اجرای نمایش و موکول شدن‌ آن به زمان دیگر را آماده نبودن مقدمات اجرای این نمایش در ایران اعلام کرده است؛ هرچند شایعات می‌گویند برای گروه ایتالیایی روادید صادر نشده است.

دکتر فرانکشتاین درمیان نمایش‌های منتخب مردمی در بیست‌وهشتمین جشنواره‌ تئاتر فجر بود و جایزه بهترین بازیگری مرد را از آن خود کرد. این نمایش نوشته‌ فرانچسکو نیکو لینی است که با کارگردانی مشترک سالواتوره تراماچره و فابریزپوگلیزه قرار بود به‌مدت 10 شب از اواسط فروردین ماه در تالار چهارسوی مجموعه‌ تئاتر‌شهر اجرا شود.

اگر یکی از مقدمات اجرای نمایش آمادگی سالن باشد، باید گفت که سالن چهارسو این آمادگی را دارد؛ چراکه با لغو این نمایش، میزبان «شهر بدون آسمان» به کارگردانی کیومرث مرادی می‌شود.

پیش از این قرار بود شهر بدون آسمان پس از اجرای دکتر فرانکشتاین در تالار چهارسو به صحنه برود. شهر بدون آسمان درباره 4 زن در خاورمیانه است که قرار است به پاریس قاچاق شوند. کیومرث مرادی در این نمایش که آن را اثری کاملا متفاوت از گروه تئاتر «تجربه ایران» می‌داند، از ویدئوآرت استفاده می‌کند.

پوریا آذربایجانی نمایشنامه نویس  و  فاطمه نقوی، پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی و نازگل نادریان بازیگران این نمایش هستند. طراحی صحنه را سیامک احصایی انجام داده و طراحی لباس برعهده نرمین نظمی است. ساخت موسیقی هم توسط آنکیدو دارش انجام می‌شود.
باز هم سالی متفاوت

سال 1389 از جهت دیگری هم برای اهالی تئاتر متفاوت است. مرداد ماه سال گذشته در ضیافتی که به مناسبت روز خبرنگار برپا شده بود، حسین پارسایی، از سمت مدیریت مرکز هنرهای نمایشی خداحافظی کرد.

این خداحافظی در شکل رسمی‌‌تری در آخرین نشست خبری بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رخ داد. با اینکه هر روز شایعاتی شنیده می‌شود که چهره‌های متفاوتی جایگزین حسین پارسایی می‌شوند اما او همچنان بر صندلی ریاست مرکز هنرهای نمایشی تکیه زده‌است و تاکنون به‌طور رسمی جانشینی برای او از سوی حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر ارشاد اسلامی انتخاب نشده‌است.

با این حال حسین پارسایی در روز اول کاری خود طی یادداشتی، در پی نامگذاری سال 89 به‌عنوان سال همت مضاعف و کار مضاعف، پیشنهادهای هشت‌گانه‌ای برای همت و کار مضاعف در حوزه‌ تئاتر ارائه کرد؛ پیشنهادهایی که اساس آن را باید در سابقه 4 ساله او در هدایت سکان مدیریت مرکز هنرهای نمایشی یافت.

هرچند این یادداشت را می‌توان گواهی ادامه کار حسین پارسایی تلقی کرد اما همه اهالی هنر به‌خوبی وضعیت محمد حسین ایمانی خوشخو، معاون سابق هنری وزیر ارشاد اسلامی را به یاد دارند که او هم در اواسط سال گذشته از این سمت خداحافظی کرد اما در اواخر سال گذشته با پایان یافتن بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، به خبرگزاری شهر اعلام کرد که در این پست خواهد ماند و البته در همان شب پیامکی از وزارت ارشاد رسید که حمید شاه آبادی طی حکمی از وزیر ارشاد معاون هنری این وزارتخانه شده است.

سنگلج، گرفتار پارکینگ

تماشاخانه سنگلج از قدیمی‌ترین مراکز نمایشی ایران است که تمرکز خودش را برای اجرای نمایش‌های ایرانی گذاشته است. اما این روزها این تماشاخانه با مشکل جدیدی روبه‌روست؛ مشکلی که مدیر این تماشاخانه آن را تمام شده تلقی کرده بود.

اتابک نادری، مدیر تماشاخانه سنگلج از لغو مجوز پارک خودرو در ساعات اجرای آثار نمایشی در فضای پیرامون تماشاخانه توسط راهنمایی و رانندگی منطقه 12 خبر داد.

سال گذشته با همکاری و مساعدت شهرداری منطقه 12 تهران تماشاخانه سنگلج از طریق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه مجوز پارک خودرو از ساعت 17 تا 22 را در فضای پیرامون تماشاخانه سنگلج کسب کرد، اما این مجوز در 2 هفته باقیمانده سال 88 لغو شد.

به گفته نادری، این محدودیت مشکلاتی را برای هنرمندان و تماشاگران به‌وجود آورد. پس از بروز این مشکل، نامه‌نگاری‌ها با شهرداری منطقه 12 و معاونت طرح و ترافیک منطقه آغاز شد. بعد از پایان تعطیلات نوروزی، شهرداری، راهنمایی و رانندگی منطقه را مخالف پارک خودرو در فضای پیرامون تماشاخانه سنگلج معرفی کرد.

مدیر تماشاخانه سنگلج با اشاره به پیگیری این مشکل از طریق راهنمایی و رانندگی منطقه 12 به این نکته اشاره کرد که سرهنگ کرمی فرمانده راهنمایی و رانندگی منطقه اعلام کرده که نمی‌شود هیچ کاری برای داشتن مجوز پارک خودرو در ساعات اجرای نمایش برای تماشاخانه سنگلج کرد و تنها چاره کار، استفاده از یک پارکینگ عمومی است.

نادری اما خاطرنشان کرد: خیابان بهشت که تماشاخانه سنگلج در آن واقع است خیابانی اداری است و از ساعت 16 به بعد دارای ترافیک بسیار سبکی است. همچنین در این خیابان و پیرامون تماشاخانه سنگلج هیچ فضایی برای احداث پارکینگ یا امکان استفاده از پارکینگ عمومی وجود ندارد. متأسفانه اکثر فضاهای فرهنگی ما نظیر تئاتر شهر هم پارکینگ ندارند. این در حالی است که ما تنها 3ساعت در روز نیازمند پارک خودرو در فضای پیرامون تماشاخانه سنگلج هستیم.

مدیر تماشاخانه سنگلج خواستار رسیدگی شورای شهر تهران، راهنمایی و رانندگی منطقه 12 و مسئولان شهرداری منطقه برای رفع این مشکل شد و تأکید کرد: این مشکل خطری برای حیات سنگلج است و باعث تخریب کوچک‌ترین امکانات رفاهی برای تماشاگران و مخاطبان تماشاخانه می‌شود.

فراموش نکنیم که همین وضعیت باعث رکود و تعطیلی تماشاخانه‌های خیابان لاله‌زار شد و اگر این مشکل برطرف نشود شاهد رکود و تعطیلی سنگلج به‌عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی و هنری کشور خواهیم بود.

سالی خوب برای اهالی تئاتر

اگر شهرستانی‌ها از دیدن کارهای تئاتری حرفه‌ای محروم هستند حالا باید خوشحال باشند که امسال اپرای عروسکی‌ «مولوی» در اواخر فروردین در شیراز اجرا می‌شود. همچنین مذاکراتی برای اجرای این اپرا در گرگان نیز انجام شده است.

بهروز غریب‌پور، کارگردان اعلام کرده اجرای این نمایش به دعوت انجمن موسیقی اداره‌کل ارشاد استان فارس صورت گرفته و اپرای عروسکی مولوی از تاریخ 25 تا 28 فروردین‌ماه 89 در مجموعه حافظ شیراز به صحنه می‌رود.

غریب‌پور درباره اجراهای اپرای مولوی در دیگر شهر‌های ایران به این نکته اشاره کرد که مذاکراتی برای اجرای اپرای مولوی در شهر گرگان انجام شده ولی هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست. همچنین مذاکراتی برای اجرای اپرای عروسکی «عاشورا» در شهر یزد انجام شده که به‌زودی زمان آن مشخص می‌شود.

اپرای عروسکی مولوی جدیدترین اثر گروه تئاتر آران است که با کارگردانی بهروز غریب‌پور اسفندماه 88 در تالار فردوسی بنیاد فرهنگی رودکی به صحنه رفت.

بهزاد عبدی آهنگساز و  همایون شجریان، محمد معتمدی، محمدرضا صادقی، علی خدایی، حسین علی‌شاپور و ملیحه مرادی خوانندگان دیگری هستند که در این اپرا آواز خوانده‌اند. اپرای عروسکی مولوی در سال جدید هم در تالار فردوسی اجرا می‌شود.

کد خبر 104388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز