یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه سیاسی: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران گفت: ما برای ثبات و امنیت جهانی همچنان آمادگی خود را برای گفت‌وگوها اعلام و توصیه می‌کنیم

برخی قدرت‌ها که گفت‌وگوها را ترک کرده‌اند، برگردند و به آن ادامه دهند.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی که از سفر به پکن بازمی‌گشت، ادامه داد: حتما این گفت‌وگوها می‌تواند بستری برای همکاری‌های جهانی حول نگرانی‌های مشترک باشد و جمهوری اسلامی ایران همیشه آماده گفت‌وگو در این زمینه است.

جلیلی درباره موضوع گفت‌وگوهای 5+1 گفت: یکی از بحث‌هایی که جمهوری اسلامی ایران با ارائه بسته پیشنهادی برای این گروه مطرح کرد این است که ایران آمادگی دارد از ظرفیت‌های همکاری و تعامل در جهت برطرف شدن نگرانی‌های مشترک جامعه جهانی به‌طور دسته جمعی استفاده کند و برهمین مبنا قبلا هم گفته بودیم گفت‌وگو درباره این موضوعات می‌تواند کمک کند.

تبادل سوخت، یکی از زمینه‌های همکاری

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران درباره موضوع تبادل سوخت گفت: در این سفر دیدگاه منطقی ایران درباره همکاری‌های هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را با چینی‌ها مطرح کردیم. نگاه ما برای اینکه بستری از همکاری‌های صلح‌آمیز در موضوع هسته‌ای ایجاد شود، می‌تواند زمینه‌های مختلفی داشته باشد.

در مباحث ساخت و ایمنی نیروگاه از‌جمله موضوع تبادل سوخت می‌توان با نگاه همکاری به آن نگریست. جلیلی تاکید کرد: ایران معتقد است تبادل سوخت صرفا در چارچوب یک همکاری برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای قابل فهم است و نه در راستای یک موضوع اعمال فشار به ملت‌ها و برای یک نوع تقابل.

درباره ضرورت مقابله با یکجانبه‌گرایی

او در بخش دیگری از سخنانش درباره سفرش به چین یادآور شد: نگاه مشترک ایران و چین درباره بسیاری موضوعات و مسائل جهانی از جمله سیاست‌های غلط برخی قدرت‌ها در عرصه بین‌المللی زمینه‌های خوبی برای همکاری تهران و پکن به‌وجود آورده است.

سعید جلیلی تاکید کرد: در مشورت‌هایی که با مقامات عالی‌رتبه چین درباره برخی مسائل بین‌المللی داشتم، درباره ضرورت مقابله با یکجانبه‌گرایی، مبارزه با استفاده از اهرم‌های نظامی و فشار علیه ملت‌ها و برخی تحریم‌ها و فشارهایی که امروز برخی قدرت‌ها به‌دنبال آن هستند - که از آن به‌عنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست‌های خودشان علیه کشورها استفاده کنند - تبادل نظر شد و دیدگاه‌های 2کشور در این زمینه مشترک است.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: برگزاری کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح در تهران در پایان فروردین‌ماه یکی از موضوعات بسیار مهم است و ایران  جهان را به خلع سلاح و جلوگیری از گسترش آن دعوت می‌کند.

او گفت: چینی‌ها از این ابتکار و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران برای حرکت و فراخوانی جهانی برای خلع سلاح بسیار استقبال کرده و اعلام کردند چین هم در این کنفرانس شرکت خواهد کرد.

تصویب قطعنامه علیه ایران، اتفاقی فوق‌العاده نیست

 رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تصویب قطعنامه جدید علیه ایران و واکنش تهران تاکید کرد: قطعنامه جدید فقط شماره قطعنامه‌های صادر شده علیه ایران را افزایش می‌دهد و اتفاق جدید و فوق‌العاده‌ای نیست.

به گزارش همشهری، علاءالدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی دیروز، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم را برای اطلاع رسانی به کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل صورت داده است،

تصریح کرد: این تلاشی در جهت سیاست‌های منطقی جمهوری اسلامی ایران است که استمرار خواهد یافت. بروجردی با اشاره به اقدامات منطقی ایران در عرصه بین‌الملل برای مقابله با تحریم‌های احتمالی جدید گفت: سفر اخیر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و دیدارهای اخیر وزیر امور خارجه اقداماتی است که از سوی ایران برای اطلاع رسانی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سؤالی در ارتباط با جوسازی اخیر یک روزنامه آمریکایی مبنی بر وجود 2سایت پنهان هسته‌ای در ایران که همچون سایت فوردو در بین کوه‌ها قرار گرفته است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ موضوعی را خارج از ان‌پی‌تی و چارچوب مقررات بین‌المللی و مقررات آژانس به‌صورت پنهان ندارد.

کد خبر 104305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز