یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: انفجار 3بمب در منطقه دیپلماتیک بغداد 15فروردین به دوره کوتاه آرامش در پایتخت عراق پس از انتخابات پارلمانی این کشور پایان داد

و باعث کشته شدن حداقل 35 نفر و زخمی شدن بیش از 200 نفر دیگر شد. یکی از این انفجارهای شدید که به وسیله خودروهای بمب‌گذاری شده صورت گرفت، در مقابل سفارت ایران ‌ رخ داد. حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق15فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: با وجود اینکه بر اثر این انفجار به ساختمان سفارت صدماتی وارد شده است اما هیچ‌کدام از کارکنان سفارت آسیبی ندیده‌اند.

سفیر ایران تاکید کرد: هنوز مشخص نیست که سفارت ایران هدف این حمله بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که انفجار در نزدیکی ورودی سفارت ایران رخ داده است و نیروهای پلیس عراق و تعدادی از مراجعین هدف این حمله تروریستی قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که 18 نفر از افراد حاضر در بیرون سفارت ایران بر اثر انفجار کشته شده‌اند.به گزارش خبرگزاری‌ها، حملات تروریستی15فروردین در بغداد ساعت 11:10 دقیقه صبح با 2انفجار در نزدیکی منطقه المنصور آغاز شد.

یکی از خودروهای بمب‌گذاری شده در چهارراه الرواد و دیگری در چهارراه الزهود در منطقه المنصور و در نزدیکی سفارتخانه‌های خارجی منفجر شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این انفجارها در نزدیکی سفارت مصر و آلمان بوده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه انفجار شدید در مقابل سفارت مصر حفره‌ای به طول 7 متر و عمق یک و نیم متر ایجاد کرده است. همچنین شبکه العربیه گزارش داده است که 3 نفر از کارکنان سفارت مصر هم بر اثر این انفجار زخمی شده‌اند.

به‌دنبال این انفجارهای مهیب، دود سیاهی آسمان شهر بغداد را فرا گرفت و برای ساعت‌های متوالی صدای آژیر آمبولانس‌ها در مرکز شهر بغداد به گوش می‌رسید. همچنین گزارش خبرنگاران از شنیده شدن صدای تیراندازی پس از این انفجارها خبر می‌دهد.

همچنین هواپیماهای آمریکایی و عراقی هم پس از این حملات در حریم هوایی منطقه الخضرا به پرواز درآمدند. پیش‌بینی می‌شود با توجه به تخریب چند ساختمان، آمار تلفات این انفجارها افزایش یابد.ژنرال قاسم الموسوی، سخنگوی نیروهای امنیتی بغداد در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس با تایید این حملات تروریستی اعلام کرد که بدون شک آمار تلفات این انفجارها افزایش خواهد یافت.

یک سخنگوی حزب کنگره ملی عراق به رهبری احمد چلبی هم اعلام کرده است که دفتر مرکزی این حزب در نزدیکی سفارت سوریه هدف یکی از بمب‌گذاری‌ها بوده است و تعدادی از مجروحان این حملات را کارکنان و نیروهای امنیتی این حزب تشکیل می‌دهند.حملات 15فروردین بغداد نخستین انفجارها در پایتخت عراق پس از انتخابات‌ پارلمانی 7 مارس
(16 اسفند) به حساب می‌آید.

پیش از انتخابات شهر بغداد چندین بار شاهد چنین حملات برنامه‌ریزی شده‌ای از جمله در ماه‌های آگوست، اکتبر و دسامبر سال 2009 و ژانویه سال‌جاری میلادی بوده است. گروه‌های سیاسی عراق با گذشت یک ماه از برگزاری این انتخابات مشغول رایزنی برای تشکیل دولت جدید این کشور هستند و هنوز مشخص نیست که چه کسی نخست‌وزیر جدید عراق خواهد شد.

مقام‌های امنیتی این کشور هشدار داده‌اند که طولانی شدن کشمکش‌های سیاسی در این کشور به گروه‌های تروریستی اجازه خواهد داد که بار دیگر برای اجرای نقشه‌های خود وارد عمل شوند و برای بی‌ثبات کردن عراق تلاش کنند.

براساس نتایج نهایی انتخابات عراق ، فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی موفق به کسب 91 کرسی پارلمان شده است. ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست‌وزیر فعلی عراق هم در رقابتی نزدیک 89 کرسی از 325 کرسی پارلمان عراق را به دست آورده است.

هیچ‌کدام از تشکل‌های سیاسی عراق به خاطر این نتایج نزدیک قادر نیستند به تنهایی دولت عراق را تشکیل دهند و اکنون آینده دولت عراق به رایزنی و ائتلاف گروه‌های سیاسی این کشور وابسته است. جریان صدر که اکنون با به دست آوردن 39 کرسی پارلمان نقشی کلیدی در روند سیاسی عراق پیدا کرده، قرار است به‌زودی نتایج همه پرسی خود را درباره نخست‌وزیر عراق اعلام کند.

این در حالی است که گزارش‌هایی از تمایل برخی شخصیت‌های مهم ائتلاف دولت قانون برای خروج از آن خبر می‌دهند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخی شخصیت‌های مهم ائتلاف نوری مالکی با اعلام اینکه این ائتلاف نقش اساسی در تشکیل دولت نخواهد داشت و به پست‌هایی در دولت آینده دست نمی‌یابد، تمایل دارند از این ائتلاف خارج شوند.

عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق هم 15فروردین برای حل و فصل مسائل سیاسی این کشور از همه جناح‌های پیروز در انتخابات پارلمانی خواست پای میز مذاکرات حاضر شوند و به جای فکر کردن به پست‌ها، به فکر تشکیل دولت مشارکتی باشند.

کد خبر 104282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز