مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

شبنم شکوریان: لیگ‌های ورزشی بانوان در شهرهای مختلف در حالی پیگیری شد که نبود تماشاچیان، فضای سرد و ملال‌آوری را برای بازیکنان تیم‌های مختلف به وجود آورد.

اگر پیگیر خبرهای ورزشی هستید، به‌طور حتم می‌دانید که هر هفته چندین مسابقه ورزشی مخصوص بانوان در شهرهای مختلف برگزار می‌شود و زنان ورزشکار که با مشکلات زیادی در لیگ‌های ورزشی دست و پنجه نرم می‌کنند، چشم‌انتظار حضور طرفداران تیم‌هایشان هستند.

 این در حالی است که حتی در مسابقات ملی نیز تماشاچیان زیادی برای تشویق تیم‌های بانوان به ورزشگاه‌ها نمی‌روند. در این میان حتی برگزاری مسابقات در روزهای تعطیل نیز نمی‌تواند به افزایش تماشاگران کمک کند و در صورتی که رقابت‌های ورزشی آقایان و بانوان همزمان برگزار شود، تعداد اندک تماشاگرانی که برای تماشای مسابقات بانوان به ورزشگاه‌ها می‌آیند، ترجیح می‌دهند مسابقات ورزشی مردان را از تلویزیون تماشا کنند!

زهرا علوی، سرمربی تیم هندبال ذوب‌آهن اصفهان، قهرمان لیگ در این ارتباط می‌گوید:«در هیچ کدام از مسابقات فصل گذشته تعداد تماشاچیان زیاد نبود. حتی در مسابقاتی که در تهران برگزار شد تعداد تماشاچیان انگشت‌شمار بود، در حالی که حضور تماشاچیان در مسابقات موجب بالا رفتن انگیزه بازیکنان می‌شود. من فکر می‌کنم اگر رسانه‌ها توجه بیشتری به ورزش بانوان داشته باشند، بدون شک گروه‌های زیادی برای تماشای مسابقات به ورزشگاه‌ها می‌آیند.»

مریم متشرعی، مربی تیم بسکتبال بانوان باشگاه آرارات که امسال نخستین حضورشان را در مسابقات بسکتبال بانوان غرب آسیا تجربه خواهند کرد، در این ارتباط می‌گوید: «بانوان با مشکلات زیادی در لیگ‌های ورزشی دست و پنجه نرم می‌کنند و حضور تماشاچیان در طول مسابقات می‌تواند آنان را به ادامه پرشور رقابت‌ها دلگرم کند. در ضمن اگر دختران و زنان برای تماشای مسابقات ورزشی به سالن‌های ورزشی شهرهای مختلف بیایند، با رشته‌های ورزشی آشنا می‌شوند و بیشتر به سمت ورزش تمایل پیدا می‌کنند».

جهانشیر، بازیکن تیم فوتسال بانوان ملوان نیز در این ارتباط معتقد است:«فوتبال و فوتسال بانوان ایران در این سال‌ها رشد خوبی داشته اما تعداد تماشاچیان مسابقات هیچ تفاوتی نکرده است. ما انتظار داریم با توجه به علاقه شدیدی که برای تماشای مسابقات فوتبال و فوتسال آقایان در ایران وجود دارد، مسابقات فوتبال یا فوتسال بانوان نیز از حضور تماشاچی بی بهره نباشد.»

ایجاد جذابیت برای حضور در ورزشگاه

البته در مقابل خواسته‌های بانوان ورزشکار مبنی بر حضور تماشاچیان در مسابقات ورزشی، برخی از علاقه‌مندان به ورزش پاسخ‌های جالبی دارند. شراره، دختر 20 ساله‌ای که یکی از تفریحاتش پیگیری مسابقات فوتبال آقایان است، هیچ علاقه‌ای به پیگیری مسابقات ورزشی بانوان ندارد. او در این باره می‌گوید: «مسابقات ورزشی آقایان پر از هیجان است.

از تلویزیون پخش می‌شود و لازم نیست که برای اطلاع از زمان مسابقات و چگونگی برگزاری آنها، ساعت‌ها وقت بگذارید. اما اگر بخواهید اطلاعاتی از زمان و محل برگزاری یکی از مسابقات ورزشی بانوان پیدا کنید، هیچ‌کس نیست که خبر درستی در این ارتباط بدهد. مثلا من سال گذشته زمان مسابقات تیم ملی فوتبال بانوان را در باشگاه ورزشی که برای بدنسازی می‌روم، شنیدم. درحالی که اطلاع‌رسانی روی خبر برگزاری این مسابقات نبود.»

یاسمن، دختر 27 ساله‌ای که دانشجوی سال آخر رشته تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد است نیز در این باره نظر جالبی دارد: «من خودم رشته تربیت‌بدنی می‌خوانم و در طول روز چندین ساعت ورزش می‌کنم، اما به نظرم مسابقات بانوان خیلی جای کار دارد. مسابقات اصلا جذاب نیست، براساس استانداردها و قوانین برگزار نمی‌شود، سالن‌های برگزاری رقابت‌ها تهویه درست ندارد (سرد یا گرم است) و....پس با چه انگیزه‌ای ماباید برای تماشای چنین مسابقاتی به ورزشگاه‌ها برویم؟»

دلایل بی‌علاقگی بانوان به ورزش

بسیاری از کارشناسان معتقدند کم‌کاری رسانه‌ها در انتشار اخبار ورزشی مربوط به زنان، سطح پایین مسابقات ورزشی بانوان و تازه بودن ورزش بانوان نسبت به ورزش مردان ازجمله علل بی‌علاقگی زنان برای حضور در مسابقات ورزشی است. فرحناز امیرشقاقی، سرمربی تیم فوتبال زیر 19 ساله‌های ایران در این ارتباط می‌گوید: «اگر در زمان برگزاری مسابقات بسکتبال آقایان به ورزشگاه آزادی رفته باشید، خانم‌های زیادی را می‌بینید که برای تماشای بازی بسکتبال به آنجاآمده‌اند.

بسیاری از این دختران جوان، نام‌های بازیکنان فوتبال و بسکتبال آقایان را به خوبی می‌شناسند، بازی‌ها را تماشا می‌کنند و نتایج را دنبال می‌کنند اما علاقه‌ای به پیگیری ورزش بانوان ندارند چرا که ورزش بانوان نسبت به ورزش آقایان تازه‌تر است. در حالی که اگر تماشاچیان بیشتری در مسابقات حاضر شوند، انگیزه دختران ورزشکار بیشتر می‌شود و به مراتب سطح کیفی رقابت‌ها هم بالاتر می‌رود.»

امیرشقاقی با اشاره به آغاز سال جدید می‌گوید: «امیدوارم امسال علاقه‌مندان بیشتری برای تماشای مسابقات ورزشی در میادین حاضر شوند. اگر می‌خواهیم در ورزش بانوان رشد کنیم باید از ورزشکاران زن حمایت کنیم و با حضور در مسابقات ورزشی، انگیزه آنها را برای بهتر بازی کردن بالا ببریم.»

کد خبر 104220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز