مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

گروه شهری: پایه‌های بتونی مونوریل که از سال ‌83 در محدوده میدان صادقیه موجب ایجاد دردسر برای شهروندان شده بود در ایام نوروز برچیده شد.

این پایه‌های بتونی که تعداد آنها 22‌عدد بود با درخواست مردم و اخذ مجوزهای لازم برداشته شدند. سعید طلوعی شهردار منطقه 5 در این باره گفت: 22‌پایه پروژه نیمه کاره مونوریل صادقیه که 10پایه آن به‌صورت کامل شده و 12پایه به‌صورت آرماتور بندی بود باعث سد معبر و ایجاد مزاحمت‌ها و مشکلات زیادی برای شهروندان در محدوده ایستگاه مترو صادقیه شده بود که با توجه به درخواست‌های مکرر شهروندان و شورایاران محله‌ها پایه‌های این پروژه جمع‌آوری شد.

وی افزود: 22 پایه این پروژه نیمه کاره در فاصله‌ای حدود 250 متر ایجاد شده بود که در واقع هر 10 متر یک پایه وجود داشت و این مسئله ضمن ایجاد مزاحمت برای تردد شهروندان، تردد خودروها را با مشکل مواجه کرده بود و همچنین به‌شدت منظر شهری و زیبایی‌های بصری محدوده را از بین برده بود.

شهردار منطقه 5 تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه شهر تهران از ابتدا براساس اصول شهرسازی ایجاد و گسترش نیافته، ایجاد مونوریل در شهر مشکلات بسیاری را به‌وجود می‌آورد چنان که قطار هوایی ممکن است از کنار پنجره‌ها و حریم خانه‌ها عبور کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه تکلیف این پایه‌ها باید مشخص می‌شد، گفت: باید از مردم عذرخواهی کرد که پولشان درست مدیریت نشده و در جایی هزینه شده که باید دوباره پولی بدهیم و آن را برداریم.  مرتضی طلایی با اشاره به اینکه موضوع تعیین تکلیف پایه‌های مونوریل در شورای شهر پیگیری می‌شد،

خاطر نشان کرد: با توجه به مطالعاتی که صورت گرفته بود، احداث مونوریل برای آن محل موضوعیتی نداشت و به همین دلیل پایه‌ها برچیده شد و از این پس نیز اگر اقدامی صورت می‌گیرد، باید در راستای طرح جامع ترافیک تهران باشد که در این طرح، یک خط مونوریل پیش‌بینی شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: نباید با دید سیاسی و اینکه برای احداث مونوریل اختلاف دیدگاه وجود دارد، به این موضوع نگاه کرد، نگاه سیاسی فقط حاشیه‌های موضوع را بیشتر می‌کند. این طرح پروژه‌ای است که زمانی براساس مطالعاتی آغاز شده است و بعد از ادامه مطالعات، نتیجه نشان داد که باید متوقف شود و مونوریل در آن محل ایجاد نشود.

اما یکی از کارشناسان ارشد مسائل ترافیک درباره این پروژه و کارشناسی‌های صورت گرفته به سما گفت: پروژه مونوریل صادقیه مطالعات کارشناسی نداشت و امکان سنجی اجرای مونوریل در این محدوده صورت نگرفته بود به همین دلیل هم این پروژه نیمه کاره رها شد و در واقع امکان ادامه پروژه وجود نداشت.

محمدحسن شهیدی، کارشناس ارشد مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک اظهار کرد: در جلساتی که در دوره دوم شورای شهر تهران و با اعضای کمیسیون عمران داشتیم بارها از مهندس زیاری رئیس وقت کمیسیون خواستیم که اگر برای احداث مونوریل صادقیه مطالعاتی صورت گرفته آن را دراختیار کارشناسان قرار دهند اما هیچگاه مطالعاتی در مورد این پروژه ارائه نشد.

این کارشناس مسائل ترافیک تصریح کرد: برای انجام هر پروژه‌ای هرچند کوچک نیز باید مطالعات و کار کارشناسی دقیق صورت گیرد تا بودجه‌هایی که باید صرف عمران و آبادی شهر شود به هدر نرود. اگر هم کاری بدون مطالعه شروع شد و متوجه نادرست بودن کار شدیم باید در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری آن اقدام شود و مسئولان به خاطر اشتباهشان از مردم عذرخواهی کنند که پول آنها را دور ریخته‌اند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه انگار در کشور ما بر خلاف تمام کشورهای پیشرفته جهان عذرخواهی از مردم و پذیرفتن اشتباهات مرسوم نیست و گویا به جای پذیرفتن اشتباهات و درس گرفتن از آنها، یک اشتباه باید تا پایان ادامه یابد.

کد خبر 104201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز