شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سازها در ایام نوروز در ایران جز به‌خاطر کنسرت موسیقی پاپ در کیش، برای اجرای دیگری کوک نشد

اما اجرای کنسرت‌های موسیقی هنرمندان ایرانی در خارج از کشور بسیار رونق داشت طوری که اجرای کنسرت‌های آن سوی آبی ادامه هم خواهد داشت.

امروز گروه شمس به سرپرستی کیخسرو پورناظری برای نخستین بار به دعوت مرکز فرهنگی سی‌آر‌‌آر در استانبول ترکیه کنسرت می‌دهد. کیخسرو پورناظری با اعلام این خبر گفت: در این کنسرت قطعاتی از ساخته‌های من، تهمورث و سهراب پورناظری اجرا می‌شود.

گروه شمس، تاکنون بیش از 300 کنسرت در تالارها و جشنواره‌های جهانی اجرا کرده و جوایز متعددی را هم کسب کرده اما برای نخستین بار است که در کشور ترکیه به اجرای کنسرت می‌پردازد.

کیخسرو پورناظری در باره این کنسرت اظهار داشت: برای نخستین بار است که گروه شمس در ترکیه به اجرای کنسرت می‌پردازد؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم که گزیده‌ای از کارهای قبلی این گروه را اجرا کنیم. بیشتر قطعات این کنسرت، اجرای کنسرت گروه شمس در تابستان 1386 است که به مناسبت بزرگداشت سال جهانی مولانا در کاخ سعدآباد اجرا شد.

آخرین کنسرت گروه شمس در ایران به سال 1387 بر می‌گردد که در آن سال کنسرتی به نام ‌«آفتاب خلیج فارس» برگزار کرد و بعد از آن، این گروه ترجیح داد که کنسرت‌های خود را در خارج از ایران اجرا کند، به‌طوری که در سال گذشته تور کنسرت موسیقی «برای ایران» را در آمریکا اجرا کرد و امسال هم به ترکیه می‌رود تا به اجرای برنامه بپردازد.

به گفته سرپرست و آهنگساز گروه شمس یکی از بخش‌های این کنسرت، اختصاص به بداهه‌نوازی تار و کمانچه دارد که توسط تهمورث و سهراب پورناظری اجرا می‌شود. همچنین نوازندگانی از کشور فرانسه و انگلیس در این کنسرت، گروه شمس را همراهی می‌کنند. خوانندگی این کنسرت برعهده سهراب پورناظری و نجمه تجدد است.

تور کنسرت‌های بهاره‌ محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران هم به همراه گروه شهناز از دیروز در لندن آغازشده‌است. محمدرضا شجریان سال گذشته اجراهای خود را در ایران تعطیل و کنسرت‌های خود را در اروپا اجرا کرد.

به گزارش ایسنا امسال تور کنسرت‌های بهاره‌ استاد آواز ایران به همراه گروه شهناز از شنبه 14 فروردین‌ماه با اجرا در لندن آغاز می‌شود و پس از گذشت 3 هفته از 10 اردیبهشت با اجرا در استرالیا تا 16 خرداد ادامه پیدا می‌کند.

پیش از این، خبر نادرستی مبنی بر بیماری محمدرضا شجریان در برخی از سایت‌ها و وبلاگ‌ها هم منتشر شد که بلافاصله بعد از انتشار این خبر در روز 10 فروردین سایت دل آواز که متعلق به این هنرمند است این خبر را تکذیب و اعلام کرد که استاد محمدرضا شجریان در سلامت کامل بوده و هم‌اکنون آخرین تمرین‌های مربوط به کنسرت انگلستان را انجام داده و آماده سفر به لندن برای برگزاری کنسرتی در سالن باربیکن به تاریخ شنبه 14 فروردین است.

این سایت همچنین عکس تمرین‌های شجریان همراه گروه شهناز در ساعت 13:17 دقیقه روز سه‌شنبه 10 فروردین سال 1389 را منتشر کرد.

اما کنسرت دیگر هنرمندان ایرانی در خارج از کشور را گروه دستان برگزار می‌کند. آخرین اجرای این گروه در تابستان 1387 به خوانندگی همایون شجریان بود و امسال این گروه از 7‌فروردین به‌مدت 22 روز و در 11 شهر در اروپا تور کنسرت خود را برگزار می‌کنند.

اسم این تور براساس آلبوم «به نام گل سرخ» و بر مبنای اشعار شفیعی کدکنی است. بنا به خبر مجله الکترونیکی موسیقی ایرانیان، گروه دستان متشکل از سعید فرجپوری، نوازنده کمانچه، حسین بهروز نیا، نوازنده بربط، بهنام سامانی، نوازنده سازهای کوبه‌ای، پژمان حدادی، نوازنده سازهای کوبه‌ای، حمید متبسم، نوازنده تار به همراه هنرمندان میهمان که شامل رجیب چاکرابورتی، نوازنده سارود، رضا ابائی، نوازنده قیژک، پویا سرای، نوازنده سنتور و سالار عقیلی خواننده خواهد بود.

اما بنیامین بهادری که امسال برای نخستین بار در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی به اجرای کنسرت پرداخت در 12 اردیبهشت تور کنسرت موسیقی خود را از آمریکا آغاز خواهد کرد و در کانادا به پایان می‌رساند.

سهم این سوی آب

هنوز برنامه مشخصی از سوی هنرمندان ایرانی برای کنسرت در داخل کشور اعلام نشده‌است اما خبرهایی از اجرای کنسرت همایون شجریان به همراه همنوازان حصار تا اجرای ارکستر مجلسی ایرانیان به گوش می‌رسد.

ارکستر مجلسی ایرانیان تابستان امسال با همکاری هنری فردین خلعتبری، علیرضا قربانی و افشین یداللهی در تهران، شیراز و اصفهان کنسرت می‌دهد. محسن رجب‌پور مدیر مؤسسه ترانه شرقی به ایلنا گفت: فردین خلعتبری، رپرتوار تازه‌ای برای ارکستر نوشته و تنظیم کرده و ارکستر مجلسی ایرانیان از اردیبهشت ماه تمرینات خود را برای اجرای این برنامه از سر می‌گیرد.

البته روال معمول چنین ارکسترهایی به این ترتیب است که در تمام طی سال تمرین دارند اما به‌دلیل اینکه قرار بود ارکستر روی رپرتوار تازه‌ای کار کند برای مدتی تمرینات ارکستر مجلسی ایرانیان متوقف شد.

ارکستر مجلسی ایرانیان آذر ماه سال گذشته نخستین کنسرتش را در مرکز همایش‌های برج میلاد به روی صحنه برد. به گفته رجب‌پور اولویت برای برگزاری کنسرت در شهریور ماه در سالن همایش‌های برج میلاد است و زمان و محل آن منوط به برنامه‌ریزی‌ها و خالی بودن این سالن در زمان مورد نظر گروه است.

اما گروه آوازی تهران که سال گذشته اجراهای زیادی را در خارج ایران داشت، در نخستین کنسرت سال نو قطعات مختلف موسیقی کلاسیک و سنتی را 2 و 3 اردیبهشت ماه ساعت 21 در تالار وحدت اجرا می‌کند.

میلاد عمرانلو، سرپرست گروه آوازی تهران به مهر گفت: در این اجرا 15 قطعه در 3 بخش موسیقی اصیل ایرانی،  موسیقی کلاسیک و پاپ اجرا می‌شود و اغلب قطعاتی که برای این اجرا در نظر گرفته شده جدید است و فقط 5 قطعه به‌عنوان منتخب اجراهای گذشته گروه آوازی تهران به روی صحنه می‌رود.

به گفته عمرانلو پس از این کنسرت گروه آوازی تهران با قطعات جدید در تاریخ 10 و 11 تیر ماه کنسرت برگزار می‌کند و پس از آن اگر مسئولان ارشاد به وعده خود جهت کمک مالی برای شرکت در مسابقه کر در چین عمل کنند مرداد ماه عازم مسابقات این کشور خواهد شد.

بلاتکلیفی ارکستر ملی

درحالی‌که هنرمندان در آن سوی آب‌ها مشغول اجرای کنسرت هستند، در این سو  ارکستر ملی که همه آن را نماینده موسیقی ملی ایران می‌دانند حالا نزدیک به یکسال می‌شود که تعطیل است. گرچه پیش از عید خبرهایی برای حل مشکل ارکستر ملی مطرح شد اما به‌نظر می‌آید که تغییر مدیریت در معاونت هنری وزارت ارشاد، روند حل این مشکل را کند کرده‌است. محمد سریر، مدیرعامل خانه موسیقی روند تعطیلی این ارکستر در سال آینده را غیرقابل‌قبول دانست.

او در گفت‌وگوی نوروزی با مهر، تعطیلی ارکستر ملی در سال گذشته را ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر عنوان کرد و گفت: به‌دنبال تعطیلی این ارکستر با اعضای هیأت‌مدیره خانه موسیقی ملاقات‌های بسیاری با آقای فخرالدینی داشتیم و به نتایج مطلوبی هم رسیده‌ایم اما مسئولان وزارت ارشاد به‌دلیل تغییر مدیریت در معاونت هنری هنوز فرصتی برای بررسی این موضوع پیدا نکرده‌اند.

استعفای فرهاد فخرالدینی از رهبری ارکستر ملی یکی از پرحاشیه‌ترین اخبار موسیقی سال گذشته بود که همواره از سوی مدیران و مسئولان تکذیب شد.

کد خبر 104198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز