سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بزرگترین سفره هفت سین با عنوان عیدانه مهد خورشید در مشهد پهن شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این سفره با بیش از هزار و 700 مترمربع وسعت در میدان شهدای مشهد و مقابل حرم مطهر رضوی گسترده شد و شامل سه سفره هفت سین است و در اطراف آن هفت تندیس زن و مرد با لباس های سنتی در حالت نشسته قرار دارد که نماد انتظار تحویل سال نو هستند.

یکی از این سفره‌ها، سفره هفت سین سنتی ایرانی است و در 2 سفره دیگر هفت نام مبارک الهی شامل سبحان، سرمد، سخی، سمیع، سلام، سرور و ستار و هفت آیه از آیات آخر سوره صافات که با سین آغاز می‌شود به صورت کتیبه به تماشا درآمده است.

سردیس هفت تن از شهدا که از فرماندهان خراسانی دوران دفاع مقدس بودند شامل شهیدان برونسی، کاوه، خادم الشریعه، رضوی، دیالمه، چراغچی و نصر نیز زینت بخش سفره هفت سین عیدانه مهد خورشید است .

42 غرفه هم در اطراف این سفره هفت سین ایجاد شده و در آنها سوغات و صنایع دستی کهن مناطق مختلف خراسان رضوی مانند شهرستان‌های قوچان، چناران، درگز، گناباد، تربت حیدریه، بجستان، خواف، تایباد و تربت جام در معرض دید زائران و علاقه مندان قرار گرفته است.

فرش، گلیم، جاجیم، حکاکی روی سنگ، سرامیک، سفال، گیوه، زرشک، زعفران، پسته، نبات و کشمش از مهمترین صنایع دستی و سوغاتی است که در این غرفه ها ارایه شده است.

در حاشیه این سفره هفت سین همچنین کاروانسرایی برپا شده و در آن تندیس زنان و مردانی با لباس‌های سنتی مناطق مختلف خراسان و جلوه هایی از آداب و رسوم آنان به نمایش درآمده است.

تندیس یک مرد خراسانی با لباس محلی که رو به حرم مطهر رضوی درحال سلام دادن به حضرت رضا (ع) ایستاده از دیگر بخش‌های این سفره دیدنی است.

برای این سفره هفت سین که تا 13 فروردین در مشهد برپاست، بیش از 70 میلیون تومان هزینه شد. 

کد خبر 103624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز