سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تندباد و طوفان شدید برای دومین روز پیاپی با سرعتی بیش از 130 کیلومتر در ساعت استان اردبیل را درنوردید

به گزارش مهر، تندباد شدید که نسبت به روز گذشته 20 کیلومتر نیز بر سرعت آن افزوده شده است، هم اکنون نواحی مرکزی، شمال شرقی و جنوبی استان را فراگرفته است.

سرعت تندباد و طوفان به حدی است که شهروندان اردبیلی شاهد بارش شدید خاک و سنگ‌ریزه از آسمان بوده و همین امر تردد در شهر و زندگی عادی مردم را به نحو محسوسی تحت تاثیر قرار داد.

در حال حاضر درختان بسیاری در سطح شهر شکسته و در نواحی حاشیه شهر و برخی از روستاهای شهر ستان اردبیل نیز شاهد فرو ریختن دیوار منازل و آسیب جدی به اماکن شخصی بوده‌ایم.
 
در سطح شهر اردبیل نیز به مغازه‌ها و اماکن مسکونی، تابلوهای تبلیغاتی و راهنمایی و رانندگی، چراغ‌های روشنایی معابر عمومی، چندین دستگاه خودرو و ... خسارات زیادی وارد آمده است همچنین با توجه به سرعت و قدرت باد بسیاری از تیرهای چراغ برق در داخل شهرهای اردبیل، مشکین شهر، نمین، نیر و خلخال و نیز خارج از شهر را از جا کنده و موجب قطع برق بسیاری از نواحی این شهرستانها شده است.

هنوز برآورد مشخصی از خسارت‌های وارده به اماکن خصوصی و دولتی و نیز تاسیسات زیربنایی استان صورت نگرفته اما آنچه که هم اکنون قابل مشاهده است، پیش بینی می‌شود خسارات زیادی در این استان طی دو روز اخیر صورت گرفته باشد.

تداوم این شرایط جوی طی دو روز گذشته آلودگی هوای شهرستان اردبیل را به میزان قابل توجهی افزایش داده به طوری که گرد و غبار و آلاینده‌ها میزان دید در طول روز را کاهش داده و مشکلات تنفسی برای شهروندان ایجاد کرده است.

پیش از این مدیرکل محیط زیست استان اردبیل از نصب دستگاه‌های سنجش آلاینده‌های هوا در سطح شهر اردبیل خبر داده بود اما به دلیل عدم تحقق این مهم میزان این آلاینده‌ها به صورت کامل مشخص نیست

80 درصد برق نواحی مرکز استان اردبیل قطع است

معاون بهره برداری شرکت برق استان اردبیل با اشاره به قطع برق در شهرستان‌های خلخال، نمین، مشکین شهر و به ویژه اردبیل گفت: هم اکنون بیش از 80 در صد برق این شهرستان‌ها قطع است.
 
محمدحسین دیده بان با اشاره به قطع کامل برق و مشکلات عمده در یکی از روستاهای شهرستان خلخال افزود: در نواحی مرکزی و جنوبی استان بیش از سایر مناطق با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم.

وی بیشترین مشکلات شرکت برق استان را در این شرایط جوی خسارت به خطوط هوایی عنوان کرد و ابراز داشت: شکستگی و سوختگی مقرها و پارگی کابلها و سیمها با واژگونی درختان عمده‌ترین دلایل قطع ارتباط در خطوط هوایی است.

دیده‌بان برخورد کابل با یکدیگر در اثر ورزش تندباد، شکستگی و سوختگی مقرها، ایجاد اتصال، قطع ارتباط سیمها و کابلهای توزیع برق، واژگونی تیر چراغ برق و ... را از مهمترین دلایل قطع برق در برخی از شهرهای استان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از 15 تیر چراغ برق به صورت کامل واژگون شده است تصریح کرد: واژگونی و قطع ارتباط این دکل های انتقال برق دلیل اصلی قطع برق قسمت وسیعی از شهرستان اردبیل می‌باشد.

معاون بهره برداری شرکت برق استان اردبیل با بیان اینکه هنوز برآورد کاملی از خسارتهای احتمالی انجام نشده است، اضافه کرد: تمام عوامل و گشتهای این شرکت به منظور ترمیم خطوط و اتصال ارتباط بسیج شده اند اما پایداری این شرایط جوی فعالیت‌ اکیپها را مشکل کرده است.

کد خبر 103613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز