گروه بین‌الملل: با گذشت بیش از یک هفته از انتخابات پارلمانی عراق، شمارش آرا هنوز کامل نشده و حتی نتیجه نیمی از آرا هم مشخص نشده‌است

اما نتایج اولیه همچنان نشان می‌دهد که ائتلاف نوری مالکی نخست‌وزیر عراق، تا این لحظه بیشترین کرسی‌های پارلمان 325‌عضوی این کشور را به دست آورده است. یکشنبه‌شب نتایج اولیه شمارش آرای چند استان دیگر هم مشخص شد.

در بصره - که به خاطر حضور سرمایه‌گذاران خارجی و ثروت نفت آن از مناطق تاثیرگذار عراق است - ائتلاف نوری مالکی بیشترین آرا را به دست آورده است. اما در کرکوک نتیجه شمارش آرا اندکی دور از انتظار بود و ائتلاف عراقیه به رهبری ایاد علاوی از احزاب کرد پیشی گرفته است.

همین نتیجه دور از ذهن باعث شد تا ائتلاف کردستان عراق، عرب‌ها را به تقلب گسترده در انتخابات کرکوک متهم کند.خالد شوانی یکی از اعضای پارلمان از ائتلاف کردستان عراق یکشنبه شب اعلام کرد که نتایج رای‌گیری در کرکوک مشکوک به‌نظر می‌رسد.

ائتلاف کردستان همچنین از هیات سازمان ملل متحد در عراق نیز خواسته است موضعی قاطع و سریع در برابر نقض قانون در کشور اتخاذ کند. دیروز نوری مالکی برای نخستین‌بار بعد از اعلام نتیجه اولیه انتخابات در تلویزیون حاضر شد و با رد ادعای تقلب در انتخابات، رای‌گیری را به دور از مشکل خواند. او گفت که شکایت‌های مطرح‌شده در حدی نیست که نتیجه انتخابات را تغییر دهد.

ائتلاف سنی عراقیه شکایت‌هایی را در اعتراض به تخلفاتی در روند برگزاری انتخابات مطرح کرده‌است. ائتلاف علاوی ادعا کرده که مجموعه‌ای از برگه‌های رای را در پارکینگی پیدا کرده است. همچنین این ائتلاف به خاطر شرکت نکردن 200 هزار سرباز در انتخابات به خاطر ثبت نشدن نامشان در سیستم، اعتراض کرده‌است.

از میان 12 میلیون رای ریخته‌شده به صندوق‌های رای انتخابات پارلمانی عراق تا‌کنون اندکی بیش از 3 میلیون رای شمارش شده‌است. همین موضوع انتقاد گروه‌های عراقی را به‌دنبال داشته‌است. منابع خبری در عراق دیروز خبر دادند که گروه‌های عراقی به کمیسیون مستقل انتخابات به خاطر کندی شمارش آرا اعتراض کرده‌اند.

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری‌المالکی اکنون در 7 استان بابل، ‌نجف، بصره، مثنی، کربلا، ‌واسط و بغداد از مجموع 18 استان، پیشتاز است.

پس از ائتلاف دولت قانون، فهرست عراقیه به رهبری ایاد علاوی، نخست‌وزیر اسبق عراق در 5 استان دیاله، ‌الانبار، ‌صلاح الدین، ‌نینوا و کرکوک که جزء مناطق سنی نشین محسوب می‌شوند، توانسته پس از ائتلاف اخیرش با رهبران گروه‌های سنی، پیشتاز رقابت انتخاباتی در این استان‌ها باشد.

ائتلاف دولت قانون در استان‌های میسان، القادسیه و الناصریه در جایگاه سوم قرار دارد. نتایج اولیه انتخابات همچنین از پیشتازی ائتلاف کردستان عراق که در برگیرنده 2حزب اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان به ریاست جلال طالبانی و مسعود بارزانی است، در 3استان دهوک، اربیل و سلیمانیه در منطقه کردستان عراق خبر می‌دهد.
در استان کرکوک، بعد از ائتلاف عراقیه و کردها، فهرست ائتلاف ملی عراق و ائتلاف دولت قانون جایگاه چهارم و پنجم را به‌خود اختصاص داده‌اند.

در استان سلیمانیه نیز ائتلاف کردستان عراق با کسب 178 هزار رای پیشتاز است و جنبش تغییر با کسب 160هزار رای در رتبه سوم قرار دارد.در دهوک نیز ائتلاف کردستان عراق با کسب 171 هزار رای مقابل 31 هزار رای اتحاد اسلامی و 12 هزار رای جنبش تغییر پیشتاز رقابت‌هاست.

در کربلا نیز با شمارش 51 درصد آرای انتخاباتی، مالکی با کسب 69 هزار رای مقابل 32 هزار رای ائتلاف ملی و بیش از 14 هزار رای فهرست عراقیه پیشتاز است.

انفجار در فلوجه

انفجار انتحاری در شهر فلوجه در غرب عراق 23 کشته و مجروح به جا گذاشت. صبح دیروز یک بمب‌گذار انتحاری مواد منفجره کارگذاشته‌شده در ماشین خود را درمیان گروهی از کارگران شهر فلوجه در 50 کیلومتری غرب بغداد منفجر کرد. استان انبار که شهر فلوجه در آن واقع است، از مناطق به‌شدت ناآرام عراق در سال‌های گذشته بوده‌است اما در ماه‌های اخیر این منطقه آرام شده بود.

کد خبر 103535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز