دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی اصغر محمدی:‌ سهمیه 20‌درصدی متاهلان، در کنکور کارشناسی ارشد سال آینده اعمال نمی‌شود و دستور اجرایی اعمال این سهمیه هنوز به سازمان سنجش ابلاغ نشده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به اظهاراتی مبنی بر اینکه وزارت علوم مجبور است مصوبه اختصاص 20‌درصد از کنکور کارشناسی ارشد را برای داوطلبان متاهل اجرا کند، گفت: تا زمانی‌که اجرای سهمیه متاهلان به سازمان سنجش ابلاغ نشود، آن را اجرا نمی‌کنیم.

محمد‌حسین سرور‌الدین اعلام کرد: تا این لحظه چیزی درباره اختصاص سهمیه 20 درصدی به متاهلان به سازمان سنجش ابلاغ نشده است و به‌نظر من بحث مصوبه سهمیه 20‌درصدی متاهلان یک مسئله کهنه‌ است.

به‌دنبال مخالفت نمایندگان مجلس با اختصاص سهمیه 20‌درصدی در کنکور تحصیلات تکمیلی به متاهلان، رئیس سازمان ملی جوانان گفت: ‌اختصاص سهمیه 20‌درصدی برای متاهلان در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری به تصویب هیأت دولت رسیده و به وزارت علوم ابلاغ شده است و این وزارتخانه بالاخره زیر بار اجرای آن می‌رود.

کاهش حدود 2‌درصدی داوطلبان خانم

یک میلیون و 287‌هزار داوطلب در کنکور سال آینده ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به کنکور سال‌88 حدود 36‌هزار نفر بیشتر است. نکته جالب اینکه در کنکور‌89 نیز مانند سال‌های گذشته آمار داوطلبان خانم نسبت به مردان بیشتر است.

رئیس سازمان سنجش اعلام کرد: بیش از 60‌درصد داوطلبان کنکور سال آینده خانم و حدود 40‌درصد نیز آقا هستند این درصد در سال پیش برای خانم‌ها 62 و برای آقایان 38 بود. به گفته وی، کنکور 89 تفاوتی با کنکور سال‌88 ندارد و بیش از 500‌هزار نفر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی پذیرش خواهند شد. بدین ترتیب در ظرفیت پذیرش تغییری نخواهیم داشت.

بومی گزینی ادامه دارد

رئیس سازمان سنجش اعلام کرد: بومی‌گزینی همچون سال گذشته اجرا می‌شود. در رشته‌های پرطرفدار بیش از 60‌درصد داوطلبان به‌صورت بومی‌گزینی پذیرش می‌شوند و 40‌درصد دیگر نیز به‌صورت آزاد پذیرفته خواهند شد.

زمان حذف کنکور

سرور‌الدین در باره زمان اجرای قانون حذف کنکور نیز گفت:‌ حذف کنکور قانون مصوب مجلس است و باید اجرا ‌شود. اما در همان قانون کار‌گروهی به ریاست وزیر علوم تعیین شده تا زیر‌ساخت‌ها و مراحل حذف کنکور را مشخص کند.

وی اعلام کرد: نتیجه نشست این کار گروه این است که می‌توان کنکور را تا سال‌91 حذف کرد و احتمال تغییر در زمان حذف کنکور با صلاحدید این کمیته نیز وجود دارد. همچنین سازمان سنجش از هر نظر برای حذف کنکور آمادگی دارد.

توقف ثبت‌نام آزمون فنی و حرفه‌ای

رئیس سازمان سنجش در باره دلیل ثبت‌نام نکردن از داوطلبان آزمون ورودی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: سازمان سنجش مجری برگزاری آزمون‌هاست؛ بنابراین وزارت آموزش و پرورش که پذیرنده داوطلبان فنی و حرفه‌ای است، باید به ما ظرفیت‌های خود را اعلام می‌کرد که متأسفانه با پیگیری‌های فراوان و نامه‌های مکتوب تاکنون پاسخی در این زمینه به ما نداده است.

وی گفت: از آنجایی که باید 12‌اسفند ماه ثبت نام صورت می‌گرفت آنها باید 2 هفته قبل از آغاز ثبت نام ضوابط و اطلاعات را در اختیار سازمان قرار می‌دادند که این اتفاق نیفتاد؛ بنابراین تا اطلاع ثانوی ثبت نام آزمون‌ها متوقف شده است.

توقف پذیرش کارشناسی

وی با تأکید بر اینکه باید سیاست‌های دانشگاه‌های بزرگ به سمت توقف توسعه دوره‌های کارشناسی پیش رود خاطرنشان کرد: باید تمامی سیاست‌ها به سمت ظرفیت‌سازی‌ برای دوره تحصیلات تکمیلی که دارای متقاضی زیادی است، باشد.

احتمال برگزاری آزمون دکتری متمرکز

سرور‌الدین با اشاره به برنامه‌ سازمان درخصوص آزمون دکتری تخصصی نیز گفت: باید به ناچار برای دوره دکتری نیز آزمون سراسری برگزار کنیم و به عبارتی پذیرش در دکتری به‌صورت 2 مرحله‌ای صورت گیرد؛

به‌گونه‌ای که پس از برگزاری آزمون سراسری سه برابر ظرفیت دانشگاه‌ها اسامی افراد به آنها اعلام می‌شود و آنها نیز از میان این تعداد داوطلبان پذیرش نهایی را انجام می‌دهند.

کد خبر 103037

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز