گروه ادب و هنر: یازدهمین جشن دنیای تصویر با اهدای 24 تندیس حافظ جمعه شب در برج میلاد برگزار شد.

«آواز گنجشک‌ها» فیلم مجید مجیدی با دریافت 4 تندیس حافظ، در این جشن توانست عنوان بهترین فیلم یازدهمین جشن دنیای تصویر را به نام خود ثبت کند.

حامد بهداد، کیومرث پوراحمد، مهدی هاشمی، کیانوش عیاری و محمدرضا دلپاک نیز در بخش‌های مختلف، تندیس حافظ این دوره را دریافت کردند.  جشن دنیای تصویر جمعه 14 اسفند چهر‌ه‌ای متفاوت داشت؛ چرا که امسال علاوه بر سینماگران، پذیرای چهره‌های ورزشی نیز بود.

علی معلم، مدیر این جشن در ابتدای مراسم با اشاره به عدم‌برپایی جشن دنیای تصویر در سال گذشته گفت: بعد از سالی که نبودیم به قول سینمایی‌ها فید شده‌بودیم و  امسال دوباره در اواخر زمستان برگشتیم و امیدوارم سال آینده هم باشد تا به اول تابستان برسیم و جشن دوازدهم را آن زمان برگزار کنیم.

در نخستین بخش مراسم اهدای جوایز، حسام نواب صفوی به دعوت علی معلم به روی سن رفت تا جایزه بهترین صدا را به محمدرضا دلپاک برای صدابرداری فیلم آواز گنجشک‌ها بدهد.

دلپاک این جایزه را متعلق به انجمن صدابرداران دانست؛ چراکه به تعبیر او در این سال‌ها به خوبی کار کرده‌اند. در ادامه مراسم علی کریمی،  به همراه شیلا خداداد روی سن رفتند تا جایزه مهری شیرازی برای چهره‌پردازی «اتوبوس شب» را به او بدهند.

عباس بلوندی دریافت‌کننده تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس برای فیلم سینمایی «فرزند خاک»، دیگر برگزیده مراسم بود. برای اهدای تندیس بهترین موسیقی، حمید استیلی  و همایون ارشادی روی سن آمدند. محمدرضا درویشی برای ساخت موسیقی «آتش سبز» این جایزه را دریافت کرد. 

اصغر همت تندیس بهترین تدوین را به حسن حسن‌دوست برای تدوین فیلم سینمایی آواز گنجشک‌ها داد. جایزه بهترین فیلمبرداری نیز به فرج حیدری برای فیلم «پارک‌وی» اعطا شد.
تندیس یک عمر فعالیت هنری نیز به منوچهر اسماعیلی دوبلور باسابقه اهدا شد.

بهاره رهنما برای بازی در «دایره زنگی» تندیس بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.  هنگامه قاضیانی بازیگر« به همین سادگی» دیگر برگزیده این بخش بود. تندیس بهترین بازیگر مرد جشن یازدهم به رضا ناجی بازیگر آواز گنجشک‌ها اهدا شد و تندیس دوم مرد نیز به حامد بهداد برای «روز سوم» رسید.

اصغر فرهادی برای نگارش فیلمنامه «دایره زنگی» تندیس حافظ را دریافت کرد. کیومرث پوراحمد برگزیده بعدی بود که برای «اتوبوس شب» تندیس بهترین کارگردان را دریافت کرد. تندیس ویژه هیأت داوران نیز به فیلم «آتش سبز» به کارگردانی محمدرضا اصلانی اعطا شد. تندیس بهترین فیلم یازدهمین جشن دنیای تصویر به مجید مجیدی برای تهیه آواز گنجشک‌ها رسید.

دیگر برندگان تندیس حافظ

 - علیرضا قربانی برای ترانه «مدار صفر درجه»
- رضا یزدانی برای ترانه «مرگ تدریجی یک رویا»
- غلام حیدری، تندیس یک عمر فعالیت نوشتاری در حوزه سینما
- مجتبی میرطهماسب، تندیس بهترین مستند برای «بانوی گل سرخ»
- آزیتا حاجیان، تندیس بهترین بازیگر زن درام تلویزیون برای «ساعت شنی»
- مهدی هاشمی، تندیس بهترین بازیگر مرد برای بازی در مجموعه «روزگار قریب»
- علیرضا کاظمی‌پور و علیرضا نادری، تندیس بهترین فیلمنامه تلویزیونی برای فیلمنامه «میوه ممنوعه»
- بهرام بهرامیان، تندیس بهترین کارگردان برای «ساعت شنی»

حاشیه‌‌های مراسم

*جایگاه ‌خبرنگاران برخلاف جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر از قبل و روی ‌کارت‌های ورود به مراسم مشخص شده‌ و هیچ‌کس‌ برای پیدا کردن جای نشستن سرگردان نبود. مراسم ساعت 19:30 با اجرای ترانه خلیج‌فارس توسط رضا یزدانی آغاز شد. یزدانی تا پایان مراسم 2ترانه دیگر نیز اجرا کرد که مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.

* مراسم تقدیر از یک عمر فعالیت هنری که اختصاص به منوچهر اسماعیلی دوبلور پیشکسوت ونام آشنای ایران داشت، از جذاب‌ترین برنامه‌های جشن به حساب می‌آمد. اسماعیلی قبل از دریافت جایزه روی زمین زانو زد و بعد از تشکر به‌خاطر دریافت تندیس حافظ،گفت: این جایزه متعلق به من نیست؛ لذت وخاطره این جایزه را با خود می‌برم و اصل آن را به همسرم که همیشه همراه و پشتیبان من بوده‌ تقدیم می‌کنم.

* هنگامه قاضیانی که هنگام دریافت تندیس حافظ اشک در چشمانش حلقه زده بود با خوشحالی اعلام کرد که دریافت این جایزه از گرفتن سیمرغ بلورین برایش ارزشمند‌تر است.

کد خبر 102872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز