همشهری آنلاین: دادستان تهران در مورد تخلفات احتمالی در چهارشنبه آخر سال، پرونده ریگی و نیز دستگیری 4 متهم در ارتباط با امتحان دستیاری پزشکی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه‌ سرپرست دادسرای بعثت با بیان پیشینه‌های تشکیل دولت بر اساس معاهده‌ وست‌فالیا در سال 1968 تصریح کرد: سرزمین، جمعیت، دولت و حاکمیت عناصر اساسی دولت ملی هستند که این عناصر در اصول مختلف قانون اساسی ما مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: این‌که قوه‌ مجریه را با حکومت مساوی بدانیم خلط مبحث است؛ زیرا دولت‌ها جابه‌جا یا سرنگون می‌شوند و یا مورد استیضاح یا تغییرات قرار می‌گیرند و حتی ممکن است شکل آنها تغییر کند اما حکومت ثابت است و اگر بخواهیم حکومت را با دولت مساوی بدانیم هر تصمیم دولت برابر با تصمیم حکومت تلقی می‌شود. حال آن‌که بسیاری از تصمیمات دولت قابل ابطال است و ابطال این تصمیمات به معنای ابطال تصمیم حکومت نیست.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: امروز در جهان این تفکر که هرکس به دولت اعتراض کند لزوما به حاکمیت اعتراض کرده است رنگ باخته و دولت تمام شاکله‌ی دولت ملی نیست بلکه یکی از عناصر است. در این زمینه لازم است که دولت‌ها بر سرزمین، جمعیت و دولت حاکمیت داشته باشند که این امر در قانون دادگاه کیفری بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

جعفری دولت‌آبادی با بیان این‌که حاکمیت ملی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: حاکمیت، عناصر دولت ملی را به یکدیگر متصل می‌کند و ثمره‌ی این سه عنصر در حاکمیت وجود دارد و لذا هرجا حاکمیت دولت‌ها تهدید شود تهدید علیه امنیت ملی اتفاق افتاده است. بر همین اساس می‌توان گفت که خمیرمایه و اساس تهدید علیه امنیت ملی، تهدید علیه حاکمیت دولت‌هاست.

وی گفت: شاید قانون اساسی ما نیز به این ایده نزدیک باشد که اگر حاکمیت جمهوری اسلامی تهدید شود از مصادیق بارز تهدید علیه امنیت ملی است و باید ببینیم که آیا حوادثی که در ماه‌های اخیر در کشور ما رخ داد از مصادیق بارز این امر است یا خیر؟

دادستان تهران با اشاره به جریانات پس از انتخابات خاطرنشان کرد: در آغاز عده‌ای خود را پشت بحث‌های انتخاباتی مطرح کردند و شیب اعتراض‌ها در ابتدا آرام بود اما ذره ذره هرچه به اواخر سال نزدیک شدیم این شیب تندتر شد و شعارهای انحرافی را مطرح کردند که اوج این حادثه در روز عاشورا بود. در آن روز اسلامیت و جمهوریت نظام به خطر افتاد؛ زیرا این افراد تحت عنوان جمهوریت، اعتراض خود را شروع کردند اما به سمت براندازی رفتند.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: انقلاب ما انقلابی بزرگ و الهی است و کسانی هم که از ابتدا در برابر آن ایستادند امروز حتی نامشان هم باقی نمانده است. امیدواریم چشم‌ها باز شود و دست نامرئی را که از انقلاب حفاظت می‌کند ببینند.

وی با بیان این‌که مردم هوشمند و بصیر ما در همه‌ صحنه‌ها حضور دارند، اظهار کرد: ما باید قدر این مردم را بدانیم اما متاسفانه هنوز هم عده‌ای در خواب غفلت هستند و با نادیده گرفتن حضور پرشور مردم در روز 22 بهمن ادعاهایی را مطرح می‌کنند. امروز جمهوری اسلامی بیش از پیش اقتدار خود را با حضور مردم به نمایش می‌گذارد و ما اگر به عنایات خدا و این حضور مردم توجه کنیم قطعا آسیبی به نظام وارد نخواهد شد.

دادستان تهران گفت: خداوند برخی افراد را در روز عاشورا رسوا کرد که البته این حوادث موجب بیداری مردم شد. امیدواریم مردم ما همیشه در صحنه بمانند و مطمئن باشند که جمهوری اسلامی با پشتوانه‌ آنها دوام خواهد یافت. اگرچه عده‌ای باز هم با صدور بیانیه و مطرح کردن برخی مطالب اقدام به تشویش فضای جامعه می‌کنند اما مردم جواب آنها را داده‌اند و باز هم به آنها پاسخ خواهند داد. در چنین شرایطی و با توجه به حضور مردم، دیگر شاهد تظاهرات خیابانی نخواهیم بود و اجازه نمی‌دهیم کسی بدون مجوز در کف خیابان‌ها بیاید و موجب برهم زدن امنیت مردم شود.

جعفری دولت‌آبادی با بیان این‌که پرونده‌ی انتخابات بسته شده است، از تلاش نیروی انتظامی برای حفظ نظم در روز 22 بهمن تشکر کرد و از این نیرو خواست که با همان تدبیر و ظرفیت، نظم چهارشنبه آخر سال را نیز حفظ کند.

وی اظهار کرد: ما در مورد شادی مردم بحثی نداریم اما کسانی که بخواهند با سوءاستفاده از فضای چهارشنبه آخر سال، موج‌سواری کنند برخورد می‌کنیم و به آنها هشدار می‌دهیم. از پلیس هم می‌خواهیم که با اقدامات مخل نظم و امنیت به صورت قاطع برخورد کند و امیدواریم قضات نیز در این روز حضور پررنگ‌تری در کشیک‌ها داشته باشند؛ زیرا عده‌ای سعی می‌کنند با آسیب رساندن به مردم، عقده‌های خود را خالی کنند و این پذیرفته نیست.

دادستان تهران تاکید کرد: ما ایمان داریم که هرگاه به مردم اعتماد کرده‌ایم و به آنها میدان داده‌ایم مسائل به خوبی حل و فصل شده، همان‌گونه که در روز عاشورا شاهد بودیم مردم به مسائل پایان دادند.

جعفری دولت‌آبادی درخصوص تغییرات مربوط به دادسرای تهران اظهار کرد: این تغییرات به معنای ناسپاسی از نیروهای فعلی نیست بلکه هدف ما تزریق نیروهای جدید و با انرژی به بدنه‌ی دادسراست و امیدواریم با تدابیری که صورت می‌پذیرد، کمبود نیرو و فشارهای موجود کاهش یابد و در جهت خدمت به مردم بیش از گذشته گام برداریم.

وی در پایان به تشکیل مجتمع جدید جنایی و تغییر سرپرست آن و هم‌چنین اعمال سیاست‌های جدید در حوزه‌ی زمین‌خواری اشاره کرد.

دادستان تهران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: در مورد رسیدگی به پرونده‌ عبدالمالک ریگی، اصل بر این است که رسیدگی در دادسرای محل وقوع جرایم صورت گیرد اما تحت شرایط خاص و تنها در صورت درخواست احاله‌ پرونده به تهران، این پرونده ممکن است در تهران رسیدگی شود.

جعفری دولت‌آبادی اظهار کرد: در مرجع قضایی سیستان و بلوچستان دستوراتی در مورد ریگی صادر شده و طبق موازین قانونی در آن‌جا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی درخصوص اجرای حکم عبدالحمید ریگی خاطرنشان کرد: این پرونده در سیستان و بلوچستان است و با توجه به این‌که این استان رئیس دادگستری و دادستان دارد بهتر است که از خود مسئولان مربوطه سوال شود.

دادستان تهران با اشاره به تدابیر دستگاه قضایی برای چهارشنبه آخر سال، تصریح کرد: طبق روال سال‌های گذشته در چهارشنبه آخر سال در کلیه‌ مجتمع‌های قضایی تا پایان شب قاضی کشیک خواهیم داشت و از پلیس خواسته‌ایم که با شناسایی عوامل تهیه و فروش مواد محترقه با آنان برخورد کند و از مردم نیز می‌خواهیم که با اقدامات خود در جهت مراقبت از فرزندانشان به کاهش آسیب در این روز کمک کنند.

جعفری دولت‌آبادی افزود: ما بین شادی مردم و اخلال در نظم عمومی تفاوت قائل هستیم و قطعا با کسانی که با استفاده از مواد محترقه اقدام به انفجارهای مهیب کنند و یا با بستن راه‌ها و ایراد خسارت به اموال عمومی، آسایش مردم را سلب کنند برخورد قاطع می‌کنیم. در این زمینه هیچ‌کس بهتر از خود مردم نمی‌تواند از وقوع حوادث پیش‌گیری کند.

دادستان تهران هم‌چنین درخصوص پرونده‌ی مربوط به متهمان آزمون دستیاری گفت: با گزارشاتی که پس از برگزاری این آزمون به دادستانی رسید، به عنوان اولین مرجع وارد موضوع شدیم و با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) اقدامات گسترده‌ای انجام شد که در این راستا هفت متهم بازداشت شدند و در حال حاضر چهار نفر در بازداشت به سر می‌برند.

وی ادامه داد: این افراد به افشا و خرید و فروش سوالات اعتراف کرده‌اند و امیدواریم با تحقیقاتی که انجام می‌شود بتوانیم ریشه‌های این فساد را بخشکانیم تا امتحان‌های بعدی بدون مشکل برگزار شود.

دادستان تهران با بیان این‌که در حال حاضر نمی‌توان گفت کسی از مسئولان برگزاری آزمون در این قضیه نقش داشته است، خاطرنشان کرد: متهمان بازداشت شده عمدتا به برقراری ارتباط برای تهیه‌ی سوالات اقدام کرده‌اند و یکی از مسائل اصلی در بروز چنین مساله‌ای فقدان سیستم‌های طراحی سوالات بوده است.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت بازداشت شدگان حوادث اخیر اظهار کرد: ما پس از عاشورا و با توجه به تعرض برخی افراد به اعتقادات مردم، سیاست سخت‌گیرانه‌ای را در پیش گرفتیم و این امر باعث شد کسانی که در جریان حوادث این روز بازداشت شدند متوجه شوند برخورد جدی صورت می‌گیرد. منتها پس از راهپیمایی شکوهمند 22 بهمن و حضور پرشور مردم تلاش شد که رأفت اسلامی شامل حال افراد شود و لذا کلیه‌ی کسانی که تحقیقات مربوط به پرونده‌شان تکمیل شده و اتهامات سنگینی ندارند به تدریج آزاد می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برخی این اقدام دستگاه قضایی را از موضع ضعف دانستند؛ در حالی که باید بگوییم ما از موضع اقتدار اقدام به آزاد کردن متهمان کردیم، زیرا بازداشت شدگان خودشان ابراز پشیمانی کردند و امیدواریم تمام کسانی که در ایام عاشورا، قبل و بعد از آن و حتی در روز 22 بهمن بازداشت شدند آزاد شوند و مردم در آستانه‌ی سال جدید بتوانند فرزندان خود را در آغوش بگیرند.

دادستان تهران در پاسخ به سوالی درخصوص تشکیل مجتمع قضایی ویژه‌ قتل و سرقت تصریح کرد: از ابتدای خدمت در تهران، یکی از وعده‌هایی که دادیم تجمیع پرونده‌های سرقت و به‌ویژه سرقت‌های مهم بود که البته مشکل عمده‌ی ما در فضای فیزیکی بود و درصدد برطرف کردن آن بودیم. به یاری خدا و همکاری‌هایی که صورت گرفت این مشکل برطرف شد و جابه‌جایی مجتمع جنایی صورت گرفت که امیدواریم این محل جدید در هفته‌ی آینده با مدیریت جدید فعالیت خود را آغاز کند.

وی افزود: با توجه به تشکیل این مجتمع تلاش می‌شود که جرایمی مانند قتل و سرقت که موجب ایجاد ناامنی می‌شود به شکل صحیح مدیریت شده و علاوه بر این، محاکم جزایی و کیفری استان نیز در این مجتمع مستقر شوند تا با همکاری پلیس، دستگاه قضایی و اعمال سیاست‌های پیش‌گیرانه، مبارزه با این جرایم به صورت مدبرانه انجام شود.

کد خبر 102506

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز