چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه بورس: مدیر تالار‌ها و امور ناظرین بورس کالا با تشریح دلایل رشد قیمت فولاد در بورس کالای ایران اعلام کرد:

عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت فولاد نزدیک شدن به پایان سال و همچنین کاهش تنش‌های سیاسی است.

به گزارش همشهری، چند روزی است افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس کالا باعث بروز تحلیل‌ها و بحث‌های متفاوتی در این زمینه شده و حتی افزایش قیمت فولاد منجر به واکنش وزارت صنایع در این زمینه شد؛

به‌طوری‌که5اسفند وزارت صنایع اعلام کرد تمام واحد‌های تولیدی باید محصولات فولادی خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند.مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، یکی از اصلی‌ترین عرضه‌کنندگان فولاد در بورس کالا نیز التهابات بازار و سودجویی دلالان را عامل اصلی افزایش قیمت‌ها دانست.

هر چند قیمت فلزات جهانی افزایش یافته است اما کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت‌های داخلی در روز‌های گذشته متناسب با قیمت‌های جهانی نبوده است.

در همین زمینه محمود غفاری مدیر تالار‌ها و امور ناظرین بورس کالا گفت: هر سال همزمان با نزدیک شدن به پایان سال قیمت‌ها افزایش می‌یابد؛ چون مشتریان می‌دانند بعد از عید بازار راکد است، بنابر این تلاش می‌کنند تا دارایی‌شان را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر کاهش تنش‌های سیاسی در ابعاد داخلی به‌ویژه پس از 22 بهمن یکی دیگر از عوامل رونق معاملات محصولات فلزی در بورس کالا بود که منجر به افزایش قیمت‌ها شد.

وی در پاسخ به این پرسش که نقش دلالان در افزایش قیمت‌ها چقدر بوده؟ توضیح داد: از نظر ما افزایش قیمت‌ها هیچ ارتباطی به نقش افراد ندارد و صرفا نزدیکی به پایان سال و مثبت شدن شرایط سیاسی عاملی برای رشد قیمت‌ها بوده است.

سودجویی دلالان

این در حالی است که صفرعلی براتی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، در باره دلایل رشد قیمت فولاد به موج گفت: از آنجایی که هم‌اکنون کشور ما نیازمند واردات از خارج است به‌طور طبیعی قیمت بازار از قیمت‌های جهانی متاثر می‌شود، اما بخشی از افزایش قیمت روزهای گذشته در بورس ناشی از التهاب کاذب و جو روانی است که متأسفانه عده‌ای سودجو و دلال به‌دنبال آن هستند.

وی تاکید کرد: برخی افراد سودجو به‌دنبال ایجاد التهاب در بازار هستند تا از این طریق بتوانند در کوتاه مدت به منافع سرشار دست یابند. واقعیت این است که قیمت‌های کنونی در کشور ما در مقایسه با قیمت‌های فعلی جهانی شمش و محصول بالاتر است.

صالح‌آبادی: قیمت فلزات را کاهش می‌دهیم

رئیس سازمان بورس و  اوراق بهادار با تاکید بر کاذب بودن افزایش قیمت برخی محصولات فلزی در کشور گفت: افرادی که با قیمت بالاتر از قیمت جهانی خرید کنند به‌طور قطع متضرر خواهند شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی صالح آبادی در تشریح اقدامات سازمان بورس برای جلوگیری از افزایش کاذب قیمت محصولات فلزی و فولادی افزود: به بورس کالا و کارگزاران اعلام شده است فقط برای مشتریان واقعی خرید کنند و از فروش این محصولات به دلالان خودداری نمایند.

وی گفت: از این پس خرید این محصولات به نام است تا از برخی فرصت‌طلبی‌ها برای افزایش کاذب قیمت محصولات فلزی جلوگیری شود.  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: همچنین تولیدکنندگان برای پیشگیری از افزایش کاذب قیمت محصولات فلزی موظف شدند عرضه را بیشتر کنند.

صالح‌آبادی افزود: به شرکت بازرگانی دولتی هم اجازه داده شده است با واردات محصولات فلزی و فولادی از افزایش کاذب قیمت آن در کشور جلوگیری کند.

کد خبر 102282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز