یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

گروه ورزشی: در حالی که فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی با بهانه‌های واهی مانند حذف نام خلیج‌فارس از نقشه و نشان این بازی‌ها توانست میزبانی دومین دوره این بازی‌ها را از کشورمان بگیرد ولی آنچه که هنوز مشخص نیست نقش برخی از عوامل داخلی در عدم برگزاری این بازی‌هاست

 که به نظر می‌رسد کمیته ملی المپیک و سازمان ورزش باید در این مورد نظرات شفافی را بیان کرده و از محافظه‌کاری پرهیز کند. در این میان، محمود خسروی‌وفا، رئیس فدراسیون جانبازان و مسئول افتتاحیه و اختتامیه این بازی‌ها در گفت‌وگویی برخی از مسائل پشت پرده این بازی‌ها را عنوان کرد. وی با بیان اینکه مسابقات کشورهای اسلامی در صورت برگزاری، سطح فنی بالایی نداشت با اشاره به برگزاری نمادین و آزمایشی افتتاحیه این بازی‌ها در ورزشگاه تختی گفت: «مسئول افتتاحیه مسابقات بودم و در صورت برگزاری مسابقات مشاهده می‌کردید که این کار را به درستی انجام داده و با حداقل هزینه، افتتاحیه خوبی را برگزار می‌کردیم.

درباره صحبت‌هایی که راجع به افتتاحیه آزمایشی در ورزشگاه تختی در تاریکی و در حالتی نامناسب مطرح شد، باید بگویم این موضوع به هیچ عنوان درست نیست و افراد غیرمسئول برای مطرح کردن خود این موضوع را پیش کشیدند. حدود 3 هزار نفر به مدت یک سال در حال تمرین برای مراسم افتتاحیه بودند، حداقل 200 نفر در زمینه موسیقی مراسم در حال تمرین بودند. کار گروه‌های مختلف در رابطه با ساخت موسیقی و آهنگ به پایان رسیده بود.

بیشتر کارهای افتتاحیه حتی برای مهرماه آماده بود و مطمئن باشید اگر اجرا می‌کردیم جزو افتتاحیه‌های خوب در سطح آسیا بود. در آن شب تست نورافشانی انجام شد تا ببینیم ارتفاع بلند مناسب است یا کوتاه اما یک نفر غیرمسئول در مجموعه تختی که نه تنها ارزشی برای عنوان خود قائل نبود بلکه با صحبت‌های بی‌مورد سایرین را هم به دردسر انداخت، در کاری که تخصص نداشت دخالت و مصاحبه کرده و گفته بود که تمرین افتتاحیه در حالتی سوت و کور و نامناسب برگزار شد.

این فرد بدون شناخت از مسئولیت خودش در‌این‌باره اظهار نظر کرد. این تست را
به خاطر برنامه ایمنی هواپیماها که قرار بود در پردیس برگزار شود به تختی منتقل کردیم و هرگز در این زمینه حاضر به کار رسانه‌ای نبودیم و قصدی هم برای پاسخ دادن به آن فرد نداریم چون مسئولیتی در این زمینه ندارد که به او پاسخگو باشیم. ای کاش خبرنگاران در این زمینه از من سئوال می‌کردند. مطمئن باشید اگر مسابقات کشورهای اسلامی را برگزار می‌کردیم از نظر فنی سطح بالایی نداشت و تنها به خاطر وحدت کشورهای اسلامی با شعار یک دنیا صلح و همبستگی با اسلام بود که می‌خواستیم این دوره را برگزار کنیم.»

خسروی‌وفا با اشاره به اینکه برای برگزاری المپیک هم از نام خلیج فارس نمی‌گذریم، ادامه داد: «حتی اگر قرار بود بازی‌های المپیک در ایران برگزار شود و تنها بخشی از تمامیت ارضی ما و نام کشور ما دچار خدشه شود از آن هم می‌گذشتیم. اینکه بازی‌های کشور‌های اسلامی است و خارج از بحث وحدت و همبستگی از نظر فنی جایگاهی ندارد.

برای ما وحدت مسلمین از المپیک هم بالاتر است. آیا به نظر شما برای برگزاری المپیک باید از نام خلیج فارس بگذریم؟ آیا آیندگان به ما نخواهند خندید و از ما سئوال نمی‌کنند که شما نسل دفاع مقدس بودید که حاضر نشد حتی قسمتی از خاک خود را بدهد اما نام تثبیت‌شده‌ای که در سازمان ملل ثبت شده را فدا کردید؟ در این موضع محکم ایستاده‌ایم اما نباید این نقاط ضعف را بزرگنمایی کنیم تا دشمن از آنها علیه خود ما استفاده کند.

ولی مطمئن باشید که از مواضع خود کوتاه نمی‌آییم و اجازه کوتاه آمدن در این راه نداریم حتی اگر به قیمت برگزار نشدن مسابقات المپیک باشد.»

فرار از مسئولیت وزارت بهداشت

تیم ملی جانبازان و معلولین ایران باید در مسابقات جهانی هند شرکت می‌کرد که با ارسال نامه وزارت بهداشت درمورد عدم اعزام این تیم، برخی از سهمیه‌های پارالمپیک لندن از دست ایران رفت. خسروی‌وفا در این مورد می‌گوید: «در تصمیم‌گیری درباره عدم اعزام کاروان ورزشی ایران به مسابقات جهانی هند، نهادهایی غیرمرتبط با ورزش سهیم بودند و نقش داشتند. آنها آنفلوانزای A را بیش از میزانی که آسیب‌رسان بود، خطرناک جلوه دادند. وزارت بهداشت و درمان با ارسال نامه‌ای به ما اعلام کرد به علت آسیب‌پذیر بودن معلولین با شرکت آنها در مسابقات موافقت نمی‌کند. از طرفی شرکت ما در مسابقات به منزله این بود که اگر اتفاقی برای ورزشکاران رخ می‌داد تمام تقصیرات به گردن ما می‌افتاد.

این راحت‌ترین راهی بود که یک وزارتخانه می‌توانست از مسئولیت‌اش فرار کند به جای آنکه راهکار بهتری اتخاذ کند. راه خوبی را در پیش نگرفتیم و تنها خبر را بزرگ کردیم در نتیجه دچار آسیب بزرگی شدیم. بهتر بود وزارت بهداشت، راهکارهای آموزشی و بهداشتی را به ما ارائه می‌داد اما تنها با صدور یک برگه و یک ابلاغیه اعلام کرد به مسابقات نروید چون به مصلحت نیست.

کشورهای زیادی در این مسابقات شرکت کردند. آیا آنها نگران این موضوع نبودند یا با بیماری آنفلوانزا آشنا نبودند؟ در صورتی که ما در این مسابقات شرکت می‌کردیم، می‌توانستیم بیشترین سهمیه پارالمپیک لندن را کسب کنیم در نتیجه خیلی از ظرفیت‌ها و اعتبارات را به راحتی از دست نمی‌دادیم.»

کد خبر 101123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز