دکتر حسین مؤمنی* چندی است با همکاری و همفکری مسئولان شهری و نخبگان دانشگاهی، اندیشه شهر الکترونیکی گرگان مطرح و با برگزاری نشست‌هایی در مجموعه شورای شهر و شهرداری، این بحث وارد مرحله جدی‌تری شده است.

در این میان، تمایل مدیران شهر گرگان و حمایت‌های بدنه دانشگاهی و بخش خصوصی از این طرح، موجب امیدواری شهروندان گرگانی شده است.

با توسعه گرگان و تنوع نیازهای شهروندان، لازم است روش‌های مدیریت شهری و ارائه خدمات شهری نیز متحول شود تا همه شهروندان گرگانی بتوانند به‌صورت شبانه‌روزی  به خدمات شهری همچون خدمات بانکی، اداری، تفریحی، تجاری، علمی، درمانی و... به‌صورت برخط (Online) و با شیوه‌ای امن و باکیفیت بالا دسترسی داشته باشند.

این مهم  با ایجاد شهر الکترونیکی گرگان قطعا محقق خواهد شد. در شهر الکترونیکی، مشارکت شهروندان در فعالیت‌های شهری تا حد زیادی تسهیل و بر کارایی مدیریت شهری افزوده خواهد شد، ضمن اینکه تعامل دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها هم افزایش خواهد یافت.

رسیدن به شهر الکترونیکی گرگان با ویژگی‌هایی که به آن اشاره شد، به سادگی انجام نخواهد پذیرفت زیرا طرحی عظیم با چالش‌های متعدد است. مهمترین چالش، آشنایی ناکافی شهروندان و مدیران با مقوله شهر الکترونیکی است که باید در این راه فرهنگ‌سازی شود و شهر وندان آموزش‌های لازم را در این زمینه فرا گیرند.

فرهنگ‌سازی، گام اول در تحقق شهر الکترونیک است. جشنواره یک ماهه شهر الکترونیک گرگان که با تصویب شورای اسلامی شهر گرگان در اسفند امسال برگزار می‌شود، گام بزرگی برای فرهنگ‌سازی در این زمینه است.

چالش دوم، زیر ساخت ارتباطی است. برای دستیابی شهروندان به خدمات الکترونیکی لازم است زیر ساخت ارتباطی نظیر فیبر نوری کافی، در دسترس باشد. توسعه و بهره‌برداری از شبکه فیبرنوری، زیرساخت لازم را فراهم خواهد کرد.

چالش سوم، همراهی مدیران شهری و دستگاه‌های اجرایی با مقوله شهر الکترونیکی است. خوشبختانه این همراهی و تمایل، در مجموعه مدیران شهر گرگان، خصوصا شورای اسلامی شهر و شهرداری گرگان دیده می‌شود.

لازم است در اینجا به این نکته اشاره شود که برای تحقق شهر الکترونیکی، باید مجموعه مدیران و مسئولان شهری با همدلی، همگرایی، همفکری و تعامل بیشتر، روند الکترونیکی شدن شهر گرگان را تسریع بخشند.

چالش چهارم، حمایت‌های قانونی است. بسیاری از مسائل و تصمیمات مرتبط با شهر الکترونیکی گرگان باید به‌صورت قانون درآید و مدیریت واحد شهری بر آن اعمال شود، به‌طوری که همه دستگاه‌های اجرایی و شهروندان خود را موظف به اجرای آن بدانند.

تجربه شهرهای الکترونیکی در دنیا نشان می‌دهد که شهرداری هر شهر بهترین متولی برای مدیریت شهر الکترونیکی است. اگر عزم و اراده مسئولان گرگانی برای رفع چالش‌های موجود بر سر راه ایجاد شهر الکترونیک جدی شود،

همدلی و همگرایی بین مسئولان و مدیران شهری افزایش یابد و  شهروندان گرگانی اعم از بازاریان، دانشگاهیان، پزشکان، معلمان و... در این زمینه همراهی و مشارکت داشته باشند، می‌توان امید داشت شهر الکترونیکی گرگان در زمره نخستین شهرهای الکترونیکی ایران قرار گیرد، همانطور که از دیرباز، در زمره شهرهای با فرهنگ و با قدمتی دیرینه بوده است.

*عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

کد خبر 100863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز