دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین : عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مخالفت مجلس با سیستم چهار ترم شدن دانشگاهها خبر داد و گفت:

این سیستم در گذشته در برخی دانشگاههای آمریکا و اروپا ایجاد شد که ناموفق بوده است و نباید تجربه ناموفق را تکرار کرد.

علیرضا سلیمی در گفتگو با خبرگزاری مهر در ارتباط با موضوع چهار ترمی شدن سال تحصیلی با یادآور شدن این مطلب که این ایده در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده بود گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیدند که تعطیلات سال قمری و شمسی در کم شدن سال تحصیلی دانشجویان تاثیرگذار است.

وی اظهار داشت: در این خصوص از وزارت علوم درخواست کردیم تا بحث چهار ترمی شدن دانشگاه را مورد بررسی قرار دهد که در این زمینه چهار ایده مطرح شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این چهار ایده گفت: باقی ماندن سال تحصیلی به سبک فعلی آموزشی، دو ترمی شدن دانشگاه به صورت یک ترم بلند از 15 اردیبهشت تا اوایل اسفند و یک ترم کوتاه، سه ترمی شدن دانشگاه به طور ترم پاییزه، ترم زمستانه و ترم بهاره و در نهایت 4 ترمی شدن دانشگاهها چهار ایده وزارت علوم برای مفید شدن کیفیت تحصیل در یک سال تحصیلی بود.

سلیمی در تشریح روش چهار ترمی شدن سال تحصیلی دانشگاهی به مهر گفت: در این روش چهار ترم دو ماهه ایجاد می شود و پس از امتحانات پایان ترم برای دانشجویان چهار روز تعطیلی در نظر گرفته می شود. به طور کلی چهار ترم در این روش 10 ماه به طول می انجامد.

وی گفت: این سیستم در گذشته در برخی دانشگاههای آمریکا و اروپا ایجاد شد که ناموفق بوده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآورشد: روز گذشته از معاونین آموزشی وزارت علوم، وزارت بهداشت و مرکز پژوهشهای مجلس دعوت کردیم تا در کمیسیون آموزش این بحث مورد بررسی قرار گیرد.

سلیمی با اعلام این خبر که مجلس به طور جدی با 4 ترمی شدن دانشگاهها مخالف است بیان کرد: این سیستم تجربه شده و به دلیل ناموفق بودن در هیچ جای دنیا کارآیی ندارد.

وی دیگر مشکلات این سیستم را داشتن انضباط فوق العاده عنوان کرد و گفت: اجرای این سیستم با واقعیت دانشگاههای کشور در زمینه‌های ثبت نام، امتحانات، تاخیر اعلام نمرات دانشجویان از سوی اساتید و معاونین آموزشی دانشگاهها در مغایرت قرار دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه عملا‌ در دانشگاههای کشور از انضباط لازم برخوردار نیستیم و این سیستم نمی تواند در دانشگاههای کشور اجرا شود، اظهار داشت: برای اجرایی شدن این سیستم باید معادل سازی واحدهای دانشجویی انجام شود و محتوای درسی به طور کل تغییر کند که این اقدام با سرعت کنونی در کشور امکانپذیر نخواهد بود.

وی اضافه کرد: دیگر موانع ایجاد این سیستم آموزشی در دانشگاهها افزایش هزینه ها است چرا که در صورت 4 ترمی شدن دانشگاهها هزینه ثبت نام چهار بار باید پرداخت شود.

سلیمی با تاکید بر این مطلب که باید به سراغ تعمیق علوم در کشور رفته و پایه های علمی علوم را تقویت کنیم به مهر گفت: پایه های علمی با این اقدامات ظاهری صورت نمی گیرد و چنانچه سال قمری در دانشگاهها لحاظ شود، تعطیلات آن که به طور دائم در حال تغییر است مشکل ساز خواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یک باره وارد شدن به این مباحث را موجب ایجاد دغدغه خاطر در دانشجویان، اساتید و مجموعه دانشگاهی عنوان کرد و گفت: رسانه ای کردن این بحث بدون ایجاد آن به صورت یک پایلوت آزمایشی نامناسب است چرا که گروه‌های دانشجویی را نسبت به سیستم موجود بی اعتماد کرده و باعث افت آموزشی در کشور می‌شود.

کد خبر 100742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز