گروه ادب و هنر: مراسم معرفی بهترین‌های تئاتر ایران در بخش عکس، پوستر، نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی و تئاتر خیابانی در هفتمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سالن شماره یک ‌تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد

در این مراسم که مسئولان هنری نیز حضور داشتند، محمد حسین ایمانی خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه تئاتر را منوط به همتی جمعی دانست و از اهالی تئاتر خواست که دست به دست هم بدهند تا این امر میسر شود.

وی ضمن تشکر از شهرداری تهران به خاطر ساخت سوله‌های ایرانشهر افزود: ما باید امکانات تئاتری را از سبک سنتی درآورده و آن را جزئی از ضروریات زندگی به حساب آوریم و برای تحقق چنین امری، ساخت سالن‌های جدید تئاتری مهم‌ترین مسئله است.

در این مراسم از فتانه دادخواه، عکاس با‌سابقه تئاتر و همچنین ابراهیم حقیقی، از طراحان پوستر تقدیر به عمل آمد. ابراهیم حقیقی هم در این مراسم ضمن ابراز خوشحالی از راه‌اندازی تماشاخانه ایرانشهر گفت: برای اینکه متنی به اجرا تبدیل شود نیازمند سالن است. اگر سالن‌های تئاتر نباشند، نمی‌توان تئاتر اجرا کرد. همین‌جا از دکتر قالیباف شهردار تهران و دکتر جوزانی مدیر تماشاخانه ایرانشهر تشکر می‌کنم.

در ادامه مراسم برندگان بهترین‌های تئاتر ایران شامل برگزیدگان مسابقه عکس، مسابقه پوستر، نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی و نمایش‌های خیابانی معرفی شدند.

در بخش مسابقه عکس تئاتر هیأت داوران متشکل از حمید جبلی، فتانه دادخواه و رضا معطریان جوایز رتبه‌های سوم تا اول را  به ساغر برکات، مانی لطفی‌زاده و حسن طاهری اهدا کرد.

در بخش مسابقه پوستر تئاتر، هیأت داوران متشکل از علی رفیعی، مسعود سپهر و بهرام کلهرنیا لوح تقدیر رتبه‌های سوم تا اول را به اشکان قازانچی، رضا باباخانی و مرتضی اتابکی اهدا کرد.

در بخش نمایش‌های رادیویی جشنواره بیست و هشتم هیأت داوران متشکل از نادر برهانی‌مرند، محمد خزاعی و رحمان سیفی‌آزاد، محمدرضا قبادی‌فر و فرشاد آذرنیا را به‌عنوان افکتور برگزیده و رضا طاهری و علی حاج‌نوروزی را به‌عنوان صدابردار برگزیده معرفی کرد.

همچنین ایوب آقاخانی به‌عنوان بهترین تنظیم‌کننده، ندا هنگامی به‌عنوان بهترین سردبیر، مصطفی عبداللهی به‌عنوان بهترین بازیگر مرد نمایش رادیویی، شهین نجف‌زاده به‌عنوان بهترین بازیگر زن نمایش رادیویی، محمود احمدی به‌عنوان بهترین تهیه‌کننده نمایش رادیویی، محمود استادمحمد به‌عنوان بهترین نویسنده نمایش رادیویی، علی عمرانی به‌عنوان بهترین کارگردان نمایش رادیویی و نمایش «پلکان» به‌عنوان بهترین نمایش رادیویی جشنواره بیست‌و‌هشتم تئاتر فجر معرفی شدند.

در بخش تئاتر خیابانی جشنواره بیست‌و‌هشتم تئاتر فجر هم هیأت داوران متشکل از امیر دژاکام، مریم معترف و علی مؤذنی در بخش موسیقی ضمن تقدیر از حمیدرضا نوری جایزه اول خود را به گروه موسیقی نمایش «تراژدی آب» از مرند اختصاص دادند.    در بخش کارگردانی نمایش خیابانی هم ضمن تقدیر از جمشید عسگری و سامان خلیلیان، جایزه اول به نرگس خاک‌کار از ملایر رسید.

اجراهایی که ادامه می‌یابند

امروز(10بهمن)، آخرین نمایش‌های بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه می‌رود. پیش از این قرار بود که در روز آخر جشنواره امسال نمایش «مفتش بزرگ» به کارگردانی پیتربروک در تالار شماره یک ایرانشهر اجرا شود که در آخرین لحظات گروه نمایشی از آمدن به ایران انصرف داد.

گرچه مسئولان و دبیر جشنواره این وعده را دادند که گروه پیتر بروک در زمان دیگری برای اجرای نمایش به ایران خواهد آمد تا امکان اجرای بیشتری داشته باشد.

اما امروز تنها 3 نمایش خارجی اجرا می‌شود که یک کار از کره‌جنوبی و 2 کار از لهستان است. 11 نمایش ایرانی، مانند روزهای دیگر جشنواره نمایشنامه خوانی در تالار کنفرانس تئاترشهر و رادیو - تئاتر در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

در آخرین روز جشنواره نمایش « گالیله» به کارگردانی داریوش فرهنگ، «عیش و نیستی» به کارگردانی ایرج راد، «دوازده» به کارگردانی منیژه محامدی، «داستان یک پلیکان» به کارگردانی رضا گوران، «شام آخر» با نویسندگی و کارگردانی احمد سلیمانی و «اپرای مولوی» به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب پور اجرا می‌شود. این نمایش‌ها اجراهای خود را از 13 بهمن در مجموعه سالن‌های تئاتر شهر ادامه می‌دهند.

کد خبر 100522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز