جمعه ۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تونی بلر، نخست‌وزیر وقت انگلیس در زمان آغاز حمله به عراق در مارس 2003 ؛ جمعه 10بهمن در برابر کمیته تحقیق جنگ عراق حاضر شد

تا پاسخگوی تصمیم‌ خود برای همراهی با آمریکا در این جنگ باشد.

بسیاری بلر را متهم می‌کنند که در آوریل سال 2002 در دیدار با جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا قول همکاری انگلیس برای جنگ عراق را داده است. بلر در سال 2003 با وجود برگزاری بزرگ‌ترین تظاهرات ضد‌جنگ در تاریخ انگلیس نیروهای این کشور را برای همراهی با آمریکا به عراق اعزام کرد.

نخست‌وزیر سابق انگلیس در ماه‌های قبل از آغاز جنگ از تلاش رژیم صدام برای دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی سخن می‌گفت و در آستانه حمله به عراق هم این اقدام را برای خنثی ساختن تهدید تسلیحاتی صدام علیه کشورهای منطقه و انگلیس ضروری دانست. این در حالی است که جست‌وجوی بازرسان خارجی برای یافتن این جنگ افزارها به نتیجه‌ای نرسید.

وی روز گذشته در برابر اعضای کمیته تحقیق جنگ عراق با رد پنهانکاری خود در این رابطه گفت: من به رئیس‌جمهوری آمریکا تنها گفتم که ما باید در مقابل تسلیحات کشتار جمعی واکنش نشان دهیم و اگر این به معنای تغییر رژیم عراق است این کار باید صورت بگیرد.

بلر با تلاش برای اثبات اینکه در تصمیم خود برای همکاری با آمریکا پنهانکاری نکرده است، اعلام کرد: من این مسئله را عمومی اعلام کردم که ما برای مقابله با این تهدید با شما خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه بعد از حملات 11 سپتامبر موضع انگلیس درباره عراق تغییر کرد، گفت: پیش از حملات 11سپتامبر صدام یک معضل بود و تحریم‌های سازمان ملل علیه عراق در آن زمان ناکارآمد به حساب می‌آمد. رژیم صدام حریم مناطق پرواز ممنوع را نقض می‌کرد و ما نگرانی‌هایی درباره این مناطق داشتیم.

بلر با اذعان به اینکه صدام پس از 11سپتامبر تهدید بیشتری به حساب نمی‌آمد، اعلام کرد که محاسبات در این باره تغییر کرده بود. وی گفت: نظر آمریکایی‌ها این بود که تروریست‌هایی که در  ۱۱ سپتامبر بیش از 3هزار نفر را کشتند، می‌توانند کشتار بیشتری انجام دهند؛

به همین خاطر ما نباید درباره خطرات و تهدیدات تروریستی، ریسک می‌کردیم.
وی تاکید کرد که سلسله تصمیم‌هایی که به جنگ عراق منجر شد به خاطر ترس از یک حمله تروریستی مرگبارتر گرفته شد.

وی همچنین در این جلسه که در 2‌نوبت صبح و بعداز ظهر و به‌مدت 6 ساعت انجام شد گفته‌های قبلی خود را درباره حمایت از حمله به عراق حتی درصورت اثبات عدم‌وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور رد کرد. 

بلر گفت: هدف اولیه من این بود که یک پیام بسیار جدی، روشن و صریح پس از حملات 11سپتامبر ارسال شود، اینکه اگر شما به‌دنبال سلاح‌های کشتار جمعی هستید، بهتر است اقداماتتان را متوقف کنید.

وی اذعان کرد: تصمیم من برای پیوستن به جنگ عراق که اعتراضات بزرگ مردمی را در لندن به‌دنبال داشته با مخالفت در داخل و حتی درون کابینه روبه‌رو بوده است.

پاسخگویی بلر در برابر کمیسیون تحقیق جنگ عراق به ریاست جان چیلکات روز گذشته در حالی صورت گرفت که صدها تظاهرکننده و فعالان ضد‌جنگ از ساعت‌ها قبل در مقابل محل برگزاری این جلسه تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان در مرکز لندن که خانواده‌های 179 نظامی کشته شده انگلیس در عراق هم در میان آنها حضور داشتند با حمل پلاکاردهایی بلر را دروغگو خواندند و خواستار محاکمه وی و جورج بوش شدند.

گفته می‌شود نخست‌وزیر سابق انگلیس برای پرهیز از رویارویی با مردم 2ساعت زودتر از موعد مقرر و از در پشتی وارد محل برگزاری جلسه کمیته تحقیق در باره جنگ عراق شده است.

کمیته تحقیق پیرامون جنگ عراق از 2ماه پیش کار خود را آغاز کرده است و در این مدت، شماری از مقامات دولتی، سیاستمداران و فرماندهان نظامی انگلیس در جلسات آن حاضر شده‌اند. روز گذشته بار دیگر جان چیلکات گفت که حضور نخست‌وزیر سابق انگلیس در این جلسه به معنای محاکمه وی نیست.

کمیته 5 نفره تحقیق درباره جنگ عراق از سوی گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس تشکیل شده است که به عقیده بسیاری با برخورد نرم اعضای آن با شاهدان نمی‌تواند حقایق جدیدی را درباره حمله به عراق مشخص کند.

کد خبر 100521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز