جمعه ۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

منیره پسرک‌لی: مهندس عبدالرضا چراغعلی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گرگان در گزارشی اعلام کرد

 بیشتر اجرای طرح‌های بزرگ گرگان به‌دلیل کمبود اعتبارات در شهرداری این شهر با بن‌بست مواجه شده است. وی که کارشناس معماری و شهرسازی است، همچنین بیان کرده است برای خروج از این وضعیت به کمک‌های مالی استانی و ملی نیاز است. رئیس شهرسازی دفتر فنی استانداری به مدیران استان و شهر گرگان پیشنهاد می‌دهد بهتر است با تعصب و تلاش مضاعف نسبت به اجرای طرح‌های عمرانی اساسی از خود اقدام جدی و عملی نشان دهند.

مطالب ارائه شده توسط این کارشناس، منطقی و در خور توجه است، اما بحران در اجرای طرح‌های عمرانی دلایل متعددی دارد که لازم است، برای برون رفت از آن به همه عوامل توجه کافی و جدی شود.

می‌دانیم طرح‌های عمرانی در مجموعه نظام اقتصادی و بودجه‌بندی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و بخش عمده‌ای از بودجه کشور را نیز به‌خود اختصاص می‌دهد، اما باید بدانیم در این رابطه رکود و عدم‌پیشرفت در اجرای طرح‌های عمرانی که ضرر و زیان فراوانی به منافع ملی وارد می‌کند،

حکایت از وجود موانع و مشکلات ریشه‌ای در اجرای طرح‌های سرمایه‌ای کشور دارد که بازسازی و توسعه اقتصادی کشور را به‌طور جدی در معرض تهدید قرار می‌دهد به‌طوری که از آن می‌توان به‌عنوان بحران در طرح‌های عمرانی نام برد.

اما از آن جا که یکی از مشخصه‌های توسعه اقتصادی هر کشور، طرح‌های عمرانی آن کشور است، بهتر است موانع اساسی در تأخیر طرح‌های عمرانی را به‌صورت همه‌جانبه مورد بررسی قرار داد و به چاره‌اندیشی پرداخت.

همچنین به موجب پژوهش انجام شده در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، موانع اساسی تاخیر در طرح‌های عمرانی، فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم از قبیل فقدان نیروی مجرب کارشناسی با انگیزه کافی، کمبود بودجه و برنامه‌ریزی و نبود ارتباط بین برنامه‌های کلان اعلام شده است.

براساس این تحقیق هر چند عدم‌تخصیص بودجه کافی، یکی از علت‌های اصلی افزایش مدت اجرای طرح‌ها قلمداد می‌شود اما عمکرد نامناسب مدیریت این طرح‌ها که خود ناشی از عدم ‌شناخت از نظام‌های فنی و اجرایی طرح‌های عمرانی و برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌هاست نیز یکی از کلیدی‌ترین عوامل بن‌بست در اجرای طرح‌های زیر بنایی محسوب می‌شود. موضوع نقش و جایگاه مدیریت آگاه و کارآمد در اجرای طرح‌های عمرانی آنقدر اهمیت دارد که از آن به‌عنوان مهم‌ترین عامل تأخیر در طرح‌های عمرانی یاد می‌شود.

اما در کنار  همه اینها، عامل بسیار مهم نظارت بر نحوه اجرای طرح‌های عمرانی، پیگیری و برخورد و رسیدگی جدی با تخلفات است که متأسفانه نسبت به آن چندان توجهی نمی‌شود.دلایل خواب زمستانی طرح‌های عمرانی متعدد است که لازم است برای چاره جویی، به‌صورت همه جانبه به آن توجه کرد.

کد خبر 100517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز