چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

احسان تقدسی: نشست لندن درباره افغانستان درحالی از 8 بهمن آغاز می‌شود که نماینده‌ای از ایران در این اجلاس حضور ندارد

پیش از این رامین مهمان‌پرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفته بود که اگر اتخاذ رویکردهای منطقه‌ای برای حل مسائل افغانستان به‌عنوان محور برجسته اجلاس لندن مدنظر قرار گیرد، این موضوع می‌تواند زمینه ساز حضور ایران در این اجلاس باشد.

با وجود این، آنچه از سخنان دیپلمات‌ها و مقامات ارشد سیاسی کشور فهمیده می‌شود از نگاه بی‌تفاوت دستگاه دیپلماسی کشور به این اجلاس حکایت دارد. مهم‌ترین اظهار نظر مقامات ایران درباره اجلاس لندن در افغانستان از سوی محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهوری گفته شد.

رحیمی پس از نشست کشورهای همسایه افغانستان در استانبول در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اجلاس لندن گفت: این دست نشست‌ها که با حضور متجاوزان و اشغالگران افغانستان برگزار می‌شود، هرگز به نتیجه نخواهد رسید و بیشتر تعارفات سیاسی است.

وی افزود: کسانی که به افغانستان حمله کرده و این کشور را اشغال کردند امروز به‌دنبال برگزاری نشست و پیچیدن نسخه در نشست‌‌های مختلف هستند.  اگر می‌خواستند با برگزاری اجلاس مشکل افغانستان را حل کنند پس چرا به این کشور حمله و آن‌را اشغال کرده‌اند.

رحیمی ادامه داد: هدیه این اشغالگران به منطقه احیای تروریسم بود و با اشغال افغانستان علاوه بر گسترش تروریسم و ناامنی، تولید مواد‌مخدر در این کشور را  ۴۰برابر کردند. رسول موحدیان سفیر ایران در انگلیس دیروز و در آستانه برگزاری کنفرانس افغانستان در لندن هم اعلام کرد که در کنفرانس افغانستان در لندن مهم‌ترین موضوعی که به فراموشی سپرده شده ریشه‌یابی واقعی مشکلات و نقش بی‌بدیل کشورهای منطقه‌ای در حل بحران افغانستان است.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران چنانچه همکاری‌های منطقه‌ای را در ثقل راه حل کنفرانس لندن می‌یافت مطمئنا در آن به‌طور جدی شرکت می‌کرد.موحدیان با انتقاد از انگلیس به‌عنوان میزبان اجلاس افغانستان گفت: انگلیسی‌ها از چند سال قبل ابتدا به‌طور پنهان با طالبان مخلوع وارد مذاکره شدند و رفته‌رفته با تضعیف حکومت مرکزی در کابل سیطره طالبان بر استان‌های وسیعی از جنوب این کشور را پذیرفتند و با چشم بستن بر تولید و تجارت مواد‌مخدر عملا از مسئولیت‌های اولیه خود عقب کشیدند.

وی افزود: کشت خشخاش در افغانستان که در پایان حکومت طالبان حدود  ۵۰۰ تن در سال بود، پس از 8 سال حضور نیروهای انگلیسی و آمریکایی به بیش از  ۹۰۰۰ تن در سال رسیده است؛ این یک تهدید جدی علیه جامعه بشری و جامعه جوان ایران در همسایگی افغانستان است.

جالب اینکه در استان هلمند که محل استقرار نظامیان انگلیسی است شاهد بیشترین تولید و ترانزیت مواد‌مخدر در افغانستان هستیم. در همین مدت حدود ۳۰۰ آزمایشگاه پیشرفته در سراسر افغانستان دایر شده که تریاک را به انواع مواد‌مخدر آزمایشگاهی - برای رساندن به بازارهای هدف در اروپا - تبدیل می‌کنند.

سفیر ایران در انگلیس گفت: در این شرایط برگزاری کنفرانس افغانستان در لندن و با دستور کار کلی و نه چندان تعهدآور، تنها می‌تواند عملکرد ضد‌امنیتی نیروهای خارجی در طول این سال‌ها و استمرار حضور آنها در افغانستان را توجیه کند؛

ضمن اینکه افکار عمومی داخلی انگلیس نسبت به استمرار جنگ در افغانستان و قربانی شدن فرزندان‌شان واکنش نشان می‌دهد و دولت مایل است در آستانه برگزاری انتخابات سراسری بهار آینده که قرار است دولت جدید این کشور تعیین شود، تحرکی در جهت ساماندهی اوضاع از خود نشان دهد.

موحدیان افزود: همکاری‌های منطقه‌ای به‌ویژه تعامل و همکاری مثلث ایران، پاکستان و افغانستان نقطه کلیدی هر راه حل دراز مدتی برای ثبات و پیشرفت افغانستان خواهد بود و جای تعجب است که این موضوع کلیدی در دستور کار کنفرانس لندن قرار ندارد.

علاوه بر حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان، گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس و بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد، وزرای امور خارجه 50 کشور نیز قرار است در کنفرانس امروز لندن حضور داشته باشند. دیوید میلیبند وزیر امور خارجه انگلیس پنجشنبه هفته گذشته گفته بود که هدف از کنفرانس لندن، تقویت جنبه غیرنظامی ماموریت در افغانستان است.

آنگونه که رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند در نشست امروز لندن قرار است طرح گسترش ارتش افغانستان و استخدام 70 هزار سرباز دیگر ظرف مدت 2 سال مطرح شود. براساس طرحی که امروز گوردون براون ارائه خواهد کرد ارتش افغانستان طی 3 تا 5 سال آینده به حدی از توانایی خواهد رسید که بتوان به‌عنوان نیرویی بازدارنده در برابر جریان افراط روی آن حساب کرد.

جمهوری اسلامی ایران در حالی حضور نیروهای خارجی در افغانستان را عاملی در جهت افزایش افراطی‌گری در این کشور می‌داند که بنا به اعلام برخی منابع غربی اصولا امروز قرار نیست حرفی از آینده حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان مطرح شود.

همچنین یکی از مهم‌ترین مواردی که امروز توسط حامد کرزی مطرح می‌شود، بحث مذاکره با طالبان است. این در حالی است که ایران نفس مذاکره با طالبان را به‌عنوان بخشی از جریان افراط، نادرست می‌داند.

بنا بر شنیده‌ها، مارک فیلیپ سدویل سفیر انگلیس در کابل در آستانه نشست لندن درباره افغانستان ، با دعوت از برخی از سفرا از جمله سفیر ایران در کابل درصدد بود آنها را به حضور در این نشست ترغیب کند. 

براساس این گزارش، تلاش‌های سدویل برای حضور فداحسین مالکی سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در ضیافت شامی که به همین منظور دوشنبه در کابل برگزار شد، بی‌نتیجه ماند و به‌رغم 5 بار تماس تلفنی با دفتر مالکی، سفیر ایران در این نشست شرکت نکرد.

آخرین خبر

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه دیشب در آخرین ساعاتی که روزنامه آماده چاپ می‌شد، در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: با توجه به اینکه رویکرد اجلاس لندن در جهت افزایش حضور نظامی، رویکردهای دوگانه با جریانات داخلی افغانستان، عدم توجه به مشکلات افغانستان به صورت ریشه‌ای، عدم به کارگیری ظرفیت‌ها و رویکردهای منطقه‌ای و ادامه برنامه‌های گذشته در مسیر غیرصحیح است، شرکت تهران را در اجلاس لندن مفید ارزیابی نکردیم.

کد خبر 100467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز