چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: ادعای عمان بر قشم به تحریک لندن

«سعید بن احمد» از منطقه عمان (عمان و مسقط) با سوءاستفاده از خروج امیر کبیر از صحنه حکومتی ایران و به تحریک و پشتیبانی انگلیسی‌ها در ژانویه 1854 مدعی جزیره قشم و نواحی اطراف آن شد! که کاری از پیش نبرد. وی پسر و ولیعهد سلطان وقت عمان بود.

از زمان ورود انگلیسی‌ها به خلیج‌فارس، این دولت هرگاه که اقتداری از دولت ایران مشاهده می‌کرد یا اینکه امتیازی می‌خواست اعراب خلیج‌فارس را علیه تهران برمی‌انگیخت؛ تاکتیکی که دولتمردان آمریکایی از نوامبر 1979 به آن متوسل می‌شوند.

انگلیسی‌ها در دهه 1850 بر سر هرات با دولت ایران اختلاف نظر و مرافعه داشتند که منجر به اعلان جنگ دولت انگلستان به ایران در یکم نوامبر 1856 و تصرف بوشهر در ژانویه سال 1857 و نقاطی دیگر در خوزستان شد. تحریک عمان به طرح ادعای مالکیت قشم نیز از همان دست بود.

ملی شدن شیلات دریای مازندران

هشتم بهمن 1331 (28 ژانویه 1953) دکتر مصدق رئیس دولت وقت، سادچیکوف سفیر شوروی در تهران را به دفتر خود فراخواند و با برخوردی بسیار دوستانه به او اطلاع داد که از 2روز دیگر شیلات دریای مازندران در دست ایرانیان قرار خواهد گرفت و شوروی دیگر دستی در آن نخواهد داشت و خواست شخصا و حضورا این مطلب را به وی بگوید تا به مسکو منعکس کند.

دکتر مصدق در این دیدار به سادچیکوف گفت که این اقدام نباید باعث دلخوری دولت شوروی شود. ما دیگر قرار نداریم که منابع خود را در اختیار دیگران بگذاریم و آنان را کارگزار خود قرار دهیم. فروش تولیدات مازاد بر مصرف داخلی به خارجیان، نه تنها مانعی نخواهد داشت بلکه بر پایه بهای عادلانه بین‌المللی و حفظ منافع ملی تشویق هم خواهد شد.

روزی که آلمان ابرقدرت جهان شد

28ژانویه سال 1871 شهر پاریس به تصرف ارتش آلمان درآمد و به این ترتیب 3جنگ اصطلاحا «محدود» بیسمارک به پایان رسید و آلمان به‌صورت کشوری واحد در آمد و پادشاه پروس (برلین) قیصر همه آلمان عنوان گرفت.

با تأمین وحدت آلمان که به همت و طبق نقشه بیسمارک عملی شد، این کشور به‌صورت قدرت اول اروپا (جهان آن روز) درآمد که نتیجه‌اش، اندکی بعد آغاز «دوران صلح مسلح» در اروپا و اتحادیه بندی نظامی و جنگ جهانی اول بود.

انفجار شاتل فضایی آمریکا و مرگ 7 فضانورد

انفجار «چالنجر» ـ شاتل فضایی آمریکا با 7سرنشین از جمله یک بانوی آموزگار هنگام بلندشدن از زمین و مرگ همه سرنشینان آن‌که مستقیما از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد 28 ژانویه سال 1986در آسمان پایگاه کیپ کاناورال در جنوب فلوریدا روی داد.

انفجار چند ثانیه پس از جدا شدن موشک حامل شاتل از سکوی پرتاب و به سبب انحراف موشک از مسیر تعیین شده رخ داد. دوربین‌های شبکه‌های تلویزیونی هنوز لحظه پرتاب را دنبال می‌کردند که موشک از مسیر تعیین شده ‌اش منحرف شد.

«خوزه مارتی» قهرمان ملی کوباییان

«خوزه مارتی» قهرمان ملی کوباییان 28 ژانویه 1853 به دنیا آمد و در می سال 1895 در 42 سالگی کشته شد. وی یک روزنامه‌نگار، مولف، شاعر و نقاش بود که رهبری استقلال‌طلبان کوبا بر ضد‌استعمار اسپانیا را به دست گرفت.

خوزه با اینکه پدر و مادرش از مهاجران اسپانیایی بودند، اعلام کرد که استعمارزدایی برای او اهمیت بیشتری دارد. وی در نخستین مقاله ‌اش که در روزنامه «ال‌دیابلو» انتشار یافت از کوباییان خواست که زنجیر استعمار را پاره کنند. طولی نکشید که وی درام حماسی «ابدالا» را به‌صورت شعر درآورد.

با این فعالیت‌های قلمی، خوزه مارتی به‌زودی به‌عنوان یک مبارز «ضدبردگی، ضد‌استعمار، ضد‌اختناق و ضد‌فساد مقامات محلی» شناخته شد. او در پی سخنرانی در یک اجتماع، به اتهام خیانت به اسپانیا بازداشت شد. در زندان بر پای او غل و زنجیر بستند که دچار عفونت پا شد و قاضی اسپانیایی مامور بازرسی زندان که چنین دید، 6سال حبس اورا به تبعید در اسپانیا تبدیل کرد.

تبعید به خوزه کمک کرد که با روشنفکران اروپایی ارتباط برقرار کند و به دعوت روشنفکران فرانسه به پاریس برود و با کمک آنان از آنجا مخفیانه به کوبا بازگردد و به مبارزه زیرزمینی ادامه دهد. خوزه مارتی در اینجا چون حکومت اسپانیایی کوبا را در تعقیب خود دید به ایالات متحده گریخت و مقیم نیویورک شد.

او در اینجا انجمنی تشکیل داد و کوبایی تبارهای ایالات متحده را تشویق به آزاد ساختن کوبا از استعمار کرد و در سال 1895 مانیفست استقلال کوبا را منتشر ساخت.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 100428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز