سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی که دوشنبه 5 بهمن به کویت سفر کرده است پس از ورود به کویت در جمع خبرنگاران گفت: مبنای روابط ما دوستی با کشورهای اسلامی است

به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی روابط ایران و کویت گفت: ایران و کویت در شرایط گوناگون با هم روابط خوبی داشته‌اند، به همین جهت هم پس از دعوت دوست خوبم جاسم الخرافی، در این زمان فرصت مناسبی دیدم تا به کویت بیایم. [آغاز سفر رئیس مجلس به کویت و اوگاندا]

وی افزود: در این سفر مسائل دوجانبه همچون مسائل سیاسی مهم منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، ضمن آن‌که دیدار دوستان در کویت مسرت‌بخش است.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اتهام دخالت ایران در یمن گفت: شما باید به دو نکته توجه کنید. این‌که مستمرا کشورهای دشمن جهان اسلام به دنبال تفرقه افکنی میان ملت‌های مسلمان هستند.

وی افرود: اگر به یاد داشته باشید زمان حمله صدام به ایران، خیلی از کشورها ترسیدند و پشت سر صدام قرار گرفتند، اما بعدها متوجه شدند این هراس دروغین بود، و شما شاهد بودید که صدام چه آتشی در منطقه به وجود آورد و یا در سال‌های اخیر که تلاش می‌کنند فتنه‌ای بین شیعه و سنی به وجود آورند و تفرقه ایجاد کنند.

رییس مجلس با بیان این‌که اخیرا هم ملاحظه کردید که یک روحانی در عربستان به آیت‌الله سیستانی جسارت کرد، ادامه داد: این‌ها تحریکات دشمنان اسلام است و نباید مورد توجه قرار گیرد.

با یمنی‌ها دوست هستیم

وی با اشاره به این‌که ما با یمنی‌ها دوست هستیم و همیشه توصیه کردیم که فرقه‌های مختلف با هم سازگار باشند، تاکید کرد: این اتهام‌ها واهی است و جمهوری اسلامی ایران با بسیار ی از کشورهای منطقه ارتباط دوستانه‌ای دارد. از جمله با عربستان سعودی که ما به آن‌ها توصیه کرده‌ایم که کارهایی که در یمن می‌کنند به نفع شان نیست.

مبنای روابط ما دوستی با کشورهای اسلامی است

لاریجانی در ادامه با بیان این مطلب که مبنای روابط ما دوستی با کشورهای اسلامی است، در پاسخ به سوالی مبنی به حمله قریب‌الوقوع اسراییل به ایران گفت: گوش ما به این حرف‌ها آشناست و من به شما هم توصیه می‌کنم که این مسائل را خیلی جدی نگیرید. اسراییلی‌ها اگر جرات این کار را داشتند، حتما تاکنون دست به این کار می‌زدند.

به گزارش خانه ملت، وی ادامه داد: ما در زبان فارسی ضرب‌المثلی را داریم که می‌گوید "ما بیدی نیستیم که با این بادها بلرزیم." شما نیز به این امور توجه نکنید.

غرب تلاش می‌کند به جای توجه به تجاوز رژیم صهیونیستی به فلسطین، ذهن‌ها را به سمت دیگری منحرف کند

لاریجانی افزود: این مسائل گویای این است که غربی‌ها در تلاش هستند به جای توجه به تهاجم و تجاوز رژیم صهیونیستی به فلسطین، ذهن‌ها را به سمت دیگری منحرف کنند.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر مسائل پس از انتخابات در ایران گفت: این اتفاقات نشان می‌دهد که مساله دموکراسی در ایران جدی است و به همین دلیل برای برخی کشورهایی که فاقد دموکراسی هستند غیرطبیعی جلوه می‌کند.

رییس مجلس کویت، جاسم الخرافی هم که به استقبال لاریجانی آمده بود در خصوص روابط ایران و کویت گفت: این دیدار اهمیت خاصی دارد، زیرا ایران کشور مهمی است و در تحولات منطقه‌ای نقش مهمی دارد.

اظهارات لاریجانی در دیدار ایرانیان مقیم کویت

هم‌چنین شب گذشته(دوشنبه شب 5 بهمن) علی لاریجانی در جمع کارمندان سفارت ایران و کویت و ایرانیان مقیم کویت اظهار داشت: حضور شما ایرانیان در کویت ظرفیت بسیار خوبی برای کشور ما محسوب می‌شود و کویت کشوری مهم در منطقه است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به دلیل همسایگی و روابط تاریخی در شرایط گوناگون حضور شما ایرانیان می‌تواند برای تحکیم فضای مودت مفید باشد، گفت: کویت فضای متفاوتی از کشورهای منطقه‌ای دارد و شما می‌توانید از این فضا در جهت همگرایی دو کشور گام‌های بزرگی بردارید.

وی در ادامه افزود: البته برخی به دنبال تخریب این روابط هستند که منشاء آن نیز مشخص است.

لاریجانی اظهار داشت: در کنار این مسائل امکانات زیادی نیز وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن روح انقلاب اسلامی را متجلی کرد.

وی با بیان این‌که ایران کشور بزرگی است که از گذشته و سابقه تمدنی فاخری برخوردار است، تصریح کرد: با وجود این ما به دنبال فخر فروشی نیستیم و از این مسئله برای بزرگی جهان اسلام استقاده می‌کنیم.

ایران روحیه تجاوز به کشورهای دیگر را نداشته و ندارد

رییس قوه مقننه با تاکید بر این‌که ایران روحیه تجاوز به کشورهای دیگر را نداشته و ندارد، افزود: در مقابل تجاوز عراق به ایران در جنگ تحمیلی، ایران هیچ‌گاه در جهت تلافی برنیامد؛ چرا که این روحیه را برای ثبات منطقه مناسب نمی‌دانستیم.

رییس مجلس اظهار داشت: باید از تجریبات گذشته استفاده شود تا همزیستی مسالمت‌آمیزی در منطقه فراهم شود.

وی با اشاره به این‌که ایجاد ثبات پایدار جز در گرو همکاری منطقه‌ای امکان‌پذیر نیست، گفت: علت این‌که با حضور قلدرمابانه در منطقه مخالفیم تاکید بر همین مسئله است.

با اشغال عراق و حضور آمریکایی‌ها در افغانستان مخالفیم

لاریجانی گفت: ما با وجود مشکلاتی که صدام برایمان ایجاد کرده بود، در مقابل اشغال عراق مخالف بودیم، با حضور آمریکایی‌ها در افغانستان هم مخالف بوده و هستیم. چرا که بر اساس فکر اسلامی، این‌گونه استیلاها جایگاهی ندارد.

لاریجانی در ادامه سخنانش گفت: ما در آستانه دهه فجر هستیم و هر یک باید ببینیم چه وظایفی برعهده داریم.

وی با بیان این‌که روابط ما با کشورهای مختلف همواره یکسان نبوده است، افزود: گاه در روابط دیگران با ما سوءتفاهم‌هایی وجود داشته، اما خط مشی انقلاب همواره در مسیر مشخصی دنبال شده است.

رییس مجلس با اشاره به این‌که باید ستون‌های انقلاب به عنوان راهنمای همیشگی ما باشند، گفت: اگر چه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند آن را غبار آلود کنند و سعی می‌کنند شرایطی فراهم شود که ستون‌های انقلاب درک نشود؛ اما همین ستون‌های اصلی فکر انقلاب موجب باروری انقلاب شده‌اند.

لاریجانی با اشاره به سند چشم‌انداز کشور، تصریح کرد: کسانی که این سند را تدوین کردند نگاه با حکمتی داشتند. این‌که مبنای حرکات جمهوری اسلامی را در طول زمان مشخص کنیم و پایه‌های آن را بر اساس فرهنگ بگذاریم بسیار درست است و همین امر موجب باروری انقلاب می‌شود.

رییس مجلس با اشاره به حضور زیاد نیروهای ایرانی در کویت، گفت: این نیروها می‌توانند به ایجاد فضای مودت میان دو کشور کمک کنند.

لاریجانی در ادامه افزود: برخی می‌خواهند بین شیعه و سنی اختلاف انداخته و میان مسلمانان فاصله ایجاد کنند؛ اما انقلاب اسلامی بر اساس مسیری که امام (ره) تدوین کرده به پیش می‌رود.

وی تاکید کرد: ما برای برادری اسلامی بهای زیادی قائلیم و این پایه کار ماست و باید برای این منظور تلاش زیادی داشته باشیم زیرا دسایس نیز زیاد است.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: استراتژی ایران برای ایجاد ثبات در منطقه، یک همگرایی سیاسی منطقه‌ای است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: یک باور باید در کشورهای منطقه به وجود آید، آن هم این‌که می‌توانند همزیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشند تا منافع‌شان حفظ شود. کشورهای منطقه باید اختلاف‌های فرعی را کنار بگذارند تا به وحدت رویه برسند.

لاریجانی گفت: در حالی که کشورهای مداخله‌گر اختلاف‌های فرعی را به تضادهای اصلی تبدیل می‌کنند.

وی در خصوص مسائل هسته‌ای ایران نیز گفت: وضعیتی که برای نیروگاه بوشهر به وجود آمد به هیچ عنوان با مسائل هسته‌ای مرتبط نبود؛ اما مشاهده کردید که دشمنان چقدر در منطقه مناقشه می‌کنند. از جمله این‌که مقاله می‌نویسند که این اتفاق شاید برای منطقه خطر داشته باشد. در حالی که نیروگاه تحت نظارت آژانس بوده و محل مناقشه نیز نیست؛ اما برخی می‌خواهند ذهن‌ها را به سوی دیگر منحرف کنند.

لاریجانی ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ایران بنیه دفاعی قوی برای خود ترتیب داده و اگر از بنیه اقتصادی مطلوب و ظرفیت تخصصی قوی و شرایط ژئوپلتیک خاصی برخوردار است امروز آماده است تا این توانایی‌ها را در اختیار کشورهای اسلامی قرار دهد تا اعتلای مشترکی ایجاد شود.

رییس قوه مقننه گفت: اگر ما با عراق و کشورهای دیگر منطقه پس از منازعات، روابط خوبی داریم در چارچوب همین استراتژی است.

لاریجانی با اشاره به سند چشم‌انداز بیست ساله کشور گفت: در سند چشم‌انداز برای قدرت اقتصادی، فن‌آوری نیز تعاریفی شده که البته اکنون با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی در ادامه محورهای مهم برای رسیدن به سند چشم‌انداز را تسهیلات سرمایه‌گذاری، اجرای صحیح هدفمندکردن یارانه‌ها و اجرای درست اصل 44 قانون اساسی عنوان کرد.

رییس مجلس با اشاره به سرمایه‌گذاری خارجی در کشور گفت: از نظر سرمایه‌گذاری قوانین ما حاکی از آن است که گردش امور دیوانی در حوزه سرمایه‌گذاری سخت است؛ در حالی که در شرایط فعلی می‌توان قوانین را ساده‌تر تعریف کرد و این نیازمند بازنگری جدی در قوانین است.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مجلس در این زمینه روان‌سازی و تسهیل سرمایه‌گذاری در داخل و خارج است.

لاریجانی ادامه داد: اصل 44 قانون اساسی کار بزرگی در کشور بود و قانون آن نیز تصویب شد که کارهای بزرگ اقتصادی، ملی شود.

رییس مجلس با بیان این‌که توسعه اقتصادی به معنای عادلانه، توسعه اقتصاد سوسیالیستی نیست، تاکید کرد: این‌که مردم در کارها سهیم باشند به عدالت نزدیک‌تر است و اصل 44 کمک می‌کند به این جایگاه نزدیک‌تر شویم.

کد خبر 100310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز