دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

گروه شهری: موضوع ‌تخریب نکردن طبقه فوقانی برج جهان نما در اصفهان و احتمال حذف میدان نقش جهان از فهرست آثار ثبت شده در یونسکو با اظهارات مسئولان اصفهانی بالا گرفته است.

به گزارش مهر، ارتفاع برج جهان‌نما که در حاشیه یکی از خیابان‌های اطراف میدان امام اصفهان (نقش جهان) قرار گرفته ازجمله موضوعاتی است که در چند سال اخیر توجه یونسکو را به‌خود جلب کرده است؛

چنان‌که ‌آنان درخصوص تخریب چند طبقه فوقانی این بنای تاریخی به ایران هشدار دادند و در نهایت در سال 2004، مصوب شد 12 متر از شرق و 24 متر از غرب این ساختمان تخریب شود که با پیگیری‌های به‌عمل آمده این مصوبه به 4 طبقه ختم به خیر شد.

این در حالی است که تا‌کنون شهرداری اصفهان 3 طبقه از این برج را تخریب کرده و اعتقاد دارد اکنون جهان‌نما دیگر مشکلی ندارد و علاوه بر آن سازمان میراث فرهنگی باید در صورت تمایل برای تخریب آن مبلغی را به شهرداری پرداخت کند و پس از تملک طبقه، اقدام به تخریب آن کند.

چند روز پیش طی اقدامی معاون سازمان میراث فرهنگی و استانداری اصفهان به‌طور رسمی خبر از تخریب دیگر طبقه برج جهان‌نما دادند اما اکنون پس از گذشت چند روز از این موضوع، اتفاقی نیفتاده و به‌نظر می‌رسد باید با تدبیر بیشتری در راستای حراست و حمایت از بناهای تاریخی اصفهان اقدام شود.

رئیس شورای شهر اصفهان در این خصوص با اظهار بی‌اطلاعی از تخریب طبقه آخر برج جهان‌نما گفت: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم تعدیلی صورت گیرد. عباس حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: پروژه جهان‌نما مربوط به دوران قبل از شکل‌گیری شوراهاست و از طرف دیگر بر این باور هستم که تخریب یک طبقه دیگر از برج جهان نما حرفی شیطنت آمیز است.رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شهرداری برای ساخت برج جهان نما پروانه داشته و اگر قرار است تخریبی صورت گیرد باید هزینه آن پرداخت شود.

جهان‌نما بدون مجوز تخریب نمی‌شود

حاج‌رسولی‌ها همچنین خاطرنشان کرد: برای تخریب 2 طبقه از برج جهان‌نما قرار بود 3 میلیارد و 500 میلیون تومان از سوی سازمان میراث فرهنگی به شهرداری اصفهان پرداخت شود که بعد از تخریب تنها 500 میلیون تومان آن پرداخت شده و در حال حاضر میراث فرهنگی 3 میلیارد تومان بدهکار است.

رئیس شورای شهر اصفهان همچنین درخصوص تصمیم ضرب‌الاجل یونسکو برای تخریب برج جهان‌نما خاطرنشان کرد: ما به یونسکو کاری نداریم و شایسته نیست که آنها بخواهند میدان نقش جهان را به سبب برج جهان نما از فهرست آثار جهانی حذف کنند.

شهردار اصفهان نیز درخصوص تعدیل برج‌جهان نما گفت: ‌در حال حاضر نزدیک به
 3 میلیارد تومان به سبب تعدیل 12 متر از برج جهان‌نما از میراث فرهنگی طلب داریم و برای بقیه تعدیل این برج نیز باید این مبلغ پرداخت شود.

مرتضی سقائیان‌نژاد اظهار داشت: ‌پس از پرداخت این هزینه موضوع در شورای اسلامی مطرح و درصورت تصویب، شهرداری تابع مصوبه خواهد بود.وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر دلیلی برای تعدیل دیده نمی‌شود و این اقدامات تنها نوعی بهانه جویی است ولی با این حال اگر شورا تصمیم بگیرد جهان‌نما را کوتاه خواهیم کرد. این در حالی است که استاندار اصفهان درخصوص تعدیل برج جهان‌نما بر این باور است که تعدیل این برج براساس مصوبه یونسکو باید انجام شود.

علیرضا ذاکر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درخصوص تعدیل جهان نما گفت:‌‌ درخصوص برج جهان‌نما آنچه اتفاق افتاده باعث اشرافیت این بنا بر میدان امام شده و همین امر باعث شده که درصورت تداوم این موضوع میدان امام از آثار یونسکو خارج شود.

ذاکر اصفهانی همچنین یادآور شد: ‌با تخریب برج جهان‌نما به‌دنبال اثبات حس‌نیت خود به محافل بین‌المللی هستیم و نباید فراموش کنیم که ایران یونسکو را به رسمیت می‌شناسد و علاقه‌مند به برقراری رابطه با آنها هستیم.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه موضوع تعدیل برج جهان‌نما براساس دستور رئیس‌جمهور است، تصریح کرد:‌‌‌ این موضوع و آنچه چند روز گذشته انجام شد نمادین نبود و یک حرکت واقعی است.

در هر صورت انتظار می‌رود تا با تصمیم‌گیری بموقع و صحیح مسئولان شاهد حضور همیشگی میدان امام اصفهان در فهرست آثار جهانی یونسکو باشیم و اقدامی انجام نشود که ایران در این زمینه به‌عنوان کشور تخطی‌کننده از مصوبه یونسکو به جهانیان معرفی شود.

بنا بر اطلاعات به‌دست آمده از اداره کل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، نتایج مربوط به بررسی این موضوع پس از برگزاری جلسه به اطلاع رسانه‌ها و شهروندان خواهد رسید.

کد خبر 100244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز