شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: نگرانی ذخایر نفتی اثبات شده بر نگرانی حفظ ظرفیت تولید نفت خام افزوده شد

افت تولید چاه‌های قدیمی به‌دلیل کاهش فشار درون‌چاهی و برخی عوامل زمین‌شناسی موجب کاهش تولید و مدفون شدن نفت خام زیر خر‌وارها خاک می‌شود. جلوگیری از این فرایند نیاز به جذب سرمایه و فناوری‌های لازم برای نوسازی و توسعه چاه‌های نفت دارد که مهم‌ترین چالش صنعت نفت کشور است. 

برخی نهاد‌‌های کارشناسی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در‌این زمینه هشدار‌هایی داده‌اند  مبنی‌بر اینکه  ادامه شرایط جاری، کشور را به وارد‌کننده نفت‌خام تبدیل می‌کند.  در این شرایط برخی گزارش‌ها از جایگزینی ونزوئلا در جایگاه دومین دارنده ذخایر نفتی زیرزمینی اوپک خبر می‌دهند.

این مسئله با انتشار خبری که از کشف 513 میلیارد بشکه نفت درجا در کمربند نفتی اورینکو ونزوئلا حکایت دارد، تقویت شده و براساس گزارش مهر درصورت تایید این گزارش، ونزوئلا با اختلاف بالایی دومین دارنده ذخیره نفت در بین کشورهای عضو اوپک خواهد شد.

سازمان اوپک با ارائه نمودارها و جداولی که براساس تازه‌ترین آمارها  تنظیم شده   اعلام کرده که عربستان سعودی با دارا بودن 264 میلیارد بشکه ذخایر تثبیت شده نفت معادل 8/25درصد ذخایر نفتی کل جهان، دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان است.

اوپک در این گزارش اعلام کرده است: ونزوئلا از ذخایر نفتی تثبیت ‌شده بالغ بر 172 میلیارد بشکه (معادل 8/16 درصد کل ذخایر نفتی جهان) برخوردار است و دارنده دومین ذخایر نفتی و بالاتر از ایران است.

کد خبر 100112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز