گروه اقتصادی: با گذشت بیش از یکسال و چند ماه از افتتاح نیمه‌کاره راه آهن اصفهان- شیراز وزیر راه بارها از اتمام این طرح نیمه‌کاره خبر داده است.

بهبهانی اخیرا با اشاره به امکان‌سنجی اجرای این طرح وعده اتمام پروژه مذکور تا پایان سال را مطرح کرده و از هزینه بر شدن اجرای آن خبر داده است. با جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

با وجود افتتاح راه‌آهن اصفهان- شیراز وضعیت این پروژه در چه مرحله‌ای است؟

گرچه اکنون قطار در مسیر راه‌آهن اصفهان- شیراز هفته‌ای سه بار به‌صورت رفت و برگشت حرکت دارد اما سرعت حرکت این قطار بسیار پایین بوده و در حد قابل‌قبولی نیست. هنوز مشکلات اطلاع رسانی بین ایستگاه‌ها و سیگنالینگ وجود داشته و تابلوها و علایم راهنما با مشکل مواجه است، همچنین مسافت 7 کیلومتری بین شهرک صدرا تا شیراز تکمیل نشده و ایستگاه شیراز نیمه کاره است. در واقع طی مدت بیش از یکسال گذشته کار تکمیل این پروژه به‌صورت جدی دنبال نشده و اگر اقدام اساسی صورت می‌گرفت، اتمام این پروژه نیازمند حداکثر 3 ماه زمان بود.

  • اخیرا وزیر راه و ترابری از نقش مطالعات غلط امکان‌سنجی در زمانبر شدن اجرای این پروژه خبر داده؛ این قصور متوجه چه دستگاهی است؟

باید ایستگاه در امتداد مسیر و در شرق شهر شیراز باشد و در مورد اینکه با چه توجیهی این ایستگاه در سمت غرب این شهر احداث شده باید کسانی که با طراحی غلط کار را به این شکل درآورده‌اند، پاسخگو باشند. واقعیت آن است که این محاسبات غلط موجب تحمیل هزینه‌های اضافی به اجرای پروژه خط آهن اصفهان- شیراز و احداث حداقل 20 تا 30 کیلومتر مسیر اضافی شده است.

با این شرایط در آینده باید در شرق شهر شیراز نیز برای جابه‌جایی مسافر و بار، ایستگاه جدیدی احداث شود چرا که با حالت فعلی توجیهی ندارد قطاری که قصد حرکت به سمت بوشهر را دارد ابتدا فاصله 20‌کیلومتری به سمت غرب شیراز را طی کند و دوباره همین مسافت را برگردد و مسیر خود را ادامه دهد. با این شرایط به‌دلیل قصور مسئولان پیشین و کنونی برای اجرای این پروژه و صورت نگرفتن مطالعات امکان سنجی مناسب برای احداث راه‌آهن اصفهان- شیراز وضعیت کنونی اجرای پروژه رقم خورده است. این قصور متوجه مسئولان وزارت راه و ترابری است.

  • رویکرد نمایندگان مجلس به هزینه‌بر شدن اجرای این پروژه چیست؟

برای اجرای ایستگاه شیراز در منطقه قصر قمشه حداکثر 3میلیارد تومان هزینه شده است. ابتدا باید احداث ایستگاه در شرق شیراز پیش‌بینی می‌شد که این کار در غرب انجام‌شده. احداث این ایستگاه در غرب شیراز نیز نیازمند تملک حدود 90 هکتاری اراضی بود که پیش از اجرای طرح 3میلیارد تومان در این منطقه هزینه شده بود اما مشخص شد که تملک اراضی غرب نیازمند اعتباری به‌مراتب بیشتر است. با این روند به فاصله 3کیلومتری (به سمت غرب) رفتند تا نیازی به پرداخت هزینه تملک نباشد. در واقع قصور هزینه‌برشدن اجرای این پروژه متوجه مسئولان قبلی است.

  • آیا افتتاح نیمه کاره پروژه مذکور نقشی در زمانبر شدن و افزایش هزینه‌های اجرای آن نداشته است؟

با افتتاح این طرح امکان استفاده از آن وجود داشته اما در فاصله زمانی بیش از یکسال و چند ماه برای تکمیل احداث این پروژه تعلل شده اما دوباره کاری صورت نگرفته است. در واقع با همان ایستگاه صحرایی و خط ریلی تکمیل نشده امکان استفاده وجود داشته اما سرعت‌ حرکت قطار بسیار کند بود و پروژه‌ای که باید ظرف 3 تا 4 ماه تکمیل می‌شد با تعلل چندین ماهه مواجه شد.

  • وعده وزیر راه مبنی بر تکمیل این پروژه تا پایان سال تا چه حد محقق می‌شود؟

تکمیل این پروژه تا پایان سال را بعید می‌دانم و خیلی امید وار نیستم. به‌نظر می‌‌رسد وعده وزیر راه و ترابری مبنی بر اتمام راه آهن اصفهان- شیراز تا پایان سال محقق نشود.

کد خبر 124042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز