چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

پاکتراشی جنگل‌های بالادست ماسوله، این شهر تاریخی و توریستی را در مقابل وقوع سیل کاملا بی‌دفاع کرده است

و این خطر وجود دارد که نخستین سیل بزرگ، ماسوله را با خود ببرد.

به گزارش پایگاه خبری محیط‌زیست ایران، ‌معاون دفتر آبخیزداری مناطق بحرانی و سیل خیز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این خبر گفت: جنگل‌های انبوه منطقه ماسوله به‌دلیل قطع درخت‌ها به جنگل‌های کم درخت و تنک تبدیل شده و مراتع این منطقه نیز به‌دلیل چرای بی‌رویه دام‌ها از بین رفته است.

رضا روشنی با بیان اینکه این اتفاقی است که در جنگل‌های زاگرس نیز به وقوع پیوسته، یادآور شد: متأسفانه نابودی این جنگل‌ها و مراتع به‌ویژه در منطقه ماسوله کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: به این ترتیب جنگل‌های بخش بالایی ماسوله کاملا لخت شدند و به همین دلیل جریان‌های سیل و واریزه‌ای در این منطقه مشکل‌ساز شده و این خطر وجود دارد که نخستین سیل بزرگ ماسوله را با خود ببرد.

روشنی با بیان اینکه وقوع سیل هرساله خسارت‌های مالی و جانی را به منطقه ماسوله وارد می‌کند، تصریح کرد: محیط طبیعی و جنگلی ماسوله کاملا پاکتراشی شده است و امروز درختزاری به‌صورتی که در گذشته در آن بود، وجود ندارد.

در مراتع این منطقه نیز آنقدر چرای دام صورت گرفته است که از پوشش گیاهی لخت شده و با هر بار بارش مقادیر زیادی گل وارد رودخانه ماسوله می‌شود.معاون دفتر آبخیزداری مناطق بحرانی و سیل خیز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه اظهار داشت: روند تخریب در این منطقه به‌گونه‌ای است که اجازه احیای مراتع و استقرار جنگل را نمی‌دهد.

روشنی با یادآوری سیل سال‌های گذشته گلستان تصریح کرد: امروز وضعیت ماسوله حتی از وضعیت گلستان نیز بدتر است؛ به‌گونه‌ای که خود شهر ماسوله و به‌ویژه مناطق پایینی آن در معرض خطر سیل قرار دارد و جریان‌های واریزه‌ای که از بالا سرازیر می‌شوند برای این شهر تاریخی خطرساز است.

شایان ذکر است، ماسوله طی سال‌های اخیر بارها شاهد وقوع سیل بوده است. آخرین سیل که خساراتی نیز به این شهر وارد کرد، اواخر شهریور امسال‌جاری شد.

کد خبر 99954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز