چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سرانجام نوبت فرهنگستان هنر رسید تا محمود احمدی‌نژاد که در سفر استانی به فارس بود، در آخرین ساعات روز سه‌شنبه خود را به جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برساند

 و علی معلم دامغانی شاعر را به‌عنوان رئیس جدید فرهنگستان هنر انتخاب کند و سپس همان شبانه دوباره راهی شیراز شود. بدین ترتیب میرحسین موسوی، پس از 11 سال که از تاسیس این فرهنگستان می‌گذرد، از این سمت برکنار شد.

براساس اساسنامه فرهنگستان هنر، پیش از این رئیس فرهنگستان از میان 3 نفر از صاحب‌نظران برجسته کشور به پیشنهاد مجمع عمومی و حکم ریاست عالیه فرهنگستان (رئیس‌جمهور) برای 4 سال منصوب می‌شد و انتخاب مجدد وی بلامانع بود، اما حدود یک ماه پیش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این بخش اساسنامه را به این ترتیب اصلاح کرد: «رئیس فرهنگستان از میان اعضای فرهنگستان، به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و با حکم وی برای یک دوره 4ساله انتخاب می‌شود.»

محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر و سخنگوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی افزون بر این خبر در جمع خبرنگاران گفت: اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سه‌شنبه شب همچنین به عضویت 3 نفر از صاحب‌نظران و هنرمندان برای عضویت در فرهنگستان هنر رای دادند. وی این افراد را جهانگیر الماسی، مصطفی رحماندوست و مهدی کلهر معرفی کرد.

مهر هم درباره جلسه سه‌شنبه شب شورای انقلاب فرهنگی نوشت: « با وجود اصرار دکتر حداد عادل و جمعی مؤثر از اعضای این شورا مبنی بر معرفی مهدی چمران برای ریاست فرهنگستان هنر، رئیس‌جمهور ضمن مخالفت با این درخواست‌ها خواستار انتخاب مهدی کلهر شد.

گفته می‌شود در جلسه شب گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای احراز ریاست فرهنگستان هنر از میان 3 گزینه پیشنهاد شده (مهدی چمران، علی معلم دامغانی و مهدی کلهر) دکتر احمدی‌نژاد ضمن مخالفت با ریاست مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، مشاور رسانه‌ای خود یعنی مهدی کلهر را به‌عنوان گزینه نخست مطرح کرد.

پس از اینکه کلهر نتوانست رأی اکثریت اعضای شورا را از آن خود کند، رئیس‌جمهور علی معلم ‌دامغانی را که پیش از این از سوی همین شورا به‌عنوان عضو پیوسته فرهنگستان هنر معرفی شده بود، پیشنهاد کرد. در نهایت نیز گزینه دوم رئیس‌جمهور با رای اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان رئیس جدید فرهنگستان هنر برگزیده شد. »

از سوی دیگر جهانگیر الماسی، بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون، به شبستان گفت: تا شب گذشته از اینکه توسط اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، به‌عنوان عضو جدید فرهنگستان هنر انتخاب شده‌ام، خبر نداشتم و شب گذشته توسط اخبار صدا و سیما از این موضوع باخبر شدم.

این بازیگر سینما ادامه داد: هنوز حکمی در این مورد به من ابلاغ نشده است و من هم هنوز تصمیمی نگرفته‌ام. باید بررسی کنم و ببینم اگر عضویتم در فرهنگستان هنر مثمر باشد و گرهی از کاری باز کند، و اگر لیاقت و شایستگی عضویت در این فرهنگستان را داشته باشم، حتما این مسئولیت را قبول خواهم کرد؛ چرا که این مسئولیت، مسئولیتی ملی است و نمی‌توان از زیر آن شانه خالی کرد.

ایلنا هم گزارش داد میرحسین موسوی پس از دریافت حکم تغییر ریاست فرهنگستان هنر، با ارسال پیامی، از عموم هنرمندان و اعضای فرهنگستان هنر تشکر کرد.

کد خبر 98043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز