همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به جوسازی‌های کشورهای غربی مبنی بر پاسخ ندادن ایران به پیشنهادات پیرامون راکتور تهران گفت: ایران پاسخ خود را داده و از جمله اعلام کرده‌ایم حاضریم 400 کیلو اورانیوم را در کیش مبادله کنیم.

به گزارش مهر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در ششمین اجلاس امنیتی منطقه موسوم به نشست منامه به بحرین سفر کرده است، بعد از سخنرانی در مراسم افتتاحیه این اجلاس به سئوالات حاضران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به یکی از حضار که مدعی شد موضوع هسته‌ای ایران به سمت بحران می‌رود و در این شرایط ایران به دنبال گسترش سایت‌های هسته‌ای است و هنوز به پیشنهادات 1+5 جواب نداده است، تصریح کرد: موضوع هسته‌ای ایران صورت روشنی دارد و در سال 1957 قرارداد همکاری ایران و آمریکا در رابطه با راکتور تهران امضا و این راکتور راه اندازی شد و متعاقبا ایران با آلمان و فرانسه راه اندازی نیروگاه بوشهر را آغاز کرد. چگونه است آن‌ها آن موقع فعالیت هسته‌ای را حق ایران می دانستند و الان نمی‌دانند؟

متکی با بیان اینکه آلمان‌ها درباره نیروگاه بوشهر زیر تعهدات خود زدند، تصریح کرد: در 200 سال گذشته ایران قراردادهای زیادی با غرب داشته که غربی‌ها پیمان شکنی کرده‌اند در همه این قراردادها ما به تعهدات خود عمل کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: مجلس دولت را ملزم کرده 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کند و من الان اعلام می‌کنم حداقل 10 تا 15 نیروگاه هسته‌ای برای تولید برق احتیاج داریم و در این رابطه آماده مذاکره هستیم اما اکنون ملت ایران تحت فشار است چون می‌خواهد در تامین نیروگاه خودکفا باشد.

وزیرامور خارجه اضافه کرد: تاریخ مناسبات ما با برخی کشورها تاریخ خوبی نبوده و عده‌ای فکر می‌کنند که انرژی برتر صرفا باید در اختیار آنان باشد اما چه کسی این اختیار را به آنان داده و این خلاف مقررات بین المللی است و ایران مثل هر کشوری حق دارد به هر میزان به صورت صلح آمیز غنی سازی داشته باشد.

متکی با تاکید بر اینکه در گذشته علت مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران دست نیافتن جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای اعلام می‌شد ادامه داد : در حالیکه ما همواره اعلام کرده‌ایم که اعتقادی به سلاح هسته‌ای نداریم و در دکترین دفاعی ما سلاح هسته‌ای جایی ندارد و علاوه براین معتقدیم دوران سلاح هسته‌ای نیز به سر رسیده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اعتماد سازی‌های ایران در گذشته خاطر نشان کرد: ما چند سال اعتماد سازی کردیم و در این رابطه حتی 2.5 سال کل فعالیت‌های خود را تعلیق کردیم در حالیکه آنان اول می‌گفتند می‌خواهیم شما سلاح هسته‌ای نداشته باشید اما بعد مشخص شد نمی‌خواهند ما غنی سازی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ایران مذاکراتی با 1+5 در مورد مسائل گوناگون داشته است، اظهار داشت: در آگوست 2005 غربی‌ها بسته‌ای به ایران ارائه کردند که در آن همه چیز وجود داشت جز حقوق هسته‌ای ایران و اگر آمریکا حق ما را قبول دارد چرا در رابطه با این حق و راهکارهای حقوقی آن نمی‌نشیند و صحبت نمی‌کند؟

مبادله سوخت 3.5 درصد با 20 درصد پیشنهاد طرف مقابل بود

متکی در خصوص مذاکرات اخیر پیرامون راکتور تهران تصریح کرد: سوخت راکتور تهران را ابتدا آمریکا به ما داد و بعد ما این سوخت را از طریق آرژانتین تامین کردیم. اخیرا نیز ابتدا به ما گفتند، سوخت 3.5 درصد بدهید تا سوخت 20 درصد بگیرید ما که می‌دانستیم پشت صحنه این پیشنهادات چیست اما برای برون رفت از بحرانی که خود آن‌ها ایجاد کرده بودند پاسخ خود را دادیم و گفتیم با کلیات پیشنهاد موافقیم، اما یکدفعه دیدیم در رسانه‌های غربی اعلام شد هزار و 200 کیلو اورانیوم از ایران خارج می‌شود تا ایران از تولید بمب اتم فاصله بگیرد، آیا این است پاسخ اعتماد سازی ایران؟ ما که می‌خواستیم به شما کمک کنیم.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود در نشست پرسش و پاسخ منامه، اضافه کرد: راکتور تهران برای دارو است نه سلاح. چرا در رابطه با این موضوع انسانی گروکشی می‌کنند و این اقدام چه معنی می‌تواند داشته باشد؟

وی با بیان اینکه در رابطه با پیشنهاد غرب یا باید کل آن را رد می‌کردیم یا راه میانه‌ای می‌رفتیم، افزود: ما راه دم را رفتیم و گفتیم معاوضه در طول چند سال صورت بگیرد و علاوه بر این به 1+5 اعلام کردیم 400 کیلو اورانیوم 3.5 درصد را در کیش تحویل می‌دهیم و معادل 20 درصد آن را در کیش می‌گیریم آیا این پاسخ و ابتکار نیست چرا برخی کشورها عوام فریبی می‌کنند؟ ما حق داریم بدانیم که طرف مقابل به دنبال کار سیاسی نیست.

متکی تاکید کرد: اگر با این پیشنهاد ایران موافقت شود بلافاصله ما 400 کیلو اورانیوم را به کیش خواهیم برد و این پروسه را آغاز خواهیم کرد.

یکی دیگر از حاضران از متکی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله فلسطین سئوال کرد و گفت برخی در رابطه با مسئله فلسطین راه حل دو کشوری را مطرح می‌کنند آیا خواست ملت فلسطین برای شما مهم است که وزیر خارجه کشورمان در پاسخ تاکید کرد: ما در رابطه با مسئله فلسطین مواضع اصولی داریم. کشورهای عربی در گذشته طرحی را به عنوان طرح ابتکار عربی ارائه کردند که 3 محور داشت؛ یکی بازگشت آوارگان، دیگری بازگشت به مرزهای 1967 و مورد سوم پایتختی بیت المقدس بود. اکنون دیوار حائل مرزهای 1967 را نقض کرده، آوارگان را که گفته‌اند حرفش را نزنید و پایتختی بیت المقدس را نیز کاملا رد کرده است بنابراین ما در رابطه با چه چیزی باید صحبت کنیم.

کد خبر 97148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز