مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: برخی از اعضای شورای شهر تهران روز سه‌شنبه 3 آذر در قالب تذکری، نسبت به توقیف موقت روزنامه‌ همشهری اعتراض کردند

به گزارش ایسنا، علیرضا دبیر عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در چند روز آینده باید پنج هزارمین نسخه روزنامه‌ همشهری منتشر شود، افزود: روزنامه‌ همشهری بعد از کیهان و اطلاعات که پیش از انقلاب نیز منتشر می‌شدند و از پرسابقه ترین روزنامه‌های کشور است و نزدیک به 18 سال از آغاز فعالیت آن می‌گذرد.

وی با تاکید بر این که وزیر ارشاد در موضوع توقیف موقت روزنامه همشهری دخیل نبوده است، تصریح کرد: روزنامه‌ همشهری، روزنامه‌ مدیریت شهری است و برای مدیریت شهری خبرهای آن بسیار موثر و مهم است. در عین حال همشهری یکی از روزنامه‌های خودکفای کشور است.

دبیر خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن افراد شاغل در چاپخانه و قسمت‌های فنی دیگر،‌ دو هزار نفر در این مجموعه مشغول به کارند که با خانواده‌هایشان تعداد آن‌ها به بیش از 10هزار نفر می‌رسد و این تعداد به جز توزیع کنندگان و مسوولان شهرستان‌های این روزنامه‌ است.

احمد مسجد جامعی عضو فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز تصریح کرد: باید همانند صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان که در سال گذشته با همکاری شهرداری ایجاد شد، صندوقی نیز برای حمایت از روزنامه‌نگاران تشکیل شود.

وی تاکید کرد: در همه نظام‌ها نشریات یکی از ضروریات تامین فضای آزاد اطلاع‌رسانی است و شورا باید در هرگونه محدودیتی که خارج از قانون بوده و آزادی‌های اساسی را زیر سوال می‌برد، دخالت کند.

عضو فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این که بالاترین نوع برخورد با یک رسانه، تعطیلی آن است، اضافه کرد: تجربه روزنامه‌نگاری بعد از انقلاب در روزنامه‌ همشهری تبلور یافته و بسیاری از افراد از کنار این روزنامه،‌ رسانه‌های دیگری را به وجود آورده‌اند و روزنامه‌ همشهری مادر همه روزنامه‌های دیگر است.

وی با بیان این که باید مبلغی را برای تاسیس صندوق حمایت از روزنامه‌نگاران در نظر بگیریم، ادامه داد: این امر اقدامی جدی از طرف شورای شهر تهران برای حل مشکلات افرادی است که فضاهای کاری آن‌ها حذف می‌شود.

خسرو دانشجو ـ سخنگوی شورای شهر تهران نیز با بیان این که شورای شهر تهران جایگاهی در مدیریت و برنامه‌ریزی‌ روزنامه‌ همشهری ندارد، اضافه کرد: همشهری ارگان شورا نیست و به شهرداری تعلق دارد و شهرداری هم به اندازه کافی از این رسانه حمایت می‌کند.

وی به مصوبه‌ای مبنی بر این که روزنامه‌ همشهری باید تحت نظارت و کنترل شورای شهر تهران باشد، اشاره و بیان کرد: تمام این قوانین وجود دارد، ولی همواره افراد دیگری بر این نشریه نظارت می‌کنند.

دانشجو با بیان این که همشهری تنها روی کاغذ، ارگان شورای شهر تهران بوده است، خاطرنشان کرد: فعالیت روزنامه‌ همشهری باید تحت نظارت و کنترل شورای شهر تهران باشد.

مرتضی طلایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با تاکید بر این که عملکرد همشهری در چاپ آرم یکی از فرقه‌های ظله، قابل قبول نیست، اضافه کرد: البته نوع برخورد با این موضوع هم صحیح نبوده و انتظار داریم که مسوولان فراتر از این مسایل موجود را هم ببینند‌، در واقع با این نحوه برخورد این فرقه و محل آن به همه معرفی شد.

در ادامه این جلسه معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، با تاکید بر این که برای توقیف روزنامه‌ همشهری ، نوعی بهانه محسوب می‌شود، گفت: توقیف یک روزنامه‌ به دلیل انتشار یک تصویر در قالب یک آگهی آن هم تصویری که مربوط به ایران نیست، کاملا یک بهانه است.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه برخوردهای دوگانه با مطبوعات فضای اطلاع‌رسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: تعطیلی روزنامه‌های سرمایه، اعتماد ملی و فرهنگ آشتی در ماه‌های اخیر نمونه‌های کمی از نحوه برخورد با اطلاع‌رسانی در جامعه است.

ابتکار اضافه کرد: تعطیل شدن روزنامه‌ها و رسانه‌های منتقد دولت نگران‌کننده است و برخوردهای صورت گرفته با روزنامه‌ همشهری که روزنامه‌ای متعادل در فضای اطلاع‌رسانی است، سوال برانگیز است.

وی خواستار اتخاذ یک موضع قوی از سوی شهردار و شورای شهر تهران در مورد توقیف روزنامه‌ همشهری شد و یادآور شد: باز بودن فضای اطلاع‌رسانی سالم و فضایی که مردم بتوانند در جریان واقعیت‌ها باشند و به اخبار اعتماد کنند، بسیار ضروری است.

در ادامه جلسه مهدی چمران  رییس شورای شهر تهران نیز پس از پایان صحبت‌های ابتکار خطاب به اعضا تاکید کرد: در جلسه امروز موضوع همشهری مطرح می‌شود و نمی‌توانیم در مورد رسانه‌های دیگر صحبت کنیم.

وی با بیان این که روزنامه‌های دیگر مسایل زیادی دارند، اضافه کرد: همشهری برای اولین بار مرتکب اشتباه نشده و بارها به این رسانه تذکر داده شده بود.

رییس شورای شهر تهران تصریح کرد: این روزنامه‌ در گذشته هم عکس‌هایی را به صورت اشتباه چاپ کرده بود و کارهایی را نیز انجام داده که نباید صورت می‌گرفت و باید در مورد انتخاب عکس‌ها دقت صورت می‌گرفت.

ابتکار نیز در پاسخ به چمران، گفت: ما اعضای شورای شهر تهران هستیم و روزنامه‌ها نیز در شهر تهران، برای مردم تهران و در فضای شهری منتشر می‌شوند و باید نسبت به آن‌ها عکس العمل نشان داد.

در ادامه این جلسه همچنین رسول خادم ـ رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ـ با انتقاد از توقیف موقت روزنامه‌ همشهری، خاطر نشان کرد: روزنامه‌ همشهری ارگان شورای شهر تهران است و وظیفه شوراست که از آن حمایت کند.

وی یادآور شد: روزنامه‌ همشهری از منابع شهری تامین می‌شود، توسط مدیریت شهری مورد حمایت قرار می‌گیرد و در شرایط توقیف نیز باید نسبت به این شرایط عکس‌العمل نشان دهیم.

خادم با انتقاد از عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات در جریان توقیف موقت روزنامه‌ همشهری، اضافه کرد: در مورد نحوه برخورد با روزنامه‌ همشهری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد وارد است.

وی با اشاره به شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که فردی بسیار منتقد است، برخورد صورت گرفته با روزنامه‌ همشهری را غیرقانونی خواند و ادامه داد: هنوز تکلیف این روزنامه‌ مشخص نیست و یکی از اعضای هیات نظارت بر مطبوعات رای خود را پس گرفته و در نتیجه تعداد اعضای موافق توقیف روزنامه‌ از اکثریت افتاده است.

وی خاطر نشان کرد: بزرگ‌ترین تبلیغ علیه فرقه ظاله نحوه برخورد با روزنامه‌ همشهری است، چرا که این نوع برخورد باعث تبلیغ این فرقه شده است.

خادم در پایان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا آگاهانه نسبت به این موضوع برخورد کند و در این رابطه تجدید نظر داشته باشد.

کد خبر 96006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز