یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: عبدالله عبدالله کاندیدای رقیب حامد کرزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه 10 آبان از ادامه حضور در این انتخابات انصراف داد.

به گزارش بی بی سی، عبدالله اعلام کرد که برای وی ثابت شده است که انتخابات گذشته مملو از تقلب بود و برای جلوگیری از تکرار آن و به منظور احترام به آرا مردم افغانستان از شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خودداری می‌کند.

عبدالله عبدالله ظی سخنانی در جمع هوادارانش ادعا کرد که به درخواست‌های او درباره اطمینان بخشی به  عدم تقلب در انتخابات پاسخی داده نشده است.

تنها رقیب حامد کرزی در دور دوم انتخابات افزود: در جلسه‌ای که شب جمعه(30 اکتبر) با حامد کرزی داشتم بار دیگر از وی درخواست کردم تا به منظور شفافیت در انتخابات شرایط من را بپذیرد اما حامد کرزی حتی یک شرط از شروط من را نپذیرفت.

پیشتر حامد کرزی درخواست عبدالله مبنی برکناری مقامات انتخاباتی دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را نپذیرفته بود.

عبدالله خواستار تعطیلی برخی از شعبه‌های رای‌گیری و برکناری عزیزالله لودین، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات شده بود. عبدالله که در گذشته سمت وزیر خارجه افغانستان را نیز به‌عهده داشته است لودین را بی‌اعتبار خوانده و او را به حمایت از دولت کرزی متهم کرده‌است. اما لودین اتهام‌ها درباره اینکه او از حامد کرزی حمایت می‌کند را رد کرده است.

پس از ابطال بیش از یک میلیون از آرای حامد کرزای در دور نخست انتخابات توسط هیئت نظارت سازمان ملل به دلیل بروز تقلب و ریزش آرای وی به زیر‌٥٠ درصد، کرزای با حضور در دور دوم انتخابات و رقابت با عبدالله موافقت کرده بود.

پیشتر نیز وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرده بود که کناره گیری یکی از کاندیداها مشروعیت آرا را از بین نمی‌برد.

هیلاری کلینتون در امرات عربی متحده خطاب به خبرنگاران گفته بود که این مساله در کشور ما نیز به وقوع می‌پیوندد. در آن جا نیز یکی از کاندیداها ممکن به دلیل پاره‌ای از دلایل از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف دهد.

خبرنگار بی بی سی از کابل در این باره می گوید: کناره گیری عبدالله از شرکت در دور دوم انتخاباتدر آینده سیاسی افغانستان ابهام ایجاد خواهد کرد.

برخی از کارشناسان نیز معتقدند که عبدالله عبدالله به دلیل یک معامله سیاسی پشت پرده که می‌تواند ایجاد دولت وحدت ملی باشد از صحنه رقابت‌های انتخاباتی کنار رفته است.

کد خبر 94160

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز