شنبه ۲ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

عباس ثابتی راد: مجله تایم در گزارشی شهرهای بزرگ جهان را که از نظر کارشناسان در خطر زلزله قرار دارند معرفی کرده است.

این گزارش که با عنوان « 5 زلزله بزرگ جهان در چه مناطقی رخ خواهد داد» منتشر شده است، به زلزله خیزی شهرهای جهان و درصد آسیب‌پذیری شهرها اشاره کرده است.

لس‌آنجلس: زلزله همیشه بخشی از گذشته لس‌آنجلس را تشکیل داده است. در سال 1994 زلزله‌ای به‌شدت 7/6 ریشتر منطقه نورثریج این شهر را به‌شدت لرزاند و با وارد کردن خساراتی وحشتناک به بزرگراه‌ها جان بیش از 70 نفر را گرفت  و خسارتی بالغ بر 20 میلیون دلار را به بار آورد. اما این تعداد در برابر خسارتی که زلزله بعدی در لس‌آنجلس به‌جا خواهد گذاشت کاملا ناچیز است. آخرین زلزله بزرگ با شدت 9/7 در این منطقه در حدود 152 سال پیش یعنی در سال 1857 رخ داده است. پس از زلزله نورثریج در این شهر اقدامات ایمنی و ضد‌زلزله فراوانی صورت گرفته و تجهیزات اورژانسی در این شهر در حد بالایی بهبود پیدا کرده است.

توکیو: جمعیت توکیو در حدود 35 میلیون نفر است.در سال 1923 زلزله‌ای شدید این شهر را لرزاند و در حدود 150 هزار نفر در اثر آن جان خود را از دست دادند. با وجود اینکه پس از این زلزله ساختمان‌ها در ژاپن در برابر زلزله مقاوم‌سازی‌ شده و به مقاوم‌ترین ساختمان‌ها در جهان تبدیل شده‌اند، زلزله‌ای مشابه سال 1923 که به اعتقاد دانشمندان وقوع آن اجتناب‌ناپذیر است، می‌تواند در حدود 10 هزار انسان را به کام مرگ بکشاند  و در حدود یک تریلیون دلار خسارت مالی وارد کند.

تهران: تقریبا تمامی بخش‌های ایران روی سطوح زلزله‌خیز قرار گرفته و این کشور از گذشته رنج زلزله‌های بسیار شدیدی را تحمل کرده است. زلزله 8/6 ریشتری بم که این شهر باستانی را با خاک یکسان کرده و جان بیش از 30 هزار انسان را گرفته از تازه‌ترین این وقایع است. پیش‌بینی می‌شود وقوع زلزله‌ای مشابه زلزله بم برای شهر تهران که بیش از 7میلیون نفر در آن ساکن هستند فاجعه‌ای وحشتناک خواهد بود. ساختمان‌های این شهر متفاوت از ساختمان‌های مقاوم شهرهایی مانند توکیو و سانفرانسیسکو، کاملا سست بوده و بسیاری از ساکنان خانه‌های بتنی غیرمقاوم درصورت وقوع زلزله‌ای شدید به کام مرگ خواهند رفت. زمانی وزارت بهداشت ایران اعلام کرده بود که درصورت وقوع زلزله‌ای 7ریشتری بیش از 90 درصد از بیمارستان‌های تهران نابود خواهد شد. این شهر به‌اندازه‌ای در خطر زلزله قرار دارد که گفت‌وگوهای متعددی درباره تغییر دادن پایتخت صورت گرفته است.

شمال غرب اقیانوس آرام: ساکنان منطقه باران‌خیز کاسکادیا (منطقه‌ای در محدوده اورگان تا بریتیش کلمبیای جنوبی) شاید معتقد باشند که زلزله یکی از مشکلات همسایگان آنها در ایالت کالیفرنیاست اما این منطقه درواقع روی یکی از خطرناک‌ترین گسل‌های جهان قرار گرفته و نکته قابل تامل این است که زلزله‌های بزرگ در این منطقه به ندرت رخ می‌دهد. جدیدترین زلزله‌ای که در تاریخ این منطقه ثبت شده است به سال 1700 تعلق دارد که زلزله‌ای بسیار قدرتمند (قدرت آن در مقیاس ریشتر برابر 2/9 برآوردمی‌شود) این منطقه را لرزاند. رکوردهای زمین‌شناسی، دوره وقوع زلزله‌های شدید در این منطقه را هر 500سال ثبت کرده‌اند.

اندونزی: منطقه حلقه آتش نیم‌دایره‌ای که از صفحات زمینی فعال و آتشفشان‌های خروشان در کناره اقیانوس آرام برخوردار است، منطقه‌ای است که از نیوزیلند تا شیلی را در بر می‌گیرد. این منطقه زلزله خیزترین بخش سیاره زمین است و بر همین اساس متحمل زلزله‌های شدید، انفجارهای آتشفشانی و تسونامی‌های متعدد شده است. به گزارش مهر، آخرین تسونامی که در این منطقه رخ داده است در اثر زلزله‌ای با شدت 3/9 در ساحل شمالی سوماترای اندونزی رخ داده و در حدود 230 هزار کشته بر جا گذاشته است. اندونزی به‌صورت مداوم درمعرض وقوع زلزله قرار دارد که آخرین آن در سپتامبر سال‌جاری با شدت 6/7 در حدود هزار کشته بر جا گذاشت.

کد خبر 93523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز