چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مراسم تودیع و معارفه احمد مسجدجامعی، رئیس قدیم موزه قرآن و رئیس جدید موزه قرآن صبح چهارشنبه 25 شهریور در محل موزه قرآن برگزار شد.

به گزارش همشهر‌ی آنلاین به نقل از ایلنا موزه قرآن یکی از اولین موزه‌های تخصصی قرآن در جهان اسلام بعد از کشور بحرین است، هدف ما از راه‌اندازی این موزه این بود که با راه‌اندازی مرکزی بتوانیم فضایی را به وجود بیاوریم که در آن فضا مباحث قرآنی به صورت تخصصی بحث و بررسی شود.

احمد مسجدجامعی رئیس موزه قرآن طی سخنانی با اشاره به تاریخ افتتاح این موزه گفت: در سال 74 پیشنهاد تاسیس موزه را به حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی ریاست جمهور وقت دادم و پس از بررسی و کار کارشناسی مراحل اجرایی آن آغاز شد و موزه در سال 84 به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: در زمان دولت آقای خاتمی حکم ریاست هیئت امناء موزه را دریافت کردم و از آن روز تاکنون موزه فعالیت‌های چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به فعالیت‌های موزه گفت: موزه قرآن امروز تبدیل به مکانی شده است که اصحاب فرهنگ و هنر و علاقه‌مندان مباحث قرآنی در آن نشست‌های خوبی را برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه پنج ساله موزه گفت: موزه قرآن یکی از اولین موزه های تخصصی قرآن در جهان اسلام بعد از کشور بحرین است، هدف ما از راه‌اندازی این موزه این بود که با راه‌اندازی مرکزی بتوانیم فضایی را به وجود بیاوریم که در آن فضا مباحث قرآنی به صورت تخصصی بحث و بررسی شود.

وی افزود: تقویت گنجینه موزه قرآن با خرید حدود 600 نسخه قرآن چاپی، خطی و سنگی دریافت آثار مختلف هنری از جمله جمع‌آوری آثار گنجینه آیت‌الله گلپایگانی و هم‌چنین اهدا آثار از سوی آقای مرعشی و صادق خرازی از جمله کارهایی بود که در این موزه انجام دادیم.
وی با اشاره به نبود کتابخانه تخصصی قرآن در تهران گفت: برای اولین بار نخستین کتابخانه قرآن را با حدود چهار هزار و 500 نسخه کتاب در زمینه قرآن راه‌اندازی کردیم.

مسجدجامعی درباره دوره‌های آموزشی این موزه گفت: برگزاری دو دوره آموزش فیلم‌سازی با موضوع مباحث قرآنی با حضور 25 نفر از فیلم‌سازان و حمایت آیت‌الله معرفت، بررسی مکاتب مختلف ترویج قرآنی، برگزاری جشنواره پیام پیامبر، برگزاری جایزه جهانی هنر و نیایش و برگزاری مراسم‌هایی ویژه طاهره صفارزاده و قیصر امین‌پور از دیگر برنامه‌های این روز بود.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات و بودجه گفت: در سال 74 مبلغ 300 میلیون تومان برای خرید آثار و 700 میلیون تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص یافت ضمن آنکه باید از شهرداری تهران بابت حمایت‌هایی که در شرایط بحرانی از این موزه انجام می‌دادند تشکر کنیم.

سیدرضا موسوی معاون فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی سخنانی با اشاره به اهمیت قرآن گفت: ما در کشوری هستیم که در بعد فعالیت‌های قرآنی دیدگاه تخصصی دارد و رهبر معظم انقلاب نیز به امر قرآن و ترویج آن نگاه و توجه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به راه‌اندازی رادیو قرآن توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در زمان ریاست جمهوری گفت: امیدواریم در آینده رادیو قرآن و سیمای قرآن در کنار موزه قرآن تبدیل به یک مجموعه کامل برای ترویج فرهنگ قرآنی شود.

وی با اشاره به خدمات احمد مسجدجامعی افزود: احمد مسجد جامعی کار بزرگی را انجام داده است. وی فردی است که دغدغه قرآن دارد و راه‌اندازی و شکل‌گیری موزه قرآن را که بسیار مهم و کار سختی بود به خوبی پیگیری و به سرانجام رساند.

وی ادامه داد: متاسفانه حوزه‌های ما درجه‌بندی و تقسیم‌بندی ندارند و ما به دنبال آن هستیم تا با تقسیم‌بندی و سطح‌بندی موزه‌ها نحوه تامین اعتبارات را مشخص کنیم.
وی با اعلام انتصاب حجت‌الاسلام فخرالدین صابری به سمت رئیس‌جدید موزه قرآن گفت: ما نیاز داشتیم تا یک مدیر را که پیگیر امور باشد و بتواند اعتبارات موزه را از سازمان اخذ کند و موزه را تبدیل به یک موزه ایده‌آل کند، منصوب نمائیم. امیدوارم حجت‌الاسلام صابری بتواند با سابقه و پیشینه خوبی که در امر مدیریت مراکز دینی دارند موزه قرآن را پویاتر و پررونق‌تر کنند.

سهیل محمودی نیز طی سخنانی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی احمد مسجدجامعی گفت: امیدوارم حضور ایشان در موزه قرآن منقطع نشود. آقای مسجد جامعی فضایی را به وجود آورده بود تا فرهیختگان بسیاری به یمن وجود ایشان و برکت قرآن در این مکان جمع شوند و در بعضی مراسم ما شاهد حضور بیش از هزار نفر از شعرا، اندیشمندان و مفاخر بودیم.

حجت‌الاسلام نورالهیان نیز در قسمتی از این مراسم با اشاره به قرآن‌پژوهی و قرآن دوستی مسجدجامعی گفت: در حوزه علمیه قم هیچ نشریه قرآنی را نمی‌توان یافت که حمایت مسجدجامعی را به دنبال نداشته باشد، ساماندهی شش هزار بانی قرآن‌پژوه، برگزاری تلاوت نور در مسجد و ترجمه و تفسیر قرآن در بسیاری از مساجد تهران از جمله برنامه‌هایی بود که احمدمسجدجامعی به خوبی از آنها حمایت می‌کرد و امروز سند افتخار جمهوری اسلامی ایران است و من باید بگویم که امروز موزه قرآن یکی از سرمایه‌های خود را از دست داد.

فخرالدین صابری رئیس جدید موزه قرآن نیز طی سخنانی گفت: در دادن و گرفتن مسئولیت نباید خوشحال بود زیرا که مسئولیت وظیفه سنگینی را دارد بلکه فقط باید از حسن اعتمادی که به فرد می‌شود تشکر کرد.

وی با اشاره به خدمات احمد مسجدجامعی گفت: حضور ایشان در موزه موجب خیرات و برکات بسیاری است و هر جا ایشان حضور داشته باشد، موجب خدمات بسیاری هستند.
وی با اشاره به لزوم همدلی و وحدت در کارهای فرهنگی و دینی افزود: در جهانی که ما به دنبال یافتن نقاط مشترک بین ادیان شیعه و سنی هستیم و بر مشترکات خود بسیار تاکید می‌کنیم، باید در درون جامعه خود نیز به دنبال نقاط مشترک باشیم و این امر زمانی اتفاق می‌افتد که تحمل خود را بالا ببریم زیرا همه ما به انقلاب و اسلام اعتقاد داریم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که تنها کشوری هستیم که دین اسلام را به صورت کامل و همراه با عترت تبلیغ و تبیین می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های خود گفت: حضور مستمر در جلسات، ارتباط با مراجع حوزه علمیه قم، انجام فعالیت‌های پژوهشی، شناسایی و حفاظت از آثار قرآنی از جمله برنامه‌هایی است که در سرلوحه برنامه‌های ما قرار دارد.

در این مراسم که محمدمهدی حیدریان، فاطمه راکعی، حسن بلخاری، سهیل محمودی، سید محمد بهشتی، سید احمد محیط طباطبایی و جمعی از اساتید، مدیران و کارکنان موزه قرآن و سازمان میراث فرهنگی حضور داشتند فاطمه راکعی شعری را خطاب به احمد مسجدجامعی قرائت کرد.

کد خبر 90657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز