دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: رهبران عراقی با اعلام ائتلافی جدید موسوم به "ائتلاف ملی عراق" آمادگی خود را برای مشارکت در انتخابات پارلمانی آتی این کشور اعلام کردند

به گزارش ایسنا، تعدادی از رهبران احزاب تشکیل دهنده ائتلاف ملی عراق که جایگزین ائتلاف شیعه (ائتلاف یکپارچه‌) این کشور شده، با برپایی کنفرانسی خبری از تشکیل این ائتلاف جدید خبر دادند که نام حزب الدعوه به ریاست نوری المالکی نخست وزیر عراق در فهرست احزاب آن دیده نمی‌شود.

ابراهیم جعفری، نخست وزیر سابق عراق و رهبر جریان اصلاحات ملی، با قرائت بیانیه‌ تشکیل این ائتلاف جدید تاکید کرد: ما درصدد هستیم تا اشتباهات صورت گرفته در ائتلاف گذشته را بررسی کرده و ضمن دوری از گرایش‌های طایفه‌یی، به دنبال ایجاد ائتلاف‌ بر اساس ارزش‌های ملی باشیم.

وی افزود: ائتلاف جدید بر احیای اقتصاد و امنیت عراق متمرکز خواهد بود.

جعفری گفت: هدف ائتلاف جدید ایجاد روابط خوب با تمام کشورهای همسایه بدون استثنا و اداره‌ کشور براساس شیوه‌های دموکراتیک است، به طوریکه تمام نیازهای مردم عراق پاسخ داده شده و مشکلات آنها پایان یابد.

وی ادامه داد: برنامه‌ سیاسی این ائتلاف دربرگیرنده‌ تاکید بر وحدت و سلامت عراق، مذاکره با تمامی خیرین و ملی‌گرایان، حسن هم‌جواری، روابط متوازن با کشورهای منطقه، عمل به قانون اساسی، احترام به خواست و نظریات دیگران، حفظ حقوق شهروندی برای تمام عراقی‌ها، توجه به مساله جوانان و زنان، ایجاد برنامه اقتصادی آشکار و ضرورت بالا بردن سطح خدمت رسانی به شهروندان عراقی است.

مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست سید عبدالعزیز حکیم، سازمان بدر به ریاست هادی العامری، گروه صدر به ریاست مقتدی صدر، فراکسیون همبستگی و کنگره ملی عراق به ریاست احمد چلبی، جریان اصلاح ملی به ریاست ابراهیم جعفری، حزب "الدعوه تنظیم العراق" به ریاست عبدالکریم العنزی و سه جمعیت سنی به ریاست شیخ حمید الهایص از استان الانبار، شیخ خالد ملا از استان بصره و خلیل الجربا از استان نینوا و نیز یک جمعیت مسیحی به ریاست خالد المرزه و جمعیت‌های سیاسی ترکمن، کرد و شخصیت‌های زنان، عشایری و آکادمیک جزو احزاب تشکیل دهنده این ائتلاف هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری کویت، با وجود آنکه اعلام ائتلاف جدید عراق با هدف اعطای فرصت جهت ادامه مذاکرات بین احزاب برای پیوستن حزب الدعوه به ائتلاف بارها به تاخیر افتاد اما رهبران ائتلاف جدید بار دیگر تاکید کردند که در این ائتلاف به روی تمامی احزاب از جمله حزب نوری المالکی باز است.

ائتلاف ملی عراق اولین ائتلافی است که به طور رسمی برای مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق اعلام شده است.

علاوه بر آن، مذاکرات و رایزنی‌ها برای تشکیل ائتلاف‌های دیگر جهت شرکت در انتخابات پارلمانی در عرصه سیاسی عراق هم چنان ادامه دارد.

کد خبر 88564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز