سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

گروه ورزشی: قهرمانی دوباره تیم ملی بسکتبال ایران در جام ملت‌های آسیا به انتظار دو ساله و ابهامات بر جای مانده از قهرمانی اول این تیم در شهر «سایتامای» ژاپن خاتمه داد.

در آن دوره که تیم ملی چین با توجه به میزبانی مسابقات المپیک 2008 پکن با تیم دوم خود به  مسابقات آمده بود، خیلی‌ها قهرمانی ایران را در غیاب قدرت اول آسیا به رسمیت نشناختند و معتقد بودند در صورت حضور تیم اصلی چین، ایران نمی‌توانست قهرمان جام ملت‌ها شود. همین موضوع باعث شد تا بسیاری از کارشناسان آسیایی و حتی منتقدان داخلی به دیده شک و تردید به آن قهرمانی که صعود دوباره بسکتبال ایران را پس از نیم قرن به المپیک به همراه داشت، بنگرند.

مسابقات دوره بیست و پنجم جام ملت‌های آسیا بهترین میدان برای تعیین قدرت اول بسکتبال قاره بود و قهرمانی دوباره ایران با گذشت 2 سال، پایانی بر همه ابهامات موجود در این زمینه بود. پیروزی مقتدرانه و دور از انتظار تیم ملی بسکتبال در یکی از قاطع‌ترین فینال‌های جام ملت‌ها آن هم با برتری 70 بر 52 و در حضور نزدیک به 12 هزار تماشاگر چینی در خانه رکورددار قهرمانی آسیا همه را به این واقعیت رساند که بسکتبال ایران قدرت اول قاره است.

بارزترین نکته در قهرمانی مجدد تیم ایران، موفقیت در هر 9 بازی و قهرمانی بدون باخت این تیم بود. کارنامه‌ای روشن برای تیمی که می‌خواهد در نخستین حضور جهانی‌اش در سال 2010 در استانبول فراتر از آسیا ظاهر شود. تیم ملی کنونی بسکتبال ایران با میانگین سنی مناسب این توانایی را دارد که تا سال‌ها  قهرمان بلامنازع آسیا باقی بماند. بسکتبال ایران با این پتانسیل بعد از گشودن دروازه‌های المپیک 2008 پکن و مسابقات جام جهانی 2010 استانبول، بخت اول کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگ‌‌جو خواهد بود.

حامد حدادی، بهترین بازیکن میدان

در دیدار پایانی بسکتبال جام ملت‌های آسیا حامد حدادی سنتر تیم ایران با کسب 19 امتیاز و ریباندهای بسیار، عنوان بهترین بازیکن فینال جام بیست و پنجم را کسب کرد. حدادی برخلاف روز بازی با اردن درخشان‌ترین بازیکن ایران بود که بارها مهاجمان حریف از جمله ژی‌ژی وانگ سنتر 14/2 متری چین و شاغل در NBA را در زیر حلقه ناکام گذاشت.

ژیانگ یانک دیگر ملی‌پوش شاغل در NBA و عضو تیم میلواکی هم در برابر جنگندگی و توپ‌ربایی بازیکنان ایرانی وضعیتی بهتر از وانگ نداشت. اوشین ساهاکیان بازیکن اصفهانی تیم ملی نیز پس از حدادی با 12 امتیاز یکی از بهترین بازی‌های خود را در چند سال اخیر انجام داد.

مهدی کامرانی، جواد داوری، پویا تاجیک و صمد نیکخواه نیز در بازی با چین نمایش خیره‌کننده‌ای در تاکتیک تیمی از خود نشان دادند و موفق شدند بر تیمی غلبه کنند که سابقه 14 قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و 7 بار حضور در مسابقات جام جهانی و المپیک را داشت.

آتشی: فیلم بازی‌ها خریداری نشده بود

در حالی که برخی از مربیان داخلی اعتقاد داشتند که ماتیچ با در اختیار داشتن اعضای تیم اعزامی به المپیک و قهرمان دوره پیش نتوانست در بعضی از بازی‌ها از جمله دیدار با اردن بازی خوبی از بازیکنانش بگیرد اما آتشی، نظری کاملا عکس داشت و عنوان کرد: «ماتیچ یکی از دلایل اصلی موفقیت تیم ایران بود.»

  • نظرتان در مورد سرمربی تیم ملی چیست؟

ماتیچ مربی بزرگی است. او با اخلاق خوب و رابطه بسیار نزدیک با بازیکنان نتیجه درخشان‌تری نسبت به ترومن با تیم ایران گرفته است.

  • خیلی مضطرب بازی را گزارش کردید، حتی با وجود برتری 20 امتیازی تیم ایران از بازگشت چین به بازی هراس داشتید.

بازی با یکی از قوی‌ترین تیم‌های آسیا در خانه‌اش باعث شد تا کاملا از این بابت هراس و اضطراب داشته باشم، اما به تدریج در طول بازی به این نتیجه رسیدم که تیم ایران توانایی غلبه بر چین را دارد.

  • نسبت به گزارش‌های قبلی‌تان اطلاعات کمتری راجع به بازیکنان و مربی در اختیار بینندگان قرار دادید.

حساسیت بازی موجب شد تا کمتر اقدام به این کار کنم و حتی سعی کردم در چند نوبت سئوال‌های مجری برنامه را هم بی‌پاسخ بگذارم. دلیلش نیز این بود که نمی‌خواستم مردم را از جریان بازی دور کنم.

  • چرا تلویزیون تمام بازی‌های تیم ایران را پخش نکرد؟

فکر می‌کنم فیلم بازی‌ها را خریداری نکرده بودند. واقعا حیف شد، بسکتبال ایران نیازمند توجه بیشتری است.

کد خبر 88092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز