همشهری آنلاین- سپیده سمائی: ششمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران در روزهای 22 تا 24 مرداد‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

برج میلاد تهران در آخرین روزهای مرداد میزبان بیوتکنولوژیست‌ها بود تا در ششمین همایش ملی خود، به ارائه آخرین دستاورد‌ها و تبادل افکار و نظرات بپردازند.

« از میان هزار و 200 مقاله دریافت شده، هزار و 100 مقاله داوری شدند و حدود 900 مقاله پذیرفته شد که از این میان تعداد 200 مقاله به صورت سخنرانی و 700 مقاله با عنوان پوستر ارائه می‌شوند.»

دکتر مختار جلالی، دبیر علمی همایش در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، بیشترین تعداد مقالات رسیده به همایش را در زمینه بیو‌تکنولوژی کشاورزی اعلام کرد: این روند طبیعی به نظر می‌رسد زیرا در ایران بیشترین بخش‌ها در ارتباط با بیوتکنولوژی مربوط به محیط زیست، کشاورزی و دام و آبزیان است.

این درحالی است که کمیته‌های علمی علاوه بر بیوتکنولوژی کشاورزی، در گرایش‌های بیوتکنولوژی پزشکی، بیوتکنولوژی منابع طبیعی و محیط زیست، ایمنی زیستی و اخلاق زیستی در بیوتکنولوژی ، بیوانفورماتیک و زیست سامانه‌ها، بیوتکنولوژی صنایع غذایی و دارویی، بیوتکنولوژی دام و آبزیان، بیونانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی صنعت و معدن و تولید و تجاری سازی محصولات بیوتکنولوژی و علوم پایه در ششمین دوره همایش بیوتکنولوژی شکل گرفته است و داوری مقالات را بر عهده دارد.

در حاشیه این همایش 3 روزه که با حضور بیش از 1700 نفر برگزار شد، نمایشگاهی برای ارائه دستاورد‌های محققان و شرکت‌های داخلی برگزار شد و همچنین متخصصان در میز‌گرد‌های تخصصی به تبادل  نتایج تحقیقات خود پرداختند.

آنلاین بودن سیستم ثبت‌نام و دریافت مقالات از نکات جالب ششمین همایش بیوتکنولوژی ایران بود: در این همایش سعی شده که 90 تا 95 درصد فعالیت‌ها از جمله ثبت نام، اطلاع رسانی، دریافت مقالات، ارسال برای داوری، صدور کارت، ‌اطلاع رسانی از طریق سیستم پیامک و نهایتا اعلام نتایج به صورت آنلاین انجام شود.

جلالی با بیان این مطلب، تکمیل سیستم الکترونیکی دبیرخانه علمی مجازی و اصلاح نارسایی‌ها در همایش‌های آتی، بین المللی کردن همایش‌های آینده و نیز بررسی و ارزیابی همایش‌های گذشته و ارائه راهکارهای مناسب در زمینه بیوتکنولوژی را از برنامه‌های آتی انجمن بیوتکنولوژی ایران عنوان کرد.

فن‌بازار یکی از بخش‌های  این همایش بود که برای دومین سال متوالی برگزار شد و یا استقبال خوب محققان روبرو شد.

گفتنی است مراسم افتتاحیه این همایش که روز پنجشنبه 22 مرداد برگزار شد، با سخنرانی دکتر واعظ‌زاده معاون فناوری رییس جمهور که ریاست این همایش را بر عهده داشت، دکتر عباس صاحبقدم لطفی رییس ستاد توسعه زیست‌فن‌آوری و مهندس عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همراه بود.

کد خبر 87818

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز