همشهری آنلاین: کوراسون آکینو در ۲۵ ژانویه ۱۹۳۳ بدنیا آمد. او از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ رئیس جمهور فیلیپین بود.

کوراسون آکینو

آکینو نخستین زن در تاریخ قاره آسیا و کشور فیلیپین بودکه در عالی‌ترین مقام اجرایی کشور به قدرت رسید.

کوراسون اکینو پس از قتل همسرش سناتور بنیگنو"نینوی" اکینو، که خود را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کرده بود، وارد عرصه سیاسی شد‌ و در سال 1986 و پس از سرنگونی فردیناند مارکوس دیکتاتور وقت فیلیپین در یک قیام مردمی به قدرت رسید.

کوراسون آکینو از دهه 80 رهبری مبارزات دموکراتیک بر ضد رژیم مارکوس را بر عهده داشت. او پس از سال ها مبارزه علاوه بر ساقط کردن ر‍ژیم دیکتاتوری در فیلیپین، دمکراسی را برای مردم کشورش به ارمغان آورد.

ارزش این دستاورد چنان بود که بعد از کناره‌گیری او از قدرت نیز ژنرا‌‌ل‌های فیلیپینی ترجیح دادند به جای مقابله با نظام دمکراتیک کشور، خود را نامزد انتخابات کنند وبه شیوه ای دمکراتیک به قدرت برسند.

 همین رویه سبب شد تا ژنرال فیدل رامو، رئیس ستاد ارتش در دولت آکینو، بعدها در مقابل تحرکات ارتش برای کودتا مقاومت کند و با مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک ژنرال دموکرات قدرت را به دست بگیرد.

از سوی دیگر آکینو در دوران حکومت خود مبارزه بی امانی را برای بازگرداندن اموال عمومی که به صورت ثروت شخصی خانواده‌ای مارکوس به خارج از کشور منتقل شده بود شروع کرد. این مبارزه سرانجام منجر به بازگرداندن میلیون ها دلا ر از موجودی حساب های شخصی مارکوس در خارج از کشور به دولت و ملت فیلیپین شد.

توانایی و قابلیت کوراسون آکینو در اداره امور کشور 56 میلیونی فیلیپین در آغاز مورد تردید بود، ولی با انتخاب شایسته‌ترین افراد برای دولتش این مشکل را آسان کرد.

او با تغییر قانون اساسی فیلیپین و دادن آزادی های بیشتری به مردم و تصفیه دستگاه دولت از عناصر فاسد گذشته به قسمتی از وعده های خود به مردم عمل کرد اما در راه حل مشکل اساسی مردم فیلیپین که مشکلا ت اقتصادی و فقر و بیکاری بود، توفیق زیادی به دست نیاورد.

آکینو در سال 1986 نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد و در پی آن به دریافت تعداد زیادی از جوایز به دلیل تلاشش جهت ارتقای دمکراسی و وضعیت حقوق بشر در فیلیپین نائل آمد.

او طی سال های گذشته به خاطر آنچه که وی اعمال تقلب در انتخابات و فساد مالی از سوی رئیس جمهور کلوریا ارویونامیده بود مبارزات تازه ای را علیه وی آغاز کرد، اما سرطان روده مهلت ادامه تلاش‌های تازه مبارزاتی را از وی گرفت.

به طوری که فرزند خانم آکینو روز اول آگوست 2009 خبر درگذشت مادرش بر اثر ایست قلبی را به رسانه‌های فیلیپین اعلام کرد.

کد خبر 86756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز