همشهری آنلاین: سقوط هواپیماها در نیمه اول سال جاری به اندازه کل سال 2008 جان انسان‌ها را گرفته است. با این حال سال 2009 هنوز پرسانحه‌ترین سال در تاریخ هوانوردی نیست.

روزنامه سوییسی تاگس‌آنسایگر گزارش داد، در حال حاضر هنوز این احساس ایجاد نشده است که پروازها ناایمن شده‌اند.

اما فقط در ماه گذشته میلادی دو سانحه هوایی روی داد؛ یکی سقوط  ایرباس خط هوایی یمنیه در کومور بود [سقوط هواپیمای یمنی با 150 مسافر در نزدیکی کومور] که بیش از 150 مسافر داشت و دیگری سقوط ایرباس ایرفرانس با 228 مسافر در اقیانوس بود.[پایان جستجو برای مسافران ایرفرانس]

همراه با تصادف هنگام فرود در آمستردام (با 9 کشته) و دیگر موارد سقوط در سال جاری میلادی 479 نفر کشته شده‌اند. این تقریبا به اندازه کشته‌شدگان کل سال گذشته است که 502 نفر جان باختند.

مقایسه آمار ایمنی پروازی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد سال 2008 ایمن‌ترین سال هوانوردی بوده است، به طوری که شمار قربانیان ترافیک هوایی به شدت کاهش یافت.

در سال‌های پیش از آن در سوانح هوایی تعداد بیشتری کشته شدند. در سال 2005 میلادی 1030 نفر در سفرهای هوایی کشته شدند. سال 2009 با وجود سقوط‌های مکرر هنوز پرسانحه‌ترین سال نیست. از سال 2003 هر سال یک سانحه شدید در میان 1.2 تا 1.5 میلیون پرواز رخ داده است.

این مطلب را سایمون هرادکی (Simon Hradecky) از «اوییشن هرالد (Aviation Herald)»، پایگاه اینترنتی مشهور فعال در زمینه ایمنی پروازی تایید می‌کند. وی می‌گوید: «امسال تاکنون رکورد آماری نداشته است. شمار سقوط هواپیماها غیرطبیعی نیست.» حتی می‌توان گفت گرچه دو هواپیمای غول‌پیکر مسافری ظرف یک ماه سقوط کرده‌اند، اما از نظر آماری وضعیت عادی است. هاردکی می‌گوید: «شمار حوادث رو به کاهش است.»

کورد شلینبرگ (Cord Schellenberg)، کارشناس هوانوردی آلمانی هم در مصاحبه‌ای با تاگس‌آنسایگر این اظهارات را تایید کرد. وی گفت: «همواره موارد منفردی رخ می‌دهد. گر چه هر اندازه تعداد پروازها بیشتر شود، درصد حوادث پایین می‌آید و به همین خاطر می‌توان گفت مسافرت هوایی بیش از پیش ایمن است.»

کد خبر 84695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز