مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هرشل نخستین تصویرش را از شیئی در فضای لایتناهی گرفت.

هم اینک دانشمندان در حال بحث و تبادل نظر درباره عکس با کیفیت نسبتاً بالای گرفته شده توسط ابزار PACS این تلسکوپ هستند.

تصویر،کهکشان ام51 که با عنوان "کهکشان مارپیچ" نیز خوانده می‌شود را نشان می‌دهد، هرچند در مراحل اولیه کنونی تمامی تنظیمات تلسکوپ کاملاً کالیبره نشده است و در ادامه انتظارات کارآیی این وسیله افزایش می‌یابد.

کهکشان مارپیچ معروف، نخستین بار به وسیله چارلز مسیه در سال 1773 مشاهده شد و وی آنرا مسیه51 (ام51) نام نهاد. این کهکشان حلزونی مانند در فاصله نسبتاً نزدیکی از ما– حدود 35 میلیون سال نوری – در صورت فلکی Canes Venatici واقع است.

ام51 نخستین کهکشان با ساختار مارپیچ بود که کشف شد. این تصویر ترکیبی از سه رصد 70، 100 و 160 میکرون است و با کمک ابزار PACS در روزهای 14 و 15 ژوئن بلافاصله پس از بازگشایی پوشش محافظ فضاپیما گرفته شده است. تلسکوپ هرشل در روز 14 مه سال 2009 به همراه ماهواره پلانک – که وظیفه بررسی و امتحان تشعشعات پس زمینه ریزموج‌های کیهانی را برعهده دارد- با کمک پرتابگر آریان5 ئی‌سی‌ای به فضا پرتاب شد. 

مشارکت آلمان در پروژه هرشل به وسیله مرکز هوافضای آلمان (DLR) تامین هزینه شد که از وجوه و سرمایه‌های وزارت اقتصاد و فناوری آلمان (BMWi) بهره می‌جست. دانشمندان و مهندسین آلمانی به طور عمده‌ای در این مأموریت سازمان فضایی اروپا (ایسا) مشغول فعالیت بودند.

وسیله‌ای که نخستین تصویر را دریافت کرد - طیف‌سنج و دوربین آرایه شناساگر تصویر (PACS) - تحت هدایت و رهبری موسسه فیزیک ماوراء جو ماکس پلانک (MPE) توسعه داده شده است.

به گزارش سازمان فضایی ایران، با اخذ این عکس، هرشل فعالیت رسمی خود را شروع نمود. با پیشرفت پروژه و گذشت زمان، دانشمندان انتظار دارند حجم هنگفتی دانش و اطلاعات مهم و جدید درباره کیهان‌شناسی، انفجار بزرگ و سرچشمه و ساختار کیهان به دست آورند.

کد خبر 84324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز